Jump to content
Wednesday 29 November 2023
Sign in to follow this  
daggmasken

Måste jag hälla i glykol ?

Recommended Posts

Fick inte igång motorn när jag skulle låta vattenpumpen suga in glykol idag (batteritorsk). Vad händer om jag inte fixar detta. Kranen för invatten står öppen så vattnet som är kvar växer väl i längdriktningarna när det fryser eller ?

Har en inombordare, en Albin O21:a

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du inte får in någon glykol måste du ovilkorligen dränera motorn på allt vatten, vilket håll isen ska expandera kan man inte styra över!

 

Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och det är i stort sett omöjligt att få ut vattnet ur alla vinklar och vrår där det kan spränga sönder motorn. :-(

Så jag skulle ladda batteriet och göra nytt försök nästa helg, eller innan det blir stadiga minusgrader på nätterna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan hoppa över att konservera och en massa annat.

Men köra in glykol i vattenkylningen det måste man....!

Du bör ha minst 30% koncentrerad glykol helst mer för att förhindra att frysning sker.

Så fort vatten blir innestängt det minsta så uppstår sprängkraft, det kan uppstå mellan flänsar i värmeväxlare, i en kran, i en rördel, krök etc eller inne i blocket, typ var som helst där det inte är luft alldels intill. Så skall man tömma på vatten bör man dessutom,dränera, suga och blåsa på med tryckluft, Men varför krångla till det, Säkrast, enklast och bäst att köra in glykol, då är även risken mindre att du får korrosion eller att packningar torkar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om batteriet är dåligt så kan du väl använda veven, då behöver du inte gå till gymmet heller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dessutom är det så att om han lyckas dränera motorn på vatten så kommer det in syre i motorn istället som påskyndar korrosionen. Glykolen har som bekant inte bara en antifryseffekt utan även korrosionsskyddande egenskaper...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inser nu efter era råd att jag får ångra mig om jag försöker mig på genvägar. Har köpt mig en laddare och gör om och rätt.

 

Mycket tacksam för hjälp, stort tack

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag råkade ut för samma sak lossade jag slangen från avgaskröken och la den i en hink. Jag lossade också slangen på på impellerpumpens utgång och satte en tratt där. Sedan hällde jag glykolvatten i tratten tills det kom ut glykolvatten i hinken. Ljuddämparburken tömde jag via avtappningspluggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade du inte laddat batteriet nu genast hade det ändå varit skrot till våren - men det är det kanske ändå.

Du köpte förhoppningsvis en riktig batteriladdare!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...