Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
marbleman

Den ultimata förpiken - skrovsidor

Rekommendera Poster

Det gjorde jag också - på ett ställe i förpiken. Där jag vill kunna ta ner klädseln och isoleringen för att det finns bultar jag vill kunna komma åt. Att göra det i hela förpiken är ju bara exytra arbete, kostnad, vikt. Dessutom en källa till kondens.

post-945-1394237290,7897_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt inte nån nämnvärd isolering i taken mer än klädd plywood lackad sedan klädd och

Orginal sandwich konstruktion. När jag jobbade på najad så var det tyvärr innertaken som ev kunde mögla. Men iomed att man noggrant isolerar hela båten alltså mkt mer än najad tex så blir det mindre kondens och fuktööverlag. Och om man lackar 1 lager på plywood en så står den imot mögel asevärt bättre.

 

Grejen är ju att man måste få det limmat tätt mot skrovet eller det som skall isoleras. Om det inte blir det kan det bli daggpunkt eller vad det heter imellan plast skrov och isolering. I såfall får man ha en distans mellan skrov och isolering samt avrinning för ev kondens.

 

Det jag har problem med är kondens där relings listen är bultad inne . DärhDärhar jag dragit all el i el ränner 40x40 mm kabel kanal med lock . Där är oisolerat just där kabel kanalen är. Och där kan bli kondens. Då relingslistens bultar ger en enorm köldbrygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga men är frigolit verkligen så bra? Har för mig att gaserna som utvecklas vid brand är mindre lyckade.

Kan ju ha ändrats men värt att fundera på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis som var nån form av tekisk chef på ABBA sa detsamma som du. Brandchefen hade protesterat mot att det fanns frigolit som isolering. Enligt kopisen hade han sagt att brandlåren inte skulle gå in i gabriken så länge den isoleringen fanns kvar.

En länk

http://www.brandsakert.se/2011/0617/cellplast-en-tickande-bomb

 

Bifogad bild liggunderlg som legat under en båtkudde som barnn upp i sin helhet

post-945-1394237350,1824_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sueco: Ja det är verkligen något att tänka. Det är ingen nyhet för mig och min tanke har hittills varit att brinner det där så har det redan brunnit så pass mycket att personer i båten torde vara utslagna av giftiga gaser redan. Brand ombord är helt enkelt något som inte får förekomma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du ju iofs rätt i men då har jag ett tillägg till den tanken.

 

Finns det elkablar som kan börja brinna får det inte vara någon friggolit i närheten. Då har man ju i alla fall tagit bort en potentiel katastrof som inte måste innebära brand med höga lågor. Efter vad man läst verkar ju kabelbrand vara vanligare är brand med öppna lågor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomänvisst är det så. Jag kommer att ha kanaler för elkablar så de kommer att ha lång brinnväg innan de når frigolit hoppas jag :) Nåja, de kanalerna är mest för ett meckvänligt system som enkelt låter en byta kablage ifall det skulle behövas av någon anledning. Något som inträffar mellan åren...

Däremot så är det bästa botemedlet mot kabelbrand ett ordentligt avsäkrat system.

El har jag koll på och ingenstans finns kabel som kan utsättas för starkare ström än vad kabel längd/area medger (med marginal). Planer finns förstås för ett digitalt elsystem (tyvärr smittad av elmojäng-intresse sedan barnsben) men det kommer designas så att det även finns analoga skydd (dvs säkringar) för alla kablar så som det ska vara.

Detta gäller förstås de elkablar jag dragit själv, det finns en hel del andra kablar i båten.... men det görs om samtidigt med isolering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en plastbåt isolerad med cellplast är det nog skrovet man ska vara mest orolig för. Cellplasten ager inga farliga gaser, lite mer tveksamt när det gäller liggunderlag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag gjort om jobbet idag hade jag nog försökt få tag på mer brand hämmande isolerings material just i isoleringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...