Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Molin135

Segelbåt för unga grabbar

Rekommendera Poster

Vette fan om jag skulle lagt pengarna på en besiktningsman när det gäller dom här små summorna.. Dom pengarna är väl roligare att stoppa in i lite småfix eller som en bas för ett nytt segel.

Överlag så är det tämligen skralt med bra segel på de flesta båtarna i den här storleken verkar det som när man kollar blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de tipsen! De uppskattas verkligen!

Du har nog väldigt rätt i det du säger, efter 35 år kan man nog inte riktigt skilja på varvsbyggen och självbyggen. Om man inte ser till lösningen invändigt vill säga. Det väsentliga är väl att man får möjlighet att se över allt som bör ses över precis som vanligt. Och självklart jucka lite lätt på inredningen för att se så att den inte faller sönder såklart ;)

När är det egentligen man som båtägare börjar täcka av båten? Mycket mer snö kommer det nog inte nu, tror ni att man kan ha turen att få titta på en avtäckt båt efter påsk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Myskänsla vill man såklart ha, annars kan det vara! Med en krass och snål inredning försvinner en stor del av den och också en stor del av det som lockar med båtlivet; att sitta och mysa i ruffen under regniga kvällar med fotogenlyktor och värmeljus.. Åh, nu vill man allt ha sommar..

Tack för tankarna kring huruvida den där extra halva knopen är värt det eller inte, mycket bra vinkel! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, segel verkar folk inte tycka vara av vikt i segelbåtar i vår prisklass, förmodligen för att de är för dyra. Vilket är väldigt, väldigt synd.. Samma svar varje gång man kollar hur seglen är; De har ju några år på nacken, men de är inte trasiga och fungerar fortfarande, originalsegel med andra ord...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att seglingsegenskaperna är bättre på Comfort 26 jämfört med Maxi 77, men om man jämför SRS-tal så är skillnaden nära ingen alls.

Efter en lång, lång, lång dags segling kommer man fram ½-timme före Maxin med Comforten.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - SRS-talet säger så. Jag säger; lycka till med den bedriften i verkligheten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att SRS-talen avspeglade just verkligheten... wink

Jag har inte alls koll på vad folk kappseglar i för båtar idag, men det är klart att om Maxi 77 är en populär båt att kappsegla i och som många satsar på så får den bättre SRS-tal än vad vardagsseglaren kan uppnå. Men är det verkligen så?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SRS beräknas efter en matematisk uträkning/formel, det är inte ett empiriskt system som LYS så det ska inte vara så som du skriver..

Sen tror jag det kan vara så att en del gamla båtar som kappseglats flitigt har kvar ett arv från LYS-tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag var inne på arvet. Det kanske inte stämmer, men jag har uppfattat att många båtar ligger väldigt nära i LYS resp. SRS. Bra påpekande för att undvika förvirring.

Comfort 26 LYS = 1,07 och SRS = 1,084

Maxi 77 LYS = 1,03 och SRS = 1,045

Samma ½-timme före i hamn med Comforten...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag färskat upp minnet, dvs. googlat.

SRS är beräknat utifrån mätetal, men dessutom ingår en viss empirisk del. Fortfarande tas alltså hänsyn till resultat på kappseglingsbanorna.

Mycket OT, men stämmer detta?

Maclkey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt Mackey, det står tom på SRS sidan. Det finns empiriska och subjektiva element i SRS-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen grabbar,

Jag skrev att Bellonan var mer som en campingbåt i jämförelse med 77an, Jag har seglat med fyra fullvuxna ombord under veckolånga seglatser och vi är fortfarande vänner!

Så visst går det. Bellonan är en toppenbåt och jag skulle definitivt inte haft kvar den i 20+ år om det inte var för att den var bra, rolig och trevlig att bo i.

Idag har jag 32 fot och måste ta flera steg för att komma mellan förpik och pentry. Jag sover inte bättre och den är inte roligare att segla, men den går snabbare och bekvämare!

Mvh Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår var vi och kollade på en Comfort 26:a som säljaren begärde 35 000 kr för. Aldrig i livet. 

Det märktes att båten var självbyggd, många finurliga luffarlösningar i ruffen när det gäller lister och dylikt. Minimal förpik, är detta på alla Comforter eller var det något som sjäkvbyggaren kunde påverka? Luckor och bordet var extremt sega att röra på eller hissa/sänka, saker satt lite halvdant och jag fick lite ångest av att se det vi inte ville se - när vi öppnade kölsvinsluckan för att kolla kölinfästningen på båten fick vi till vår förskräckelse även se att hela kölsvinet var fruset och vattenfyllt. En enda stor isklump.. Det gick en sladd ner genom denna lucka också, med löst och exponerat kablage, som tydligen gick till en länspump i kölsvinet som säljaren monterat förra året för att det alltid var vatten i båten. Han visste inte varifrån det kom, men det kom iaf inte från fönstren - wow, vilken lättnad! Eller?

Jaja, hur som helst ska vi idag kolla på en till Comfort 26. Vi fick kontakt med säljaren lite inofficiellt. Båten ligger inte på blocket eller liknande utan säljes av en lillebrors kompis pappa som tydligen är väldigt båtintresserad och säljer båten då han inte har tid att segla den då han har fler båtar. På gott och ont tänker vi; begärt pris är 25 000 kr. Det är 10 000 kr billigare än den förra vi tittade på, vi får se varför det är så (Dock var 35 000 kr för den förra C26:an ett rejält överpris). 

Vi hade egentligen velat gå till affär snart, men när jag hörde av mig till en säljare av en M77 vi tidigare tittat på för att se om den fanns kvar visade det sig att den var såld. Detta fick oss att ta en liten reality check - det är fler än vi som vill köpa båt och vi kan inte ta hur lång tid som helst på oss innan vi går till affär. Lite jobbig insikt, men nyttig. 

Hur som helst får vi väl se hur denna båt är och sen se om vi kan hitta någon till M77:a att titta på.

Vi har övervägt alternativet att öka vår budget något. Just nu ligger den på 30 000 kr, dvs 10 000 kr var. Ökar vi med 2 000 kr var ligger vår budget istället på 36 000 kr - en 20% ökning. Vi får se. 

Önska oss lycka till, det börjar dra ihop sig!

Mvh Jacob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi kollat på C26:an jag pratade om i förra inlägget.

Båten var väldigt fin utvändigt och välutrustad med en 6hk Johnson -05 och en Genua som endast hissats 2 ggr. Skrovet var fint och gelcoaten likaså. Problemet med denna båt var att den var för kal för oss. Den var inte färdigklädd invädigt och inte heller någon som helst trä i den, förutom luckor, dvs ingen myskänsla. Dynorna var provisoriska med dålig klädsel och elen behövdes göra någonting åt. Kanonprojekt för en som har tid och lust - men olyckligtvis inte vad vi är ute efter då vi vill kunna njuta av seglingen från första säsongen. Och förpiken var lika liten i denna båt som i den förra C26:an vi tittade på, dvs för liten för oss då det endas innebär 3 kojer (det var förvisso 2 stickkojer i denna, men endas en med dyna i).

Vi har nu bestämt oss för att vidga vår vy och utöka vår budget något. Detta gör att vi kan sikta mot dyrare båtar vilket breddar vår marknad.

Vi har tittat runt lite på blocket och det ligger 3 st Birdie 24:or i närheten av oss för 35 000 - 39 000 kr, vilket skulle ligga ganska bra mot vår budget om vi ökar den något.

Nu är vi nyfikna! Hur är era uppfattningar om Birdie 24? Den såldes - liksom Comfort 26 - som halvfabrikat, men om man hittar en båt som är schysst invändigt, vad är det då man bör ta hänsyn till ifall man funderar på att köpa en?

Och för att inte nämna - de är ju dessutom vackra båtar.

Mvh Jacob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Birdie 24 vet jag intet men ville bara säga -på tal om vidga era vyer- att ni ju inte behöver begränsa er geografiskt till de båtar som finns i er närhet. Hitta en lite längre bort och få ett härligt semesteräventyr med att segla hem båten, Kostar ju i princip inget alls om ni seglar, det kan kombineras med semester och det är en oförglömlig grej. Det enda som kan ställa till det litegranna något är hemtagning av ev vagn men det är knappast oöverstigligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har faktiskt, mer eller mindre av misstag, tagit kontakt med en båt som visade sig ligga längre bort härifrån än vi från början trott. Det är en Maxi 77 som fortfarande är intressant. Den är i behov av en ordentlig vårrustning där vissa trädetaljer i båten är behov av att lackas om och båten behöver grundmålas som säljaren sa. Båten behöver putsas upp både ut- och invändigt. Båten har dock ny stor sprayhood och nytt bomkapell. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Be om lite bilder på inredningen som behöver åtgärdas. Tipset är, ser det ut som skit på bild ser det ännu värre ut i verkligheten. Så slipper ni åka i onödan menar jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just det vi gjort och vi åker inte och tittar på båten utan dem (två timmars bilresa dit, två timmar hem). Men jag har inte fått något svar från säljaren på mailet i vilket jag frågar om bilderna. Jag har fått svar på ett mail, och det var det första, men bara det. 

Har du några erfarenheter av Birdie 24? Vi har fastnat lite för just den båten. Den är onekligen vacker och av vad jag läst är det en riktig segelbåt med inte allt för dåliga segelegenskaper och hyfsade utrymmen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ett alternativ? ca 20 mil till Gävle:



http://www.blocket.se/gavleborg/Dixie_46355920.htm?ca=11&w=3

 



När ni börjat kika på Birdie 24 kan det vara värt att fundera över motorn. 

Det är väll inombordare i många av dem och som med de flesta 70-tals båtar börjar de bli lite till åren. Jag kan dock inte mycket om motorer så det ämnet kan säkerligen någon annan ge ett vettigt svar på. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tittade lite på den, men den har inombordare, vilket vi ogärna vill ha. Det du säger om inombordare är helt korrekt vilket är varför vi som sagt ogärna vill ha en båt med inombordare. De Birdie24:or vi tittar på har utombordare båda två. Den ena en ca 20 år gammal 6hk evinrude 2-taktare och den andra har en 5hk neptun 4taktare från 2011. Så när det gäller moror så talar ju den nyare motorn definitivt för den båten, men den andra har en del andra finesser så vi får se hur det blir! Vore fantastiskt kul och skönt att få hitta rätt båt och komma till köp nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant känns det ju rätt B att i praktiken bara ha sovplats för en person i förpiken.

Båten på Ingarö såg fin ut på bilderna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda ligger på Ingarö, menar du den gula eller vita?

Funkar länkarna, kan ni se båtarna?

Hur menar du med att bara ha sovplats för en person i förpiken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara se den med grön sprayhood i länkarna.

Vad man läst på bla Sailguide är förpiken liten, har ingen egen erfarenhet. Tänk på att Birdie 24 är självbyggen. Läser ni inte på om båtarna innan ni kollar?

http://www.sailguide.com/batfakta/comments.php?id=243



En kompis hade en birdie 24 och jag tycker den är extremt liten inuti!



Jag kan knappt sitta rakt i salongen utan att slå huvudet i taket och förpiken är extremt trång. Seglar bra dock, men 2 vuxna och två barn nje, iof beror det på vad man har får krav på utrymme. Men jämfört med tex en maxi 68 är birdie 24 an microskopisk inuti.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast Birdien är en snabbare båt - och snyggare (i mina ögon). Maxi 68:an är ju mer... volym, om man säger.

Så åk och kolla säger jag. Jag skulle hellre segla en Birdie än en Maxi 68:a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båtarna är självbyggen är vi medvetna om. Och självklart läser vi på, men att förpiken är liten behöver inte bestämt betyda att endast en person får plats i den. Jag tänkte om du läst just det specifikt. Vi har dessutom kontakt med vår besiktningsman som vi fick kontakt med genom Praktiskt Båtägande. Vi vet vad som är känsliga delar på båten och vad man bör kolla närmare på.

Personligen anser vi att folk kan säga att båtar är små invändigt, men att det viktigaste är att vi själva bildar oss en uppfattning om båtens storlek och huruvida den är för liten eller lagom för oss.

Självklart är även andras erfarenheter om båten av vikt för oss, det är därför jag tidigare här i tråden frågade om vad ni andra tycker om båten och vad ni har för erfarenheter om den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står i forumtråd och omdömen på Sailguide att dom inte kan sova två vuxna i förpiken. Sen är det givetvis som du säger individuellt vad man tycker är acceptabelt.

Men det lät några inlägg upp som att ni ville vara ett gäng ombord, vilket då rimmar lite illa med dylika kommentarer om förpiken samt helst inte mer än 3 pers i sittbrunnen annars blir det trångt för rorsman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ska vi absolut göra. Som du säger, Birdien är även i våra ögon en väldigt tilltalande båt på det estetiska planet. Vad jag har läst ska den vara snabb i lätt- till mellanvind vilket inte vore helt fel då det förmodligen blir den vind vi oftast kommer stöta på i Stockholms skärgård.

Gällande Maxi 68:n så är den i stort sett helt utesluten, Maxi 77:an är betydligt mer intressant då den är snabbare och större. Dessutom ligger de nästan i samma prisklass. 

Monarken skulle också kunna vara intressant! Vi tittar på de två Birdie:sarna i helgen och ser hur det blir med dem. Tack för det tipset och priset är ju i allra högsta grad attraktivt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det stod någonting om det! Men vi får väl se hur vi tycker den är invändigt storleksmässigt. I de omdömen du länkade står det i nästan alla att de ändå tycker utrymmet är bra för en 24 fotare och att det är en storbåtskänsla i den, vilket ändå talar för den. 

Jo, jag såg det omdömet där de säger att 3 pers är gränsen i sittbrunnen.. Det är lite jobbigt förstås, men vi får som sagt se vad vi tycker. Dessutom är vi ju unga och att trängas får vi räkna med ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...