Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
mickeror

KINAMOTOR

Rekommendera Poster

Hej.  (kinamotor)

Undrar om det är någon mer som har KINAMOTOR som vågar skriva här på MG,utan att det blir en massa skitsnack om politik och annat om denna motor.Har själv en td458 sedan 2010 som har gått 120timmar idag utan problem,det låga oljetrycket kan man justera upp på utsidan motorn trycket skall vara 2-5kpa hade själv för lågt när motorn blev varmkörd på en halv syntet 15/40.Erfarenhet av motorn rå och högt ljud lite av traktorgång på tomgång,men på 1800-2000 varv går den ganska behagligt 6,5-7,5knop,min båt är en marino 725 ca1800kg proppler 4blad 17*13 maxvarv 3200varv 14,4 knop.-Bränsleförbrukning 3-3,5 liter i tim 1800-1900 varv ca7 knop.Någon annan som har erfarenhet av denna motor???

Snälla kan detta inlägg handla om motorn och inget annat  MVH  micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Kina motor. 27Hk 3cyl . Gått ca 100timmar . Är inte nöjd med den tyvärr. Har byggt mkt special för att få plats med den i en möre 30. Har du märkt av nåt läckande backslag ännu? Jag var inne hos en återförsäljare och skulle köpa packnings sats till detta men dom sa att problemet aldrig har funnits. Men ändå läckte deras egna demo motor . Upptäckte att jag fick nåt rödaktigt olja när jag drog handen under demo maskinens backslag . Sen såg jag en begynnande liten fläck under bakslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är en atf olja i backslaget ,jag får oxå lite olja runt backslaget men jag tror att det kommer ifrån mätstickan som har ett litet lufthål på kanten,titta vid mätstickan och se om du har olja där som rinner ner under.det är inte mycket som kommer ut ,men lite irriterande ja.Men rent funktionsmässigt av motorn har du haft andra problem?Att motorn är stor det är en sak och man får bygga om vissa saker.Har även byt ut lite slang och slangklammor som inte håller vår standar.   MVH micke.............

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajemän atf ja. Själva motorn är inga problem den går och går. Driftsäkerhet med

Själva maskinen är aldrig några problem. Får den lite diesel och kylning så är den nöjd. Men runt omkring grejer ex som du nämnde slangklämmer. Men oxå slangar all el är ett skämt. Och även start panelen som ser ut som den legat på botten i 10 år. I övrigt är den kraftigt över dim på allt. Tex så har min 27hk 25 mm slang till sjövatten pumpen m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Parsun som efter 3 år läcker och tar in saltvatten i drevet! Är man lite händig och har koll är det väl generellt sett inga större problem men jag rekomenderar nog ändå folk att köpa märkesmotorer ex. honda, zuzuki, mercury etc.

 

MVH

Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det värt besväret, vad kostar en sk. kinamotor?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på vilket märke du köper, en del har gått upp lite, kolla Rusta & Co. JAg skulle nog säga att du får beakta vilken båt, färd, uttnyttjande du skall ha den till. Hur tillförlitlig den bör vara etc.

 

Dessutom hur mycket stölder som finns vid din båtplats kan vara värt att tänka på. Märkesmotorerna stjäls fortare om man säger så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det kommer in saltvatten i drevet är väl inte märkesbundet?

En fiskelina där och vilket märke som helst tar in vatten.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mickeror, vad kostade din motor?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att vi får vara beredda på att kineserna knaprar marknadandelar, varesig vi gillar det eller inte.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker inte det är värt det faktiskt.  har alltid blivit lockad av billiga alt til svindyra märkesvaror där man betalar mkt för bara namnet.  MEN iomed att man betalar en del för namnet så är  man rädd om det och ser till att grejorna håller. dom ställer krav på sina egna produkter. till skillnad på min inombordare diesel  som tex gummit redan  nu på tex slangar  är fullt med ålders sprickor och kommer snart läcka.  sånt hittar jag inte ens i min 20år gammla bmw.

var sjutton  hittar man sån urursel kvalite. man måste ha lagt mkt tid och möda för att ens kunna tillverka sånt skräp.

jag ångrar iaf mitt köp av kinamotor n  inombordaren då.  skulle satstat på en riktigt märkes motor istället.  den har gjort dom korta semestrarna  osäkra och det känns som man har en gammal motor  som kan krångla  ibland. trots att den är ny.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ok, jag försöker förklara.

Vad kostade just din motor att köpa?

Tycker du att det pris du betalt jämfört med vad en (här gäller det tydligen att vara pk) motor av ett europeiskt fabrikat (ev. med japanskt ursprung) kostar var värt att spara med tanke på de brister du rapporterat i detta inlägg och ev, andra svårigheter du upplevt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Min motor kostade ca 55-65% mindre än ett europeiskt fabrikat.Vad en td458 kostar idag kan du säkert hitta på dom länkar du fick tidigare finns säkert mer att söka på nätet,övriga brister jag rapporterakostnader för slang och slangklamma beror inköpsställe marinbutik =dyrt slanggrossist bättre pris om man kan köpa där.Mitt pris 480+moms ett nytt luftfilter modell mindre 195+ moms,läckaget på backslaget  som inte är ett läckage på min båt utan oljestickans lufthål som släpper lite olja.Övriga kostnad som jag inte har rapporterat tidigare en propeller som man säkert får om man byter motor pga mer vridmoment och utväxling i backslag. Övriga kostnader som andra har här på MG har jag inte haft,kostnader som inte berör motorns pris tycker jag inte är relevanta men dom får man givetvis räkna in i ett totalpris, är motorrummet för lite så välj en annan motor för denna motor är stor. Ta alla måttuppgifter  och jämför innan du väljer motor kan vara bra så slipper man en massa problem,några andra problem har jag inte upplevt får den bara diesel och kylning så tuffar den och går startar alltid på första försöket utan glödning som inte finns på denna motor +4 grader sist jag körde,det gick aldrig på den gamla md21an behövde glödning vid kall motor även vid +25.Men är du inte intresserad av en kinamotor så kan du alltid köpa en ) motor av ett europeiskt fabrikat (ev. med japanskt ursprung)men titta på en utan en massa elektronik då tycker jag.Det verkar som det bara finns en till som har kinamotor(marindiesel inombordare) här på MG han verkar inte nöjd med alla kring kostnader han har haft.men motorn tuffar och går bara den får diesel och kylning  MVH micke......\smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

PS. Tar snart bort denna tråd för det verkar som det bara finns en till med kinamotor  undanber mig massa skitsnack och politik mm sök på nätet om du vill ha tag i priser. Om det är värt alla kostnader på brister som jag nämnt 675 kr+ moms,det får du avgöra själv den tuffar och går ännu i alla fall den som lever får se??????????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för tips och info. Hade hoppast på lägre pris än det jag fann på nätet, hittade min storlek (TD332) för 43 000:-.

Du har redan varit inne på att jag nog ändå kommer att välja en ickekinesisk motor och så är det nog med den lilla prisskillnaden. Väljer nog en ickekinesisk motr för 18 000:- kr mer.

Mackey

PS

Tycker inte du ska ta bort tråden, den är informativ även om det inte blev en tråd för kinamotorägare som du hoppades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckage i backslag är nog det mest tråkigaste med min maskin iaf. Har sett det på flpå en annan oxå. . Har bara kollat på en annan kina maskin än min.

 

Tycker det är tråkigt då jag verkligen har hoppats på denna maskin. Och byggt om massor för att få den att passa. Men det har blivit för många bakslag och för tidigt åldrande delar. Tror r run har lite bättre koll och ttex tjockare bättre motor färg samt bättre tassa r m.m.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...