Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RogerTapper

Rostande köl

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en järnköl på min båt som trots genomgång på firma är alldeles rostig när jag tar upp båten på hösten, hur åtgärdar jag detta? Måste man åtgärda det? Jag fick ett tips av en snubbe som sa att jag skall sätta på en offeranod på kölen, kan det vara grejen?

/Roger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Offeranod är nog rätt åtgärd,antingen direkt på eller också via en kabel från någon kölbult och över bord med anoden till vattnet.(Gammalt tips i 80 talets A25 klubb). Själv har jag löst detta genom att spackla in hela kölen i samband med profiloptimering av både köl och roder.Förutom att det besvärliga rostproblemet försvann (säkert mer än 10 år sedan) så har jag fått en betydligt effektivare kryssbåt,dessutom lika på bogarna.Från början var det stor skillnad på både höjdtagning och båtfarten.Men det kräver en del beräkningsmöda,tillverkning av mallar och sedan själva spacklingsjobbet.På styrbordssidan var det ganska ok medan babordssidan krävde mer än 5 mm och en massa slipjobb.Jag gissar att vattnet i spacklet håller sig ganka syrefattig,det byts ju inte ut.Därför händer då väl ingenting med rosten,gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med järnmönja. Det går åt några år av behandling innan

kölen är mer eller mindre rostfri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda som på sikt hjälper är slipning/blästring och sedan behandling med epoxy. Fem lager Intertar höll min köl rostfri i många år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med. Gjorde detta på förra båten och efter 4 år är det kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser man att kölen är rostfri om man har fem

lager epoxi utanpå ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan man inte. Där emot går det att se att kölen är fri från rost, eftersom rost har större volym än järn. Det gör att skulle det gå in fukt under epoxyn så kommer det att bli en utbuktning där rosten får fäste. Till slut kommer epoxyn att släppa. Om det händer är det bara att slipa med en rondell och sedan måla på med epoxy igen, så håller det i många år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en båt jag hade tidigare blästrade/slipade jag ned allt gammalt och la på det som sjöfolk brukar kalla 'lätt isbrytarfärg', Jotuns Jotamastic epoxy. Mycket bra epoxy. På plastskrovet (om du tar det också) bör du lägga en mjukare epoxy. Tänk på att nyslipat järn rostar fort så måla med en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om detta är betrakta som ett svar eller en ytterligare fråga.

Själv har jag blyköl, men jag upplever att de som har järnköl har mer problem idag än vad de  med järnköl hade förr.

Kan det bero på epoxi etc täcker över stora partier och att rosten därunder gror, förr var det vanligt att tex slipa och lägga VC-tar eller liknande självtätande o tjärliknande produkter. och att det var bättre som skydd   -möjligen

Kan det bero på ökad användning av landström i egen eller grannens båt som ställer toll med ökad  avrostning. - Jag tror det!

(Såg en artikel i PB om åtgärder för att minska risken för galvaniska strömmar för några år sedan, kanske dags att söka fram den, för dessa problem drabbar nog alla på ett eller annat sätt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(forts)

Jag hittade bla denna bild på en rostig köl från en 10 år gammal båt (ny båt i min värld)

Hur i herrans namn kan det bli så illa så snabbt ?

Materialfel eller galvanisk korrosion är väl de enda tänkbara orsakerna, eller?

 

 

post-10019272-1394237277,6086_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Hasse_O, jag tror landströmmen är en stor bov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stålet kan även vara av sämre kvalitet idag mot förr, idag återanvänds järn och det blir då mycket föroreningar i stålet som lättare leder till korrision.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väldigt mycket info på nätet om olika behandlingar av

rostande järnkölar. Kölen behandlas oftast med zink, järnmönja

eller epoxi. Samt det som som du själv skrev, man kan anbringa en

anod på något sätt.

Det är en stor skillnad i arbetsinsats och prisnivå på de olika

metoderna att befria kölen från rost. Sedan skiljer ju naturligtvis

även utfallet av de olika tillvägagångssätten

Hittade en bra länk om anoder:

http://www.sxk.se/node/18368

Om man är mer inne på zink så hittade jag en annan länk även den

från Svenska Kryssarklubben:

http://www.sxk.se/node/17214

Har själv provat med den något förenklade spraymetoden som

inte fungerade. Det var alldeles för mycket rost på kölen vid

upptagning för att jag för att jag skulle vilja använda varianter

av denna behandling nästa vårrustning.

Att använda järnmönja är nog den billigaste och minst

arbetskrävande metoden (förutom anoden) . Det är många som

använt sig av mönjan med bra resultat. Visst leder en något

osymmetrisk köl till en viss prestandaförlust men om du inte känner

att måste ligga i framkant när det gäller kryssförmåga och fart så

kanske det inte spelar någon större roll.

Här är några länkar:

http://www.wiss.se/varv/tips/jaernmoenja.html

http://www.trabatsakuten.nu/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=renund;action=display;num=1226167952

http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm

Provade järnmönjan själv året efter zinkspraybehandlingen och

med ett mycket bättre resultat. Om inte hela kölen är angripen så

går det snabbt att slipa till några fläckar, fast härdningen tar några

dagar. Köpte färdigblandad järnmönja av Claessons Trätjära. Det

kostade runt 300-400 kr med bussgods och skulle ha räckt ett antal

år om jag inte hade sålt båten.

En benämning som man stöter på när det kommer till

epoxibehandling av kölen är ordet ”grisgöra”!

Det kräver en större arbetsinsats och mer pengar fast om man

ex. tävlar så är det väl lite av ett måste?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla goda råd, skall nog prova att fästa en anod plus att slipa bort den rost som finns nu och lägga på Mönja där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...