Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
robust

vinterkonservering md21A

Rekommendera Poster

Vi har en Maxim -79 med md21A motor och s-drev som nu ska vinterkonserveras, frågan är:

Räcker det att hälla glykol i vattenfiltret och sen köra igenom systemet tills glykolen kommer ut vid skrovet? Tacksam för hjälp!

Liselott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör igenom rent vatten först med vattenslangen ner i filtret. Sen häller du glykol i filtret medan motorn går. Jag har en glykoldunk med slang och ventil som jag lägger uppe på akterruffen då slipper jag söl. Kör igenom en rejäl mängd, snåla inte det blir dyrt att laga frysskador.

/ Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte skrämma dig men vid höstens konservering öppnade jag pluggen på blocket och där var det bara vatten utan glykol trots att jag kört igenom en hel del glykolblandning! Dränerade därför ut detta vatten och fyllde på glykolblandning i kyllimpan och lossade även röret över termostaten och fyllde på där. Om inte termostaten öppnar får du inte in glykolen i blocket. Kolla därför detta!! / Robert

PS. Dränageskruven sitter på styrbords sida under kyllimpan i bakkant av motorblocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm det där med termostat skall öppna på MD21 när du kör i glykolen. Den är sötvattenkyld och har separat krets för cirkulationen i blocket. Däremot kan det vara värt att kolla att glykolen denna krets är ok med glykolprovare. Kommer det rent vatten ur blocket som beskrevs har värmeväxlaren pajat och läcker.

På sjövattensidan där du häller i glykol finns ingen termostat, bara att kolla när den spottar ur sig glykolblandningen du häller i. Sätt en hink under så ser du både glykolen och är rädd om miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja må vara landkrabba, men min Maxim med MD21a har sjövattenkylning. Kanske ovanligt på modellen, men så är det i alla fall......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nyblivna Kadetten,

Är du helt säker på det?

I så fall har du en helt unik MD21:a som någon måste byggt om någongång . Alla orginal MD21:or har en aluminiumtopp som definitivt inte blir gammal om motorn körs med sjövatten som kylning, motorn har sitt ursprung i en förstärkt bilmotor från Indenor och inte i de grova gjutjärnsdoningar som MD17 mfl som klarar sjövatten i kylkanalerna . Skulle vara intressant med en bild på denna unika motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det ju så att vissa MD21or har gjutjärnstopp, vilket är att föredra om man kan välja.

Motorn ifåga har även levererats sjövattenkyld.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Har du sett dessa själv? Jag har hört ryktas om dessa gjutjärnstoppar och frågat många om dem , bla en gammal motorrenoverare som renoverat många Indenor-toppar men ingen tycks nånsin ha sett en sådan. Hans uppfattning var att det var en skröna. Jag har själv aldrig sett en sjövattenkyld MD21 och/eller gjutjärnstopp och har ändå hunnit se rätt många så om nån har en bild och mer information om gjutjärnstoppen så är jag nyfiken. 

Jag är till och med tveksam om de verkligen finns då jag bara hört att 'någon' har en sådan men ingen har kunnat visa det. Har heller aldrig sett någon sjövattenkyld variant och tittar man igenom sprängskisser , handböcker mm finns inga referenser till vare sig sjövattenkylning eller gjutjärnstoppar.  Kan du övertyga mig om motsatsen vore jag glad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ta någon bild då jag får tillfälle till våren. Googlade runt och tittade på bilder på MD21or och ser att ingen av dessa påminner om min. Jag har ingen avlång tvärställd värmeväxlare i motorns framkant (MD21B) och ingen fyrkantig heller (MD21A). Inget expansionskärl heller. Jag är väl inget motorproffs, men jag har ägt båten något år, så jag borde rimligen ha märkt om jag har ett slutet kylsystem kan jag tycka. Däremot hade jag inte koll på att min variant är ovanlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...