Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
guzzy96

hur bör man göra med växelhuset?

Rekommendera Poster

Hej!

Som rubriken lyder inför vinterförvaring. menar till utombodare.

bör man tömma ut oljan ur huset eller bara öppna påfyllnings skruven?

klarar växelhus av några nätter med frost utan att man har öppnat någon av skruvarna?

tacksam för svar!

med vänlig hälsning Gustav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall den förvaras där frostrisk förekommer så ha motorn nerfälld alt stående upprätt så vattnet kan rinna ur.

Växelhusoljan bör du byta nu på hösten så så det är fräsch olja i huset under vintern.

Alltså inte vare sig tömma växelhuset eller bara öppna påfyllningsskruven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

Motorn sitter nedfälld och vattnet bör ha runnit ur motorn. Var kan man få tag på sådan olja? biltema?  Ungefär hur mycket behövs till en 25 hästars johnsson?  Kan det ha hänt något med växelhuset under de nätter då frost har förekommit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utifrån dina frågor så antar jag att du inte servat motorn eller kört den ren eller konserverat.

Beroende på vart den har gått, salt/sötvatten borde du kört igenom med färskvatten, därefter med glykolblandning, dels för frostrisk men även för korrosion.

Olja iv äxelhus bör bytas regelbunder och då upptäcks även ev. vatten i oljan på grund av vatteninträngning. Finns inget vatten i oljan fryser inte oljan och du behöver inte vara oroligt för sådant.

Efter oljebyte bör motorn startas och gå en stund för att nya oljan ska sprida sig. Givetvis med kylvatten kopplat till motorn.

Slutligen bör du konservera motorn med olja i cylindrarna (OBS ej fylla)

Skaffa gärna någon bok som beskriver hur man gör eller sök mer info på nätet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte använt motorn så mycket i år, maximalt 4 timmar så jag köpte båten i somras och vi pysslade med motorn så den ville starta.  Jag skall byta motor under vintern har jag tänkt eftersom 25 hästar är lite klent på en örnvik 510 ht. den har gått i sötvatten i år så den är väl hyffsat bra igenomkörd antar jag. 

Tack för alla svar, de har hjälpt mig en bra bit på traven!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...