Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Carl_Axel

Över 15 volt - vågar jag köra?

Rekommendera Poster

Har haft problem hela sommaren med laddningen och kört utan generator. 2 erkänt duktiga experter har jobbat med problemet och nu laddar generatorn - som bara tusan. Den ger mer än 15 volt, nästan 16, och de hävdar att det är ok. Själv är jag rädd att spränga mina batterier. Vad säger ni - vågar jag köra.

Jag har 5 parallellkopplade batterier och generatorn laddar via en regulator som heter Hella power regulator 12 V negative.

Tacksam för kloka synpunkter.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var mäter du 15 eller 16V ? Vid batterierna ska det vara runt 14,2 -4 ca max . Om mer vid batterierna är laddningen fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inte så positivt. Kan det va så att regulatorns avkänning hänger oansluten och regulatorn lämnar ett maxvärde. Kolla om reg har avkänning sk senseledare. Den ska då antingen sitta på pluspolen och känna generatorns spänning eller allra helst på batteriets plus för att kompensera för spänningsfall. Mer än 14,5V ska man nog inte ha vid 20 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett tipps av en bilelektriker en gång om att jorda generatorn till motorn. Detta för att hjälpa laddningsregulatorn att hålla rätt referensspänning.

Brukar finnas en jordplint på generatorn för detta.

Kanske är det ett sådant problem du har eller så har du fel på laddningsregulatorn.

Du bör även kolla anslutningar till batteriet, även jordningen mellan batteriets minuspol och motorschassit. Innan du börjar byta ut något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kloka synpunkter. Skall kalla på elkillarna igen och be dem titta över allt en gång till. Det är på instrumentpanelen jag får 15,5 volt - har ingen aning om vad det ger på batterierna, men har ingen anledning betvivla instrumentets värde. Det har alltid fungerat perfekt.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Voltmetrar som inte är kllibrerade är inget att lita på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Toaen -- om det är en analog mätare på instrumentpanelen (vilket det brukar vara) så är det risk att den visar fel. Kolla det först med en digital voltmeter, mät både vid generatorn och över batterierna när motorn går.

Då kanske du upptäcker att din regulator är en MPPT, som står för Maximum Power Point Tracking -- att den växlar ned spänningen från laddkällan så att du får ut max mängd volt. Och i så fall är det regulatorn som ser till att batterierna får rätt laddning (inte generatorn). Och då är det helt OK att spänningen är 15,5 volt från generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har alla gett upp. Trots byte av alla komponenter och otaliga expertbesök har man inte kommit tillrätta med min laddning. Fortfarande laddar generatorn 15.7 volt - både på själva generatorn, vid batterierna och på voltmätaren på instrumentpanelen. 1.000 tals kronor åt helsicke och till våren krävs ombyggnad av elsystemet. Shit!

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inte som att dina erkända experter är så mycket till experter.

Du har väl två alternativ, antingen kolla upp inkopplingen av din TWC igen eller ta bort den och sätta tillbaka din orginalregulator i generatorn. Om du har kvar den. Men så mycket ombyggnad av elsystemet är det väl ändå inte frågan om.

Läs igenom installationsanvisningarna för din TWC igen, om du inte gjort det. Dubbelkolla anslutningarna och att dom sitter fast och sitter rätt. Du hittar kopplingsanvisningar här: 

http://www.sagdahl.se/twc.htm

I dokumentationen ser du också hur laddspänningen ska variera i dom olika laddfaserna och vid olika temperatur. Den kan visserligen nå upp till 15,0V men bara vid temperatur under -10 grader, aldrig annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är igentligen problemet?

Min generator utrustad med en TWC-regulator har laddat upp till dryga 15 volt dom senaste 30 åren. Jag får fylla destvatten en gång per säsong, och batterierna brukar hänga med 9-10 år.

Batterierna står kvar i båten (Fulladdade med frånkopplade kablar) utan laddnig hela vintern, på våren putsar jag kabelskor och poler, ansluter, startar och åker.

Jag har alltid ström och allt funkar bra, så vad är problemet?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som kan ta mest stryk av överspänning är väl Leed-lampor och elektronik i synnerhet om de inte har kretsar som skyfddar mot överspänning.

Batterier tror jag kan skadas av höga spänningsnivåer om de blir höga. Vet dock ej om dina 15,5 är för högt för att de skall skadas.

Hittade även en annan tråd om  för hög laddspänning här på MG

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=441362

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15,5 volt är för mycket och batterierna kommer att skadas om man laddar på så mycket för länge!



Gasbildningen ökar rejält över 14,7 volt.

Vätgasen som bildas när ett batteri kokar, brinner lätt och snabbt = Explosivt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skador på batterierna verkar inte vara något stort bekymmer. Som jag tidigare nämnt laddas mina med dryga 15 volt under långa perioder efter varje helgs effektuttag och jag brukar ha ca.100 gångtimmar per år och batterierna behöver ersättas med 9-10 års mellanrum.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kloka synpunkter. Vad är problemet, frågar någon. Att jag med exakt likadana komponenter kört i 8 år med en normal laddning om 14,7 V - medan det nu ger nästan 16. Problem är också att några säger att det är helt OK medan andra säger att jag kommer att smälla både instrument och batterier. Hur skall man som total lekman veta vad som är riktigt.

Mina experter ifrågasätts - både av mig och av andra, men båda har var för sig välrenommerade företag som endast sysslar med generatorer. Säger som Hoola Bandoola - Vem i hela världen kan man lita på?

Håller med om att det kanske inte är så mycket ombyggnad som behövs av elsystemet, men jäkligt retfullt. Har 5 batterier som laddas via en TWC-regulator version 3 (negativ) och skall jag återställa till en vanlig regulator på generatorn hävdar min expert att jag måste göra mig av med 2 batterier. En vanlig regulator klarar inte att ladda 5 batterier. Alltså, ut med grejor som jag lagt tusentals kronor på och in med nytt enklare för ytterligare tusenlappar (inklusive arbetet) En hel del kablar som måste bytas.

Vad skall man göra - alla vettiga svar om ampere, volt, var man skall mäta etc. etc. är tyvärr rena fikonspråket för mig. Kan ingenting om detta och är helt i händerna på andra. Alla har olika förslag. Vad hade ni gjort? Skrotat helt nyinköpta TWC- systemet till förmån för en vanlig regulator eller fortsätta krångla med eländet?

Jättekul att börja första dagen i vattnet i vår med reparatörer i båten!

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har problem med vem man ska lita på så ska man nog hålla sig undan från dessa typer av forum och frågespalter!

 Skämt å sido, jag försökte bara lugna Din oro genom att hänvisa till att jag har kört i ca. 30 år med en TWC som laddar dryga 15 volt med enbart goda erfarenheter. Det behöver ju inte vara rätt för det men Du kan ju se det som en långtidstest som än så länge visar i en viss riktning. Testet kommer att fortsätta i början av Maj 2013 och förhoppningsvis i många år framåt då jag inte planerar att ändra något så länge det funkar.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att spänningar över 15 Volt är skadliga för batterierna och förkortar deras livslängd behöver vi väl ändå inte debattera? Alla batteritillverkare och företag som tillverkar laddare är överens om detta, det är bara att googla och gå till deras hemsidor. Om man sedan bryr sig är en annan sak. Jag hade brytt mig, om inte annat för att TWC-regulatorn inte ska ge dom spänningarna och därmed är något fel.

TWC-regulatorn är en mycket bra pryl och jag hade ansträngt mig lite i alla fall för att få den att fungera (har en själv sedan många år och är väldigt nöjd). Inser också att om du inte kan så mycket om el och kopplingar att det blir lite jobbigt att felsöka. Men då måste du hitta någon som har viljan i alla fall.

TWC-regulatorn i sig påverkar inte hur många batterier du kan ha. Generatorn har en maxström som den kan leverera och det förändras inte av vilken typ av regulator du har. En mindre generator tar helt enkelt längre tid på sig att fylla batterierna oavsett regulatortyp. Däremot höjer TWC-regulatorn laddspänningen i 10-minutersperioder (?) för att batterierna snabbare ska ta åt sig laddningen. Den skyndar alltså bara på laddningen och fyller/toppladdar batteribanken snabbare.

Men antalet batterier påverkar inte den här processen, dom är ju parallellkopplade. Så att en vanlig regulator inte skulle klara jobbet en TWC klarar köper jag inte. Kan inte generatorn leverera tillräckligt med ström pga för många batterier, så påverkar inte valet av regulator detta faktum. Och kan generatorn leverera  tillräckligt, så påverkar inte antalet batterier laddningstiden eftersom varje batteri får den ström det vill ha oberoende av de andra. TWCn skyndar däremot på själva laddningen (men tidsvinsten påverkas som sagt inte av antalet batterier).

Slutsats? Du måste hitta någon som engagerar sig i ditt problem. Och som orkar/vill kolla inkopplingen av din TWC-regulator. Förutsatt att du bryr dig, men det tror jag du gör eftersom du ju startat den här tråden. Kanske kan Sagdahl (se min tidigare länk) ge tips på någon lämplig mekaniker/båtelektiker? Och finns du på västkusten/Göteborg, kanske tom dom kan titta på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomas99 har helt rätt, spänningar över 15V är skadliga (utom vid utjämningsladdning under kontrollerade former). Men, man måste också kolla hur mycket ström som går till batteriet. Är batteriet i dåligt skick så kan man skicka på en hög spänning utan att få upp strömmen.

--

Utjämningsladdning

- Löser upp blysulfat som bildats på polerna. Hindrar batteriet från att åldras permanent.

- Blandar om elektrolyten.

- Jämnar ut skillnaden i laddning mellan olika celler. Tvingar batteriet till den högsta möjliga nivån av laddning.

Efter att batterierna har nått slutet på acceptansladdningen, fortsätter man att ladda med 4% av C tills spänningen sluta att stiga (oftast omkring 15,5 - 16,2 V). Detta kan ta några timmar. Eftersom elektrisk utrustning och lampor kan skadas vid en så här hög spänning , skall batteriet vara off-line.

Efter en utjämningsladdning kokar det bort en del vatten, så det är lämpligt att fylla på vatten när laddningen är klar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är skadligt med spänning över 15 volt, hur visar sig det?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna komemr att börja bubbla, det bildas knallgas. På själva batteriet kanman se att det ser svettigt/fuktigt ut.

Man kan som någon skriver i vissa fall ladda med en högra spänning, tex i början av laddningen när batteriet tar emot mer laddning eller om man laddar ett batteri där det är väldigt kallt.

Men att alltid ha laddning mellan 15-16 volt är inte bra. Vidare tror jag inte man kan få batterierna riktgt fulla någonsin då det som sagt kommer att koka på slutet istället för att laddas.

Men det finns många här som kan detta på riktigt och kan förklara bättre.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När spänningen överstiger ca 14,4V börjar batteriet gasa och ökar sen kraftigt om spänningen höjs. Batteriet blir varmt, förlorar elektrolyt och producerar knallgas. På sikt kokar man sönder plattorna. Alla batteritillverkare säger att man bör begränsa spänningen till ca 14,4V dvs precis så att det börjar gasa. Det ger en effektiv laddning och en god livslängd. I ett batteri där en cell går sönder och kortsluts kommer övriga celler att få för hög spänning (motsvarar ca 17V på ett friskt batteri). I en bil kommer ett sådant batteri att hålla några veckor innan alla celler fått bestående skador. I stora anläggningar övervakar man varje cell får att i tid upptäcka fel och byta ut den skadade cellen. i en 48V-anläggning övervakar man varje 12V batteri.

Obs angivna spänningar gäller vid 20 °C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ett batteri som skadads av överladdning brukar man ibland även kunna se att sidorna börjat bukta ut lite..



Angående att en mindre generator inte skulle palla för att ladda 5st batterier så är fel. Det kommer bara att ta längre tid (om de är urladdade). Dock behöver du en generator som har kapacitet att ge mer ström/ampere än din totala förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreslår att du eller dina experter pratar med Roger Sagdahl som varit med och konstruerat TWC:n.

Verkar ju vara nåt fel på den men kan även vara inkopplingen. Den kan ha avkänning av temp och spänning på batterierna. Oansluten termistor och senseledning kanske ställer till det.

En eller två dioder kan sänka spänningen till rimliga nivåer om det nu är så att det inte går att fixa på annat sätt.

http://www.sagdahl.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Det enda jag kan kännna igen är att jag brukar få fylla på dest.vatten 1 eller ibland 2 ggr per säsong. Nu laddar jag ju inte alltid med  drygt 15 volt, men ganska ofta enligt min digitala mätare som även visar att jag får i ända upp till 30 ampere (35 ampers generator) under första halvtimmen efter en helgs utnyttjande av batterierna. Angående livslängd så byter jag batterierna efter ca 9-10 år vilket jag tycker är helt ok. Mätvärdena är dubbelkollade med lös multimeter och tångamp.mätare så jag tror att det stämmer med verkligheten.

Det kanske inte ska funka men det gör det, så jag åker glatt vidare.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör också med ganska hög spänning. Har en strömbrytare så jag kan välja hög, 14,6V eller låg ,14,1V laddspänning. 50 - 200 motortimmar per sommar.

Det är ju också så att man inte kör timme efter timme som regel. En timme eller två med 15,5V klarar nog de flesta batterier.

De flesta batterier är underladdade och inte tvärtom. Man hinner heller som regel inte ladda sönder ett batteri. Det tar sin tid.

En bra koll har man på om batteriet behöver fyllas ofta med vatten. Man kan väl säga som så att fyller man inte på vatten en gång per sommar så har man inte överladdat iallafall. 

Då jag har battmeter är det lätt att läsa av laddströmmen. 240Ah drar åt sig 40A första minuterna och efter ett tag går strömmen ner och småningom är det bara 1,5-3A vid 14,6V och 1-2A vid 14,1V.

Det kokar inte sönder 50kg batterier. De blir inte ens ljumma. 

Har nu kört fyra somrar med mina batterier och oftast i högläge 14,6V och de klarar fortfarande kaffeprovet, DC/AC invertern kokar två koppar kaffe utan att larma för låg spänning. 52A tar vattenkokaren. 

Tydligen? klarar det mesta ombord på din båt den höga spänningen. En grej som kan vara lite känslig är LED-lampor om de inte har spänningsreglerad matning. Gör man själv en koppling med ett antal LED i serie för att passa 12,7V kan man nog ligga risigt till med dålig livslängd när man har närmare 16V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier uppträder inte alltid som de borde. Jag hade ett batteri som jag konsekvent drog ur nästan helt, ändå höll det i många år, jag kommer inte ihåg exakt men det var mer än 5 i alla fall. På den tiden hade jag ett system där jag tömde ett batteri åt gången och det jag plågad var det sista så när det var tomt så startade jag och började ladda. Det kan vara det som gjorde att det höll enl batterifolk jag pratat med. Enligt batterifolket så är det nog snarast överladdning som knäcker batterier nuförtiden, kunskapen att inte dra ur batterierna för djupt är allmänt känd i dag och eftersom båtfolk är livrädda att bli utan ström så försöker man trycka i så mycket som möjligt och gärna så snabbt som möjligt. Solpanelerna har betytt mycket för batteriernas hälsa och därför håller batterier längre idag. I rena solanläggningar håller batterierna längst, de första 10 åren ska man inte behöva börja fundera på att byta batterier. Solcellsregulatorerna är i princip alltid ganska sofistikerde och brukar tex motionera batterierna med hög spänning ibland. Jämförelsevis är generatorernas laddningsregulatorer rena katastrofen men, oftast laddar generatorn bara så korta perioder att skador inte hinner uppstå. I arbetsbåtar med väldigt mycket motorgång brukar man sätta intelligenta regulatorer annars håller inte batterierna speciellt länge.

En enkel slutsats är att köpa så mycket batterier och solpaneler det bara går. Min uppfattning är att billigare batterier håller längre men det håller inte batterifolket med om …..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har som sagt kunnat köra hela sommaren helt utan generator, helt enkelt för att jag ligger i hamnar varenda natt med landström inkopplad. Försörjer då batterierna med 2 batteriladdare. Till detta har jag en kraftig solpanel som såvitt jag förstår laddar bra. Låter allt sitta kvar i båten över vintern och laddar med ström c:a 1 gång per månad.

Förstå om jag är irriterad över att lägga ut tusentals kronor på generatorproblem när jag egentligen kan köra till synes hur länge som helst utan. Men - en båt SKALL ju ha en fungerande generator.

Är tacksam för tipsen, Sagdahls foton och kopplingsscheman och har nu lämnat över allt till en kompis som lovat försöka åtgärda, sannolikt via kontakt med Sagdahl. Men allt får ju nu vänta tills våren och med båten i vattnet så vi kan köra motorn.

Som kuriosa kan jag nämna att den ena av mina experter jobbat i många år på Bosch, och enligt honom dömde de ut hela systemet redan för 20 år sedan och rev ut den typen av regulatorer i alla sammanhang. Sant?

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns förut en skiljediod som man skulle montera föra att skilja batterierna åt (Förbrukning - Startbatteri). En nackdel med denna skiljediod var att den stal  0,7volt från laddspännngen och ibland uppemot 1,0 Volt. Bäst passade dessa till installationer där man hade hög laddspänning eller där det gick att höja spänningen från generatorn.

Då min generator bara laddade mellan 14,5 Volt insåg ja att det inte gick i min båt utan att byta generator (inbyggd laddregulator)

Jag tänkte om du får ner spänningen via en skiljediod så kansske du kommer ner i mer lagom laddspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just en sån skiljediod har jag inbyggd i min generator så jag har 2 stycken B+ anslutningar på generatorn som i sin tur styrs av en TWC-regulator. Detta ger som resultat drygt 15 volt mätt på batterierna och bra laddning och livslängd.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TWC-regulatorn har en sensorledning som kopplas på batteriet för att kompensera för ev spänningsfall pga kablar, skiljedioder mm. Enligt vad som står i beskrivningen för TWC så laddar den med 14,2V i 5 min sen 14,6V i 12 min därefter 1 tim med 14,2V.

Får man mer än 14,6V (vid 20°C)   kan man misstänka att något är fel, troligen dålig kontakt i sensorledningen (röd).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild från reklambroschyren som förklarar laddningsförloppet och hur spänningen varierar över tiden.

post-10013442-1394237302,4204_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...