Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kahuna

lyftslingen låg över givaren till loggen, problem?

Rekommendera Poster

Hej,

 

igår vid upptagningen hamnade slingen snett och hamnade givetvis rakt på genomföringen till loggen. Skovelhjulet snurrar och verkar inte vara skadat och jag kunde inte se att det kom in något vatten vid genomföringen. Bör/kan man undersöka på något sätt innan sjösättingen, eller brukar det klara sig vid såna här misstag? Jag är mest orolig för att det kan ha blivit någon skada så det kommer in vatten, farten läser jag ändå på GPS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan testa funktionen: slå loggen på,  blås på skovelhjulet  (vattenslang, hårtork e.d.) så att det roterar och ha någon kolla vid displayen, om loggen visar något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu uppfattade jag det som att kahuna inte bryr sig så mycket om själva funktionen utan är mer orolig ifall något skadats så att vattentätheten är borta.

Det är otroligt svårt att svara på och jag kan inte se något sätt att testa det annat än att lägga båten i sjön. Man behöver ju åstadkomma samma tryck som vattnet utövar på givaren när båten ligger i vattnet och det blir ju svårt på land.

Ska jag ge mig på en gissning så tror jag inte att det uppstått några skador. Slingen låg ju inte bara på givaren utan hade många fler kontaktpunkter mot båten. Du skriver inte hur stor och tung båt du har men om skovelhjulet snurrar och du inte ser några skador så fördelades säkerligen båtens vikt tillräckligt för att inte skada något i anslutning till givaren. Givarna ska ju palla lite stryk också, typ om man råkar köra på en stock eller annat som ligger och flyter.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag resonerade lite som du. Trycket fördelas på relativt stor yta. Båten väger 3 ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det innebär att varje sling tog 1,5 ton. Sen skulle jag gissa att belastningen är som störst där slingen möter bottnens lägsta punkt samt i övergången mellan skorv och bord. Jag antar att givaren sitter någonstans däremellan och där är nog belastningen inte så stor. Det skulle inte förvåna mig ifall man kan klämma in en skruvmejsel där om man skulle vilja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...