Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Maxi202

Motorbyte

Rekommendera Poster

Funderar på att byta motor i min 26 fots segelbåt.

Har titat både på Yanmar 2YG20 och VP 2002, båda 18hk, är det att skjuta över måt i en så pass liten båt.

Någon som vet var man kan hitta monteringsmått på just VP 2002 och vad som är rimligt pris för en renoverad komplett motor med backslag.

Glad för svar.

Rickard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för motor i dagsläget?

Båda dessa motorer är väl 20+ år gamla.

Det käns väl lite sådär att byta till en så pass gammal motor med tanke på allt jobb som krävs med motorbädd ev. vinkla om propelleraxel osv...

Det känn isåfall rimligare att hitta en likadan motor som du redan har att stoppa i båten.

 

Vad som är ett rimligt pris är väl mest upp till dig själv antar jag.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara värt det. Bara för att slippa dom gamla enorma svänghjulen som ofta sitter på 30år gamla maskiner.

 

Sen att uppgradera effekten är aldrig fel. Det är så mkt som gör att båten kan gå tungt tex beväxtning samt sjögång m.m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog fundera på en utombordare på max. 10hk.Tidigare har man ju alltid rekommenderat inombordare för generatorns (och i viss mån förbrukningens) skull men ,som jag berättade på annan plats här tidigare (Generator överspelad?) så tycker jag att generatorn med fördel kan ersättas av en solcell (eller flera om man har stor förbrukning). I övrigt skall man väl segla i första hand och inte gå för motor långa sträckor bara för att ladda batterierna.

Så mitt råd är:Sälj motorn till någon renoveringsfirma,plasta igen genomföringen och köp en 4takts utombordare.Mycket mindre kostnad och bekymmer! Dessutom får du ett stuvutrymme till och lättar båten ca 100 kg.

Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

problemet blir väl att båten blir mindre sjöduglig med utombordare. helt enkelt så lämpar sej inte en utombordare sej ute på lite större hav,.  båten blir med en skärgårdsbåt. 

tror att   1 av kraven för att delta i en eskader med skx  är just inombordare tex om man skall över till danmark och norge. men förutom det så har generatorn spelat ut lite av sin roll p.g.a  led teknik samt solceller m.,m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amiral! Intressanta och rimliga synpunkter! Nu är jag framförallt skärgårdsseglare (östkusten) och där är det litet snällare förhållanden än i västerhavet.Jag har också den erfarenheten att i riktigt tufft väder så går det inte köra utombordsmotor (vevar i luften),då får man krypa in någonstans vilket är lätt på östkusten men nära nog ogörligt på västsidan. (Har 1982 seglat i 19 m/s -enligt lotsarna på Marstrand- från Smögen till Instön efter 3 dgr. kuling-var tufft och ingenstans var det lä-båten en Vindö 40.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En utombordare kostar nog 35000kr en inombordare kostar kanske 25000kr extra, det kan vara väl använda pengar. Men det blir en dyrare installation dock, men inte mer än att man kan göra det själv. Mer bekväm motorgång, bättre laddning, lägre ljudnivå. VIkten hamnar också bättre i båten. Bränsletanken till utombordare ska vara någonstans i närheten av motorn, då förlorar man utrymme i någon sittbrunnskista. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om laddningen blir bättre kan man ju ha olika uppfattning på-mängd ampere möjligen men definitivt inte kvaliten, alltså en jämn hög spänning som gör att man får in den alstrade strömmen i batterierna.Kräver helst 14,4 V-lite beroende på temperaturen-högre ju varmare det är,vill jag minnas.Allt övrigt kan jag i stort hålla med om.Jag har ju min inombordare kvar men slängt generatorn som var kass och kört hela säsongen med solceller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...