Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Molin135

För- och nackdelar med följande båtar

Rekommendera Poster

Tjenare!

Vi sitter några kompisar (16 år) och jämför båtar. Vi känner att det är dags att skaffa egen till nästa säsong. Skulle vara kanonschysst om ni kunde ge oss lite för/nackdelar med följande båtar!



Maxi 68

Maxi 77

Bellona 23

Misil 2

Biride 24

Granada 24

Comfort 26

Albin Vega

H-båt

RJ85



Tack på förhand!

// Unga båtentusiaster



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har tittat på samtliga av de nämnda dock endast seglat ett par av dom.

 

Är betoningen på segling eller utrymme/boende?

 

Hade själv valt mellan en comfort26 och en Hbåt. Med Rj som tredje val. Ni är unga och behöver inte samma bekvämligheter.

 

Annat kul som verkar segla bra för lite pengar: 707, monark700 och iw26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte seglat någon av de båtarna.

Men jag skulle välja en båt med erkänt goda seglingsegenskaper som NR 1...Oavsett storlek är goda seglingsegenskaper själva underhållningen med att segla!

Därefter skulle jag se till god manöverförmåga för segel som NR 2, det är alltid kul att kunna segla ut och in i hamn för bara segel.

Därefter skulle den första praktiska egenskapen vägas in och det är att ha en motor som är lätt att starta, manövrera och som ger laddström till batterier, värmare och navigaition.

Skulle då rekommendera en båt med hög 7/8-delsrigg, innombordsdiesel med flodingpropeller, och med så högt lys-tal som möjligt.

 

Till listan kan ni kanske även lägga:

* IF-båt

* Neptunkryssare

* Express

och kanske även den lite större Omega 28:an som jag säljer, se hemsida nedan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Nej, som sagt. Vi är unga, bekvämlighet är inte prio 1, men uppskattas självfallet.

Jag glömde nämna att vår budget landar på högst 30kkr och vi är väl medvetna om att det är svårt att få en bekväm och bra segare för det lilla priset, därför är vi redo att komprimissa en aning. Huvudsyftet med denna båt är själva båtlivet, att själva ta ansvar för en fullt fungerande, rolig och beboelig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...