Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
marbleman

Den ultimata förpiken - skrovsidor

Rekommendera Poster

finns någon som har erf. av eagle cuda 168? de är ju rätt billiga...

post-14812-1394234589,7551_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Så var det väl dags att renovrera förpiken. Skrovsidorna består idag av den vanliga mattan som är limmad på skrovets innersida. Har börjat släppa här och där, och den isolerar ju inte heller så bra.

Funderar på hur detta ska göras på bästa sätt. Har några sjok frigolitskivor, 60 cm breda och 3 cm tjocka, som jag tänkte isolera med. Ska man ha någon luftspalt så att det blir cirkulation för att minimera fukt, mögel och sådant jox. Så ska man isåfall ha luftspalten mellan skrovsidan och isoleringen? Eller kanske mellan isoleringen och innerbeklädnaden? Eller den lite enklare varianten utan luftspalt...

Hittar argument för/emot på alla varianter tror jag :)

Någon som gjort något liknande? Erfarenheter? Vetskap?

post-10017940-1394237276,0379_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir ju rena vinterisoleringen med så tjocka skivor. Skulle själv inte lägga så tjockt, ser inte behovet och tror att det blir väldigt mycket jobb att passa till de hårda skivorna.

Bedömer inte heller att det är någon vidare plan att montera fästreglarna som du ritat in, leder till köldbryggor.

Tycker du att det är för svalt med bara skrovbeklädnad så lägg ett lager liggunderlag först. Luftspalt behöver du inte. Fukten som du försöker undvika är ju den som kondenserar ur luften och med hellimning mot skrovet så får du ingen luft där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lyxigt. Jag satte en centimeters frigolit en gång i stickkojen. Limmade med något ljusblått kontaktlim avsett för just frigolit. På det sattes en textil inredningsmatta. Olyckskorparna sa att frigoliten skulle suga åt sig fukt mm men jag pratade med en senare ägare av båten som bekräftade att det fortfarande fungerade eter typ 20 år. Tre cm låter stelt att böja, 3 x 1 cm är enklare. Luftspalt och reglar behövs inte. Numera är jag ganska säker på att man inte ens behöver avlägsna den gamla mattan även om det känns lite fuskigt. Just nu funderar jag på att bara sätta 10 mm Formalux, jag ska kolla lite hur mycket sidorna egentligen kröker. Annars blir det nog frigolit och textilmatta, det blir väldigt ombonat. Liggunderlag är bra frigolit är mera lättjobbat. Dessutom, den dagen man ska byta är det bara att dra loss mattan och spreja på något lämpligt lösningsmedel. Vänta en stund och skrapa bort gegget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Hur löser man övergången till ventiler (fönstren) med isolering?

Jag kan tänka mig att det är svårt att få till en snygg övergång mellan skrovsida och ventil, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller nog inte med bhemac att det skulle va lättare med frigolit än med liggunderlag.

Dessutom så är jag av den absoluta övertygelsen att det inte skall va nån luftspalt. Man vill ju inte ha kondens, utan undvika den.

Har gjort samma jobb på tre av mina båtar och isolerat med liggunderlag. Lagt dubbla lager 10 mm liggunderlag plus 3 mm ytmtta - Super Marina. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=473&artname=

Att jag lägger dubbla lager beror på att i först båten behövde stöd för en hylla som var smal i ändarna där den var infäst och bred på mitten och därför ville vicka. Sen visade det sig att det att skarvarn på liggunderlaget inte syntes så tydligt där det var dubbla lager,så därför har jag fortsatt så. Liggunderlag har jag köpt blligast på Ö&B

Det har också visats sig att liggunderlaget inte brinner. Gjorde ett utomhusjobb i vintras. Satt på en blå båtkudde för att jag inte skulle bli blöt i baken av snön. Under båtkudden hade jag lagt en liggunderlagsbit. För att smälta snön där jag skulle jobba eldade jag  i ett par eldkorgar. En gnista antände båtkudden i ett obevakat ögonblick och den barnn upp. Liggunderlaget smälte bara där båtkudden legt.

Bifogad billd - resterna av liggunderlaget plus ett snöre från båtkudden. Dessvärre kom jag inte på att ta bild på liggunderlget direkt efter branden, utan knölade ihop det och satt på det under det fortsatta arbetet.

 

post-945-1394237276,1895_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla utmärkta inlägg. Då har jag blivit övertygad om att ingen luftspalt behövs. Detta är ju också det enklaste att få till så dubbel bonus :)

Gillar inte att frysa så det blir nog de 3 cm tjocka frigolitskivorna ändå. Ytorna är hyfsat plana där de ska vara så jag ser inget problem med detta. Mellan skivorna (typ var 60 cm) hamnar säkerligen de tänkta listerna så får jag något stabilt att hänga upp hyllor mm på samt fäste för lister som håller skivor och täcker skarvar tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag limmade 20mm frigolit skivor direkt mot skrovet var skrovet för välvt snitta jag med brytblads kniv antingen bara linjer på baksidan ibland rutmönster. Limmade med smältlims pistol och duttarmed sika typ Simson. JJag limmade upp reglar med 50 cc om det var välvt så gjorde jag 10 cm klossar som jag limmade med sika typ Simson. Sen på detta limmade jag 12mm liggunderlag. Efter detta kommer graneringen. Jag har mahogny ribbor och även 7mm plywood klädd med båt tapet självhäftande med 5mm skum. Vitkonst skinn . Typ najad.

Inga luft spalter behövs om du limmar allt mot skrovet. Båten känns som ett hus i inomhus klimatet. Och lätt uppvärmd samt håller borta fukt kondens samt värme på sommaren. Har gjort likadant i hela båten och under vatten linje enbart 12mm liggunderlag.

 

Mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kombinera frigolit och liggunderlag var smart. Den enklaste fuskvarianten skulle annars vara 10 mm Foamalux (gärna med printad mahognygarnering). Men jag gillar en mjuk yta i förpiken och liggunderlag med en textilmatta på blir bra. Eller kanske marinplysch?

Tips: Om man ska skära slitsar för att kunna forma frigolit mm så brukar en tapetskärare (den som ska gå i ett spår på linjalen) vara bra, man ställer rakbladet så det går dryg halvvägs igenom frigoliten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ballad_kopian, trevligt! Låter som en lösning liknande det jag tänker på.

Hur gjorde du med skrovsidan först? Målade på någon färg eller limmade frigoliten direkt mot den rengjorda plasten?

Jag tänkte måla på typ Danboline bilge paint efter att ha limmat dit reglarna. Sedan limma frigoliten med något inte alltför vidhäftande, man får väl renovrera förr eller senare så det är behöva förstöra alltför mycket.... (så smältlim låter bra ur denna synpunkt, har aldrig fått det att fästa riktigt bra :) )

Hur pass mycket menar du med hela båten?

Jag tänker mig rensa ut förpik och de bägge akterruffarna och göra detta överallt. I salong och på toaletterna där jag kommer åt. Blir lite väl mycket jobb att riva ur navstation, pentry-installation mm... kanske något annat år... indecision

Och som redan begärts, bilder vore riktigt kul! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är den ultimata förpiken du är ute efter?

Jag skulle nog överväga att först slipa och plasta fast reglar och sedna limma frigolit emmellan och sedan skruva liggande lackad teakribb som ytbeklädnad.

Jag har limmat 2cm frigolitskivor i en båt tidigare, det gick rätt bra och går lätt att såga etc.

Limmade sedan klädd båtisolering ovanpå--men idag skulle jag göra anorlunda.

Kan vara rätt knepigt att limma båtisoleringen, svårast är att kapa bitarna lagom stora och få snygga kanter och skarvar.

 

Jag skulle satsa på träribb

Mycke jobb, smådyrt, relativt lätt -----men extremt snyggt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi har lagt på en 10 mm polyuretanskumsskiva som isolering mot utsidan på det ställen som vi har enkellaminat ombord. På den har vi sedan plastat två lager matta som täckning.

På det skulle man sedan kunna plasta skruvreglar för garnering eller beklädnad efter eget tycke. Tack vare skruvreglarna får du en liten luftspalt.

 

Kolla på 

http://meadiva.se/fotoalbum/?locale=sv_SE&wppa-album=15&wppa-cover=0&wppa-occur=1

för bilder på hur vi gjort om du är intresserad.

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst skall kolla i dator n eftet bygg bilder. Jag målade hela båten med topcoat invändigt. Men det skall inte behövas igentligen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MeaDiva - Ok, så då låter det som att ni gått på alternativ 2, med den lilla tvisten att även plasta in isoleringen.

Attans, det som för tillfället lät som att alternativ 3 är det alla kör på... tillbaks till valet och kvalet  :-D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, med en skillndad att jag skulle lagt skruvreglarna på utsidan för att även få bort den köldbryggan som det blir enligt din skiss. Det blir som jag ser det en mer permanent lösning!

Vi har ju sandwichskrov så vi har ju bara gjort så som jag beskrev på ytorna mot stuvfacket akter och ankarboxen i fören.

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte tänker sig till Arktis så tror jag den lilla köldbrygga som reglarna ger är uthärdlig. Ska man inte sätta sätta ribb så behövs egentligen inte några reglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skrev ett långt inlägg som försvann  ..  med bild.  lite synd. 

tyvärr ganska vanligt i detta forum

 

 

här är iaf en bild på aktekojen  där är uppregla med reglar  kapade i små bitar för att kunna följa det slkarpt välvda skrovett sen  isolerat med frigolit  och på det liggunderlag. sen fastlimmat tunn plywood remsa på dom uppreglade bitarna för att jämna ut kantigheten och få  upp rätt tjocklek, 

post-26564-1394237282,7594_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har sovit i båten på vintrar fastfrusen upp till 20 minus.  funkar kanon,  utan isoleringen skulle det inte gå även om du har en 10kw byggfläkt. man skulle frysa fast mot skrovsidan . 

 

klimatet i båten är utjämanat och snarlikt hemma miljö. ingen tendens till fuktig koj eller kondens. båten  inredningen mår bra med jämnare temp i båten som isoleringen  oxå medför.

även om man inte skall till nordpolen, 

jag har ju enkellaminat. ett sandwich skrov har ju en viss std isolering. även om den troligen inte är tillräkligt i vissa fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra bilder! Förstår nu hur du menar med överallt och i princip är det alt 3 med ribb (eller kanske planking eftersom de är bredare än de ribb beklädnader man ser annars).

Tror heller inte att köldbryggan med träreglar skulle vara påtaglig, trä i sig är ju också bra isolatorer.

Så med motsvarande underarbete som Ballad_kopian gjort blir det helt klart, men jag kommer klä med skivor som täcker cc regel till cc regel så att säga. Skarven täcks med någon snygg list. Blir dels lite design med ljusa ytor och lackad trälist, samt att ifall det behövs kommas åt någonstans skruvar man bort två listor och panel kommer loss enkelt, vid behov kan man också ta bort frigolit-skivan ifall limmet inte är alltför kraftigt. Mecka om båt kommer det säkerligen göras framöver även när sidorna är klara...

(har ju lite ideer att krydda med temp/fukt-givare här och där tex, men det blir nog ett senare projekt...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag har traditionella mahogny ribbor i förpiken. Tycker det blir lite mörkt och aningens kallare yta på mahogny ribborna jämnfört med klädd tapet. Angående köldbryggan så är det nog inga problem. Man skulle ju kunna klä 1lager liggunderlag över allting och sedan granering men det kanske blir lite för mjukt för smala ribbor. Men för större beklädnader tex på bilderna som jag valde i salong och akterkoj så funkar det nog bra. Klär man med liggunder lag över balkar så försvinner köldbryggan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kör liggunderlag och vinyl limmad på. massa träbitar väger bara och isolerar inte bättre och gör det dessutom mörkare. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...