Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Molin135

Segelbåt för unga grabbar

Rekommendera Poster

Bellonan är mindre (ska dock vara väldigt rymlig för sin storlek) och långsammare. Har ingen personlig erfarenhet dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. motorstorlek.

Jag är en stor förespråkare av att segla med min segelbåt och gör det 99% av tiden, motorn går igång i stort sett endast i hamn. 



Men, och ett viktigt sådant.



När ni är i behov av att använda motorn är det oerhört skönt att ha lite extra kraft, exempelvis vid hård vind och motsjö, och något är sönder i riggen så segling inte är möjligt, då är det inte så skoj att puttra fram med för liten motor, (om det äns är möjligt). 

Jag ägde tidigare en Elvström 717, den vägde drygt 1000 kg med ett extremt lättdrivet skrov, på den hade jag 2.5 hk utan växel, det funkade ok, men å andra sidan gick det fint att paddla den båten.. och jag ville ha så lite vikt som möjligt på akterspegeln.



Bellonan väger enligt MG 1600 kg, säkerligen lite mer. och inte i närheten av så lättdriven som min 717... Så 3 hk, det funkar säkert bra i lugnt väder och i hamn. Men i de där andra situationerna är det kanske i klenaste laget. Jag tycker personligen att snurra motorn för att backa är ganska krångligt, i synnerhet vid tillägning osv. Min 717 hade öppen aktespegel och således var det enkelt att hantera motorn. På Bellonan verkar det bli lite krångligare.

Fördelen med en liten motor är att den är lätt och smidig att lyfta av för vinterservice.







Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser du några eventuella särskilda för- eller nackdelar med Bellonan gentemot Maxi 77:an? Känns lite som att den enda generella fördelen med Bellonan framför Maxin är att den är väl betydligt vackrare. Sen ska man självklart också ta hänsyn till skick mm. Men om du skulle få en Bellona och en Maxi i snarlikt skick och samma prisklass, vilken skulle du välja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart kommer övervägande del av tiden till sjöss vara till segels, men när det risar till sig och/eller en tilläggning i hård vind eller sjö vill man gärna ha en motor man kan lita på, precis som du säger. Pappa berättade igår om hur han och hans kompisar, precis som oss i 16-17 års åldern, begett sig ut till koster i norra bohuslän med bland annat en IF och diverse motorbåtar (farmor och farfar hade en Windy 24 som pappa lånat). Det blåste upp och de skulle ta sig därifrån men IF:n klarade inte av att backa ur och de var tvugna att bogsera henne. Pappa kunde dock inte minnas om hon hade för svag motor (3-4 hk) eller för kort rigg, men oavsett vore detta ett mardrömsscenario om man inte är ute med andra båtar som kan bogsera. 

Fördelen med att den är lättare att lyfta är inget av större betydelse för oss, då vi alla tre är starka nog att lyfta av en mindre utombordsmotor. Den fördelen jag kan se är väl framför allt vikten till sjöss. En liten motor väger ju väsentligt mycket mindre vilket kan vara fördelaktigt vid segling..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är visserligen partisk iom att jag själv seglar M77. Jag har dock seglat ett par veckor tillsammans med -och även några helger i- en Bellona och min uppfattning är klar som vodka: M77an alla dar i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det du tycker är bättre med M77 än Bellonan? Ge gärna lite argument för varför du tycker som du gör, skulle hjälpa oss mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast att motorn är lätt handlar inte bara om att lyfta den. Eftersom motorn sitter väldigt långt bak påverkar motorn i högsta grad seglingsegenskaperna. En modern tvåcylindrig fyrtaktsmotor med separat tank på tio liter väger som att ha en person stående på badstegen när man seglar. Såklart påverkar det hur båten rör sig i vattnet och att aktern släpar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bellonan är visserligen rymlig för sin storlek men Maxin är helt enkelt ett nummer större i allt. Stadigare, mer utrymme både för folk, fä och packning. Seglingsmässigt ganska likvärdiga även om den B jag har erfarenhet av hade ganska dåliga segel men det är lika illa ställt med mina egna också :) Tycker M77 eg vinner alla ronder med undantag av utseendet. Vi har suttit och ätit 7 pers i min sittbrunn utan nämnvärd trängsel vilket jag uppskattar enormt. Utseeendet kommer i mina ögon (!) inte högst på prioriteringslistan.

Tycker 30K för den ni tittat på verkar vara ett helt ok pris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, det är väl det som skulle vara fördelen med en för liten motor. Men jag tror att vi prioriterar garantin att kunna kontrollera båten oavsett väder eller vind framför att båten seglar något sämre på grund av tung motor. Men det är absolut en punkt man bör ta med i tankarna kring vad båten bör ha för utrustning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag har inte seglat Bellonan. Men jag har svårt att se några fördelar? Det är en mindre och långsammare båt.

Maxi 77an stampar rätt mkt i stötig motsjö, i det fallet kanske Bellonan är bättre. Annars ser jag inga uppenbara fördelar. Båda är mastheadbåtar med stora försegel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Maxin är inte riktigt så vacker som Bellonan faktiskt är, men detta är precis som för dig ingenting vi prioriterar högst.. Rymligheten åtminstone i sittbrunn är däremot någonting vi prioriterar då vi vill kunna umgås ett större gäng ombord utan obekvämligheter. 

Du som seglat med både M77 och Bellona 23, hur är kölutformningen om man ser till motsjö? Dvs hur mycket stompar M77 gentemot Bellona 23?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte kölens form, utan den platta botten på Maxi 77:an som gör att båten stampar. 77:ans köl är en riktigt bra konstruktion och utformning på. Båten är nära perfekt som mindre familjebåt i de flesta avseenden, utom att den stampar i motsjö och den låga masthead-riggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående val av båttyp - första frågan är, gillar ni 77:an? Eftersom ni även kollar på en Bellona? Det finns ju en uppsjö av föreslagna båtar höge upp i tråden, och just nu verkar det finna fina Birdie 24:or, Misil 2:or, RJ85:or, Comfort 26:or etc som jag nog hellre skulle sätta mig i än en Bellona - om man nu inte gillar Maxin...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den platta botten medför dock annat kul :P

 

post-10020139-1394237435,2497_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut. Och på just den båten har man åtgärdat problemet med den låga riggen...

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart var det skrovets form jag syftade på, inte kölen.

Ja, jag tror vi alla är enade om att det är 77:an som passar oss bäst; seglar bra, mycket utrymme och dessutom finns många båtar av modellen vilket medför goda möjligheter till att få hjälp, tips och även reservdelar. 

Anledningen till att vi kollar på andra båtar är nog huvudsaklugen flr att vi inte ska tänka efter köpet att vi skulle kollat på fler båtar. Så att vi iaf tittat på andra båtar än 77:an innan vi bestämmer oss för vilken vi ska köpa. Förstår du hur jag menar? Dessutom kan vi även få se lite vad för lösningar och smarta idéer som finns i andra båtar som man eventuellt skulle gå miste om hos en Maxi. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu seglar ju jag i Vänern och i rejäl vind stampar de flesta båtar rejält här. Nu var vi mest ute i finväder upp till kanske 5-6 m/s och någon dag 7-8 m/s och jag upplever ingen av båtarna som särskilt stampig i dessa vindar. Möjligen lite mindre i Bellonan, men inget jag reflekterade över.

Maxin stampar möjligen något mer men är å andra sidan en större och stabilare båt. Det jag skulle önska -och troligen sätter tanten i jobb med att sy- är en stor sprayhood på Maxin. Jag gillar hårdvädersegling i 12-14 m/s och med den lilla huvan som normalt sitter på M77a blir det inte så lite blött att sitta vid rodret :) Men det är ju jag det, jag brukar dra mig ut när dom flesta hastar hemåt för det blåser ju så förfärligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxins stabilitet kanske gör upp för det eventuella stompandet med andra ord. Ja, sprayhood är ju alltid skönt! Annars bidrar det ju bara till racekänslan om man blir lite blöt ;) Hahha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var vi och tittade på Bellonan jag talade om. 

Mindre, men mycket trevlig planering invändigt. Såg fin ut, men dynor skulle behövas bytas om någon säsong (endast skummet, tyget ska vara fint), elen i ruffen dras om (inget överdrivet stort jobb då den istortsett bara går till lampor och cigg-laddare), trät såg inte superbra ut överallt men ingenting som var katastrof. Smart lösning med det upphissbara salongsbordet, saknar den på maxin. Allmänt positiv bild av bellonan som landstående, men det är de sämre segelegenskaperna och det vingligare skrovet som talar mot henne. 

Vi ringde även ikväll på en Comfort 26, en modell som vi var inne på tidigare. Det som lockar med Comforten är dess goda segelegenskaper. Enligt LYS-tabellen har hon ett lys på 1,07, mot Bellonans 0,99 och 77:ans 1,03, vilket talar för en god seglare. Dessutom är båten snygg, anser vi. Comforten har samma smarta bordslösning i salongen där det hissas från taket vilket ger bra plats i salongen. Båten har en 4hk evinrude från 90-tal med friläge och separat tank, men ej back. Säljaren var väldigt kort i telefon och jag fick inte reda på mycket, men dynor och segel verkade vara original, tyvärr. Vi kom överens om att vi åker och tittar på den efter påskhelgen. Hon ligger relativt nära där vi bor så det är smidigt. 

Uppfattningar om Comfort 26 gentemot Maxi och Bellona?

Mvh Jacob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LYS existerar inte längre, utan det är SRS som gäller. Comfort på 1.082, Maxi 77 på 1.045 och Bellona 1.002.

Comfort 26an är säkert en jätterolig seglare! Inte lika rymlig som Maxin (tror inte du hittar mer utrymme i den klassen faktiskt) men nog roligare att segla.

 

Tycker inte du kan jämföra Bellonan i samma mening som de två andra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kappseglat på tävlingar där Comfort 26:an har varit med, och det är en grym seglare som är otroligt snabb. Faktum är att jag vågar påstå att i jämförelse med 77:an är glappet större än vad SRS-talet skvallrar om. Det är självbyggd, vilket gör att det är lite upp till hur händig första ägaren (=byggaren) var om båten är fin eller risig, det lär finnas allt där emellan till salu.

Eftersom ruffen är utdragen till skrovsidorna á la Maxi 77 är den faktiskt rätt rymlig, men den är helt klart mindre än 77:an. Frågan ni måste ställa er är därför om det är viktigare att båten är en snabb och kul seglare, eller om det är viktigare att den är en rymlig båt i hamnen när ni är i ruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,



Jag har haft en Bellona 23 under 21 år men ganska begränsad erfarenhet av Maxi 77or, (dagseglat 2 gånger).



Utrymmesmässigt är det en gigantiskt skillnad, Maxin kan du bo i, Bellonan är mer av en campingbåt. Är du dock själv eller 2 funkar dock Bellonan att segla alldeles utmärkt under några veckor.



Seglingsmässigt är Bellonan ganska begynnelsevek och betydligt livligare, lovar snabbare och kräver mer passning på rodret medans Maxin känns betydligt tyngre och stabilare. Jag har dom gångerna jag seglat Maxin tyckt att det känns lite tråkigare och med mindre känsla. Fartmässigt är Maxin ett litet strå vassare även om jag seglat om eller jämnt med många. Jag tror att en Bellona med nya segler matchar en Maxi med äldre segel. Skillnaden kanske inte gör mer än en kvart/halvtimme på en heldag segling...



Jag har upplevt Bellonan som ganska torr i dåligt väder, gått med den runt Öland, Gotland och över till Åland ett otal gånger utan att känna mig rädd. Tror att det handlar mer om sjövett än något annat.

 

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår 77:a sågade jag till ett par vindrutor som sattes på mantågsstöttorna. Med rutorna utfällda slapp man det mesta av skvättet. Normalt i oskvättig sjö satte man dem infällda efter mantåget. Enkelt att prova ut med ett par wellpappskivor så man kan se om man tycker det är värt att slutföra med polycarbonat. När man väl har dessa skvättskydd vill man inte vara utan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! Dags att uppdatera mig med andra ord då!



Jag får uppfattningen att om ni satt i vår situation och valde mellan dessa tre båtar så går Bellonan bort först? Den är minst av dessa och seglar sämst, den är dock en av de vackrare, men det är inte av särskilt stor vikt..

Självklart vore det ju skoj med en bra och pigg seglare, men vi vill ju gärna ha plats i båten och sittbrunnen också... Svårt detta!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, utrymmesmässigt är Maxi 77an outstanding, både inne och ute. Sittbrunnen är enorm. Du har gott om stuvutrymmen.

Hade jag inte köpt mig en 77a skulle jag definitivt kikat på Comfort 26. Verkar som sagt vara en grym seglare. Men självbygge kan ju vara sådär...

Ser inte riktigt skälet till varför man skulle välja en Bellona framför de två andra... Mindre och långsammare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit 16 år hade jag valt en kul seglare framför en rymligare men långsammare familjebåt. Alltså hade jag satsat på en Comfort 26 av dessa tre om jag var i era kläder. Där jag är idag - två små barn som ska ha med sig badleksaker och en massa annat - får utrymmen gå före seglingsegenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter: När det gäller Comforten så är det just seglingsegenskaperna som verkligen talar för denna båt när det gäller oss åtminstone. Oj, jag visste faktiskt inte att Comforten var självbyggd.. Egentligen bör man väl ha med besiktningsman när man kollar på henna alltså... Hur tror ni skicket är på en som säljaren begär 30 000 kr för?

Jag tror att när det kommer till utrymme i båten får vi nog känna oss fram. Vi har suttit i Maxi 77:or och vi får väl se om vi tycker att utrymmet i Comforten är något att ha, vi är trots allt tre stora grabbar som dessutom vill kunna ha med någon kompis ombord och när det är riktigt fint väder kanske tillochmed flickvännen... Fast det vore ju förbannat kul med en redig seglare förstås... Hmm..

Johan: Du pratar om den stora skillnaden i storlek mellan båtarna och jämför Bellonan med en campingbåt. Menar du då att du tror den är för liten för 3-4 grabbar till sjöss någon helg? Att det blir lite väl trångt kanske?

Att maxin är något tråkigare att segla då den är stabilare får vi nog ta om vi skulle köpa en 77:a. Där tror jag att utrymmet i ruffen väger upp en aning.

Bran82: Sittbrunnen talar väldigt mycket för Maxin och jag tror att det är viktigt att man verkligen trivs i den i båtar i denna storleksklass då det är i den man befinner sig den mesta av den vakna tiden. Stuvutrymmen är ju aldrig fel heller...

Ordet självbygge får mig faktiskt att bli lite illa till mods.. Kan vara hur bra som helst, men kan likväl vara katastrof...

Jag vill bara tacka för alla svar här i tråden! Fantastiskt kul att det finns folk som är intresserade! Det är tungt att som 3 vilsna och finniga tonåringar ge sig ut på en helt ny marknad i vilken det finns ännu en marknad för endast besiktningsmän, vilket vi inte har råd med... Det känns väldigt väldigt bra att få guidning i denna djungel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så med självbyggda båtar att de brukar ha några kända minus. Det är:

- Första ägaren som plastade båten tog några lager extra för att få den stark. Båten blev då lite väl tung och seglade sämre

- Första ägaren var inte så jättehändig med sågen. Vilket resulterade i att det finns lite taskiga passningar här och var i inredningen. Ingen större fara för hållfastheten, och lätt att upptäcka.

- Första ägaren tyckte det var roligare att segla än att bygga båt. Vilket resulterade i att det inte finns lister som döljer skarvar, att det aldrig kom upp en skrovmatta i garderoben etc.

- Första ägaren hade lite egna fiffiga idéer om layouter och annat - vilket inte alltid var helt lyckat...

Att tänka på är att även om ni köper en självbyggd Comfort eller en varvsbyggd Maxi så har båtarna 35 år på nacken. Det är 35 år där kanske mer eller mindre händiga ägare pillat med elsystemet, gjort fiffiga lösningar på inredningen efter eget huvud, smällt på grund, snålat och sytt dyner själv med blandade resultat. Osv, osv osv.

Det är alltså inte värre med en självbyggd båt än en varvsbyggd efter 35 år - de fel som kom sig av självbyggandet av allvarlig karaktär har garanterat visat sig vid det här laget, och sannolikt också åtgärdats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du månne nån bild eller enkel skiss på det arrangemanget? Det enda jag eg tycker är jobbigt med segelbåt är att man blir så frb blöt när det blåser ordentligt. Och det är då jag trivs bäst med segelbåt. Lugna fina dagar kan man jju lika gärna sitta i motorbåt, men de dagar jag njuter mest av seglingen (det evinnerliga duschandet undantaget då alltså) skulle jag knappast tänka tanken att gå ut med motorbåt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande Comfort26 så var jag och tittade på ett par sådana innan jag köpte M//an. Det föll för min del på 2 saker. Dels var de jag tittade på erbarmligt spartanska, för att inte säga torftiga. Ingen myskänsla alls. Dels föll det även på att den upplevdes som mycket mindre än M77an, som är outstandning just vad det gäller utrymmen.

Visst är jag part i målet men eftersom det bara är mitt 4e år som seglare nu så har jag i färskt minne allt som gick runt i skallen när det drog ihop sig till båtval. Man får helt enkelt mer båt för pengarna om man uppskattar utrymmet inombords. C26 seglar tydligen väldigt bra och utseendet på M77 kämnar en del övrigt att önska enligt många. Jag håller med om att den inte är det vackraste man kan ha, men så jvl illa ful är den ändå inte :)

Är ni 3 grabbar som ofta kommer att vara ute samtidigt -tillomed ha med resp flickvänner ibland- så skulle jag vilja säga att M77an är nästintill optimal. C26 tar er till målet lite snabbare och ni kanske kan vinka åt nån M77a som ni lägger bakom er men när ni sen lagt till och sitter ovanpå varann för att komma åt att äta kanske inte den där extra halva knopen i hastighet är värd det?

EDIT: iPhone stavar jvl illa ibland :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...