Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
-Flashen-

Tampkapare som bränner samtidigt

Rekommendera Poster

Hallå!!

Någon som vet vart man hittar såna tampkapare som finns på alla båt tillbehörs butiker som går på el och kapar och smälter tampen samtidigt i ändan som blir kapad?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla på Värmekniv så hittar du flera alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte exakt vad du letar efter kanske eftersom den inte är eldriven och tänkt för fast montering (om det är det du vill ha?), men Dremel har ett gasdrivet verktyg som kan löda, kapa, smälta, mm., och gör precis detta:

http://www.jula.se/lodpenna-versa-tip-213005

Mycket praktisk att ha till hands i båten!

post-10013442-1394237262,5429_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ

Använd en vanlig lödkolv,fungerar alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns hos http://bataccenten.se art.nr 096115 till priset 1595:-, är tydligen en beställningsvara.

Jag är själv sugen på en, men tror att jag får finare avslut på tamparna genom att göra som jag alltid gjort, kniv och öppen låga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ IGEN!!

Jula har en lödkolv för 99:- fungerar säkert alldeles utmärkt,liknande jag har o använt till att kapa  rep i många år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Om det är frågan vanlig båtliv som privatperson förstår jag inte behovet.

Vad är det för fel på en liten  brytbladskniv samt ett par tändstickor?

Jag taglar repet först innan jag kapar och bränner med en tändsticka sist.

Kan det bli enklare?

Förlåt om jag lagt mig men jag tycker att båtfolket håller på å blir prylgalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska intressant tråd.

Inte just det TS frågar efter utan hur svaren kommer.

Nu ställde TS en mycket konkret fråga som 20 minuter senare gav ett svar som jag tycker är tillräckligt. Googlade som det svaret föreslog och 1:a alternativet visade en värmekniv men utan pris. Andra träffen gick till värmeknip på Elfa för 223 kr + moms och frakt. (se bild)

 

Sedan fortsätter svaren att strömma in fast frågan redan besvarats och om man försöker hitta frågor de svaren skulle haft så kunde det se ut så här.

1. Har letat efter en värmekniv men vill ha annat alternativ för att kapa tampar och då något jag kan använda även till annat?

2. Jag har kikat på den Elfa har men vill ha ett dyrare, förslag? (pengar inget hinder för mig)

3. Vad kan man använda som alternativ till värmekniv?

4. Hittar inte då google inte är installerat på min dator

5. Hittade inget ändå, please help?

6. Jag vill inte köpa den på Elfa är därför intresserad av andra alternativ och måste inte vara en värmekniv. Bor närma Jula t.ex.

7. Mer förslag?

8. Vad kan man använda istället, kanske något jag redan har?

9. Är rätt så prylgalen så hjälp mig hitta något att bräcka grannen med.

10. Hjälp mig då för katten, ingen som kan komma med något förslag, HJÄLP!!!

 

post-10001667-1394237266,3511_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att du stör dig på folk som engagerar sig i trådarna på forumet. Men det förvånar väl heller ingen att du dyker upp med kontraåsikt och gnäll.

 

Dessutom är ju tampkaparen du länkade till blå och då har du snart fått det här till en könsfråga. Varför ska vi TVINGAS att använda BLÅ tampkapare 2012?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA det är ju typiskt att du skulle tolka det så.

Själv såg jag det mer som en intressant reflektion på hur vi svarar på frågor.

Trotts att det frågeställaren frågat redan besvarats kommer fler svar. Troligen tycker de att de vet mer än frågeställaren och kommer med andra idéer.

Även att frågeställaren (TS) inte kan tacka för hjälpen han fått, men kanske är ett modernt sätt jag inte fattar.

Tydligen måste man lägga till 50 sådana här smileyyesenlightenedheartwink  för att vissa ska fatta att det inte var gnäll. 

 

Om du vill använda ditt kön till att kapa tampar med bryr jag mig inte om. Varsågod ingen tvingar dig att avstå även om det är blått..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trotts att det frågeställaren frågat redan besvarats kommer fler svar. Troligen tycker de att de vet mer än frågeställaren och kommer med andra idéer.

 

OK, så du menar att ett, eller möjligen två, svar i varje frågeställning är max vad man ska acceptera innan de som svarar ska klassas som besserwissrar??

Tråden är ju inte direkt markerad med Löst så varför skulle det vara så fel med fler alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löst är det sällan man anger. Ibland tackar man för tippset.

Inget negativt med mitt inlägg utan mer hur vi svarar. Inget fel heller med många svar. Kan ge uppslag till annat än vad man tidigare hade tänkt sig.

Om någon tagit illa upp ber jag givetvis om ursäkt.yes

Farligt att försöka var lite ironisk här på MG: Lovar att bättra mig. Kanske.devil

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så mitt inlägg om ett Dremel multiverktyg som inte kräver elström, är portabelt och kan göra mycket mer borde jag inte nämnt? Jag skulle förutsatt att om det var ett sådant han ville ha så hade han frågat efter det?

Vet inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg. Kan dock hålla med dig om att många svar, men kanske inte i den här tråden, är väldigt OT eller t.o.m korkade, ofta beroende på att den som svarar inte orkat läsa hela frågan och definitivt inte orkat läsa alla svaren. Det kan stå en lång bra förklaring på något för att sedan följas av ett kort meningslöst svar som, i bästa fall, bara repeterar svaret ovanför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tjena Crabbis!

Egentligen har du rätt i din notering/iakttagelse.

Man frågar en sak, får ett par svar sedan lägger sig hundra personer i å tråden slutar med något annat. Ack så vanligt.

Å denna gång har även jag bidragit med att ondgöra mig över alla prylar vi skaffar.

Det som är intressant, å nu drar tråden iväg ännu mer, varför har du retat upp dig just nu?

Och varför blir de så här? Kan det beror på att vi är människor och vi svarar inte som maskiner med bara skruv & mutter. Somliga behöver kanske prata av sig, en del visa sig på styva linan, en del skryta, (hmm....vem? angel  ) och en hel del, känner flera som bara läser men aldrig skriver. Sen har vi Hjälpsamma Jönsson och faktiskt de som har erfarenhet, stor å lång å gedigen sådan, och som genom att vinkla det hela istället för att bara svara var värmekniven finns kanske leder den frågande in på en annan linje. Den hittar kanske något bättre än det som från början efterfrågades. I det läget vill jag nog man skall få lägga sig i det hela lite grann.

Jag har själv fått sådana svar under min levnad på mina frågor och då var det ju bara att tacka och ta emot för lösningen blev ju bättre.

Mitt iläggande grundade sig faktiskt på att jag kan inte se någon användning för en sådan mackapär ombord. Annat om man sysslar med det kanske halvt yrkesmässigt. Därför skrev jag som jag gjorde i början på min text.

Men bortsett från allt det jag skrev nu, har du förslag hur i skall göra då i framtiden med svaren? Vem skall få lägga sig och avvika hur mycket från ämnet? Vilka och vems regler skall gälla?

Jag tror inte att jag vill vara med om en debatt om de sakerna.

Så, förlåt Crabbis att jag lade mig i. Hoppas trådskaparen kan köpa sin grej eller ännu bättre, inse att han egentligen inte behöve grejen coh vi spar en pryl mindre och det är DÄR vi kan vara rädda om miljön. Fast då halkar jag in på en annan tråd igen....hoppsan.

Skirven inte en massa ;-) här nu bara för det.

Kalman

Jo, en i alla fall

wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte retat upp mig, kolugnyes

Stämmer nog att man vill vara med och svara, vara med och hjälpa till.

Själv kör jag med kniv och tändare men skulle man kapa många tampar så vore ju en värmekniv jättebra. Använt sådanna på fimor där man köper tamp på metervara.

 

Annars är jag lite pryltokig men sakerna ska få plats någonstans.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ja du Crabbis....vem är inte pryltokig.

Du skulle se hur mycket bra att ha* grejer jag har ombord. Som tur är behöver jag sällan använda något. Vore värre tvärtom.

Men när det gäller sånt som drar ström, en massa apparater, då är jag sniken. Jag vill inte vara beroende av elen ombord. Fallerar det måste jag klara allt utan ström.GPS hel just, jag har även skaffat autopilot. Men om det jävlas, då har jag kart aoch kompas och mekanisk logg samt fotogenlampor.

Fast tampar skär jag av lättast faktiskt med en smal liten brytbladskniv á 5 :-Kr. å istället för tändstickor kör jag med en vanlig 10:- Kr´s cig-tändare om sanningen skall fram.

Hur äre, äru ute på M-Garderoben numera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra värmekniv kann du också köpa här: http://www.rehabshop.se/varmekniv

post-10026771-1394237769,3032_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min elfa katalog fr2011 sid2377 finns en (lödpistol) nr82 484-07  o skärspetts 82 484-08 då får du en sådan du söker till dina tampar, om du tycker det är värt ca 500kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sluta lägg ner massa pengar på onödigt krafs som du anväder väldigt sporadiskt om du inte är repslagare. 

 

Enklast och bästa alternativet; linda eltejp hårt ca 3-4 cm där du vill kapa tampen, kapa mitt på eltejpen med en morakniv eller dylikt. då har du två fina ändar som sitter ihop med eltejpen och fritt fram med tändaren och elda på ändarna så de smälter  och blir en fin ände :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...