Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
permat

Kulventil på avgasslang

Rekommendera Poster

Jag la vanliga liggunderlag under dynorna och slapp all kondens. De fungerar som fuktspärr. Varm fuktig luft når ej kall luft enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag tänkte montera en kulventil på avgasslangen, för att ej riskera att få in vatten i motorn om vinden ligger på mot aktern (,när båten ligger förtöjd). Båten är en Albin 25, där är det väldigt trångt att få plats med en svanhals på avgasslangen. Men en tanke som dykt upp är, om det blir vakuum i avgasslangen, när man stänger kulventilen med varm avgassang. När sedan slangen och motorn svalnar, så kanske vakuumet är skadligt för motor/avgasslang (tex skrynklar ihop sej). Tänkte då att man skulle sätta en T-koppling med en backventil på slangen, mellan motor och kulventil, så det inte blir vakuum när luften i slangen svalnar. Eller är vakuumet obefintligt? Någon som har några synpunkter?

Mvh Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt du en ventil där. Slangen kommer inte att skrynkla sig. Avgasslangen är nog rätt motståndskraftig och det finns inget helt tillslutet och gastätt. Ventiler i motorn är inte helt täta t.ex. 

Vakuumet blir inte heller så stort vid avsvalning då det är proportionellt mot absoluta temperaturen -273 grader eller hur det nu var.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns gummiflärpar man kan sätta på utsidan som stänger när det kommer en våg på utsidan men som öppnar när avgaserna vill ut. En liten svanhals måste det nog till iaf, den kan man inte ta bort, om man byter slang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns det ju en backventil i ljuddämparen på båten som orginal.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen backventil på den här, då motorn är bytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt ljuddämpare med?

Har du bara en slang så köp ett vattenlås enligt Toaens förslag innan, det funkar även som ljuddämpare.

Kulventil tycker jag inte låter så kul, den kommer man att både glömma att öppna och att stänga.

Jag anser att risken att fylla motorn med vatten blir större om man glömmer att öppna än om man får vågor mot aktern.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag bytte ljuddämpare på min Albin 25 och backventilen fanns det inte mycke kvar avblush

jag monterade en utvändig slang som hänger under badbryggan (typ svanhals)

inte helt optimalt men det har funkat i sommarsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har också en Albin 25 och har haft samma funderingar. Tänker nöja mig med en extra slangböj på avgasslangen om det inte dyker upp någon smart lösning här. Finns det kulventiler i aktuella dimensioner (45-50mm eller vad det är)? Lucka på genomföringen är intressant men helt tät blir den väl inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte montera kulventilen (1 1/4 eller 1 1/2) granne med kylvattenventilen, för att minimera risken att glömma öppna/stänga. Kylvattenventilen sitter ju liksom i ryggmärgen. Jag ska även montera vattenlås från Vetus. Man kan nog vika upp en väldigt böjlig avgasslang till en svanhals precis framför akterspegeln, men då får man nog flytta ut den klädda täckskivan framför. Verkar enklare och billigare med kulventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kul ventil eller en tråkig ventil.....men sätt dit en stor kork i alla fall så länge.

Jag har nyligen fått reda på en som både har svanhals, avgaslimpa som sväljer en del vatten  mm men ändå att vågorna från aktern pressade in så pass med vatten att en kolv troligtvis rostat fast! Inte alls kul.

Montera en lång dragstång på kulventilens handtag så är det lättare att komma åt att ppna/stänga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...