Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sagitario

Fattas bara!!

Rekommendera Poster

En man som åtalats för sjöfylleri trots att hans spiknyktra hustru körde båten frias från brottsmisstankar.



Kvinnan skulle med parets fritidsbåt lägga till vid en polisbåt, som var ute för att kontrollera nykterhet, och hennes man gav då råd om manövreringen.



Poliserna ansåg att han därmed skötte en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och åklagaren åtalade honom.



Nu frias han av en enig tingsrätt i Uddevalla, skriver Bohusläningen på nätet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändå litet överraskande att de tog rätt beslut wink. Jag skulle ha satsat mina pengar på ett fällande dom . Men say never never yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har diskuterats i  minst ett par andra trådar här på forumet. Läs gärna dem. 

Dock kvarstår förnedrande kommentarer från vissa här på forumet även efter en rättvis dom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag -som är anhängare av 0.2-lagen- tycker att detta är en mycket bra dom... Som jag ser det så har båtföraren och hans fru bestämt vem som skall köra båten hem, och vem som kan ta en pjolter, i en bra familjedemokratisk anda (finns den frasen tro..?).

Förtydligande:

Jag är för lagen, under det att den skall gälla ALLA oavsett vad det är för flytetyg. Det har jag sagt hela tiden. Jag är emot hur lagen är utformad med just att den inte gäller alla flytetyg. Jag tycker att det är rent otroligt att de (KBV, Polis etc...) kan plocka en båt som framförs av någon som är nykter, för att denna förare tar emot instruktioner från en som tagit sig ett järn.... Helt otroligt korkat i mina ögon, där förstår jag och håller med de som är starka motståndare till lagen...

0.2-lag som gäller alla flytetyg, nykter förare... Det skriver jag under på... Men lagen skall ge fan i om passagerarna är onyktra eller ej... De kan hjälpa till med saker och ting även om de är onyktra - Och där inkluderar jag mig själv...!

Bara ytterligare ett inlägg i en infekterad debatt, men jag vidhåller att jag tycker domen är bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen säger: i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse. Är det inte ganska klart att den som talar om hur någon annan ska göra fullgör en uppgift av väsentlig betydelse? Alltså måste den som fysiskt manövrerar båten vara kompetent. Vilket tingsrätten ansåg i fallet Ture.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha... Nu gick det inte att citera rätt inlägg... Denna gången heller, så därför blir det till att klippa och klistra istället...

Lagen säger: i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse. Är det inte ganska klart att den som talar om hur någon annan ska göra fullgör en uppgift av väsentlig betydelse? Alltså måste den som fysiskt manövrerar båten vara kompetent. Vilket tingsrätten ansåg i fallet Ture

När vi köpte vår nuvarande båt, så var vi inte kompetenta på att köra just den båten - men väl på mindre båtar, andra typer av båtar... Alltså skulle vi då inte fått köra just den båten vi köpte... men vi hade båda mångårig kompetens av att köra andra båtar...

Nu är vi på jakt att köpa en ännu större båt, utan att ha kompetens att köra just den båten... Skall vi då inte få köra den... Trots att vi har mångårig kompetens på att köra båtar, förutom just den sorten...

I en annan -liknande- tråd togs det upp ett exempel mellan bilkörning och kompetens. i detta fallet gällde det en Impala... Jag har mångårig kompetens med att köra lastbil med släp, och även fickparkera med detta/dessa ekipage, men jag har aldrig kört jänkare, så där brister min kompetens.. Skall jag då trots det inte få köra jänkare, om jag tar instruktioner från den jag är fyllechaffis åt...?

Så detta med kompetens på att köra t ex båt, faller ganska platt i debatten om 0.2-lagen... Att köra nykter ställer jag stenhårt upp på alla dagar på året, men att inte kunna vara fyllechaffis åt annan, som ger instruktioner om hur man skall göra med exempelvis gaspådrag eller växel... Den punkten är absurd... Jag anser att om jag tar mig ett par -> 4 öl eller så, så skall jag kunna ge rodret till min son eller dotter och låta de köra båten, under det att de är nyktra och tar det lugnt... Så att de behåller omdömet, eller ser grynnor mm... Sånt som jag skulle kunna missa p g a att jag berusat mig... Jag litar på dem i det fallet, men jag litar inte på mig själv i det fallet...

Det om det, om kompetens... Det är min syn på det hela. Har du eller andra annan uppfattning, så är det eran syn på det... Men nu finns det en friande dom i fallet, så det blir svårt i framtiden att fälla för samma sak...

 

 

NOTE: Redigerat p g a fel i texten... Trots att jag är nykter, och trots att jag har mångårig kompetens på att framföra text via tangentbord så blir det galet ibland...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen säger: i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse.

Så är det inte. Lagen säger; Lagen säger: i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss..

Det har altså inget att göra med fendrar och annat som inte är av vesäntlig betydelse för sjösäkerheten, inte av betydlig säkerhet till sjöss utan av vesäntlig betydelse. Detta är nog den fråga som kommer att hamna i högsta domstolen till slut, gränsdragningen av vad som är vesäntligt eller vad som bara har ringa betydelse. Jag skulle vilja ha det till att förtöjning, råd vid navigering, hopp-i-land, hissa och reva segel o s v inte är av vesäntlig betydelse av säkerheten till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, men manövrering brukar anses ha en väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en fritidsbåt är det ju aldrig fler än en som manövrerar fartyget. Lagen är skriven att gälla allt från ekor med utombordare till tankers på hundratals meter.

Jag skulle vilja få in en liten rad i lagen som säger att fartyg som kan hanteras av en person ensam inte kan ha fler än en person av vesäntlig betydelse för säkerheten men det skulle inte behövas om polis och KBV får detta som ett direktiv på hur de skall hantera de situationer där det kan inträffa. Jag tror att det kommer att bli så, eller på liknande sätt i framtiden.

Jämför med knivlagen, när den infördes vågade knappt byggnadsarbetare gå från byggplatsen till bilen utan att ta av sig sin kniv. I dag har polisen lärt sig att hantera den på rätt sätt vilket gör att ingen i dag med rent mjöl i påsen är orolig för att till exempel köpa en kniv och ta hem den eller att ha med sig sitt multiverktyg i fickan. Nya lagar som införs ger ofta liknande konsekvenser som detta, det är det priset vi gemensamt får betala för att rättsäkerheten skall fungera, man prövar sig fram via domstolarna vid oklarheter.

Rätt eller fel? Det har jag ingen åsikt om men rent juridiskt är det svårt att ta sig förbi. I detta fallet visade det sig att det fungerar utmäkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen kommer nog knappast att ändras, den har funnits väldigt länge och motsvarande paragraf finns i andra länders lagstiftning. Fartyg som kan hanteras av en person. Då har vi tex Stenafärjor där det bara är en person som manövrerar fartyget vid tilläggning. Vanligtvis är det befälhavaren men det kan vara överstyrman men då finns befälhavaren på bryggan och har är ansvarig. Det är så man kan lära upp nya. Följden skulle också bli att den berusade pappan kan ställa sin 5-årige son vid rodret eftersom denne är nykter. Mer intressant blir det när 5-åringen säger Håll käft farsan, det är faktiskt jag som kör och därmed har ansvaret. Vi byggde en gång en talstyrning till autopiloten. Så länge autopiloten är nykter så kan jag vara packad, eller? Hur blir det när man ber moster Svea hålla lite i rodret för att man ska rätta till något, hon som aldrig sett mer vatten än vad som ryms i en disko är helt plötsligt ansvarig för en Bavaria 42? Man skulle alltså omgärda en lagändring med en massa tillägg: Minst 18 år, minst Förarintyg osv. Kör jag häst och vagn så räcker det inte att hästen är nykter, jag måste som kusk och ansvarig vara nykter. Faktum är att hästen inte behöver vara nykter precis som rorgängaren inte måste vara spik nykter därför att det finns en ansvarig och nykter. Den här paragrafen har aldrig tidigare väckt debatt, tvärtom har den ansetts som ett bra skydd för dem som bara lyder order.

Meningen är ju inte att folk ska kunna vara berusade på sjön och sen när Polis/KBV närmar sig snabbt lämna över ratten till någon annan och därmed gå fri från ansvar. Jag tror de flesta är överens om att det är bra om båtar vi möter framförs av nyktra personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

citat Jag tror de flesta är överens om att det är bra om båtar vi möter framförs av nyktra personer.

Varför då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är så onödigt mycket fokus på nykterhet och sånt där tjafs. Tacka vetja fri fart och fritt supande.

Taget en söndag förmiddag i vår skärgård.

post-10021949-1394237264,9161_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fri fart är det på sjön förutom vid utmärkta områden. (oftast 5 knop)

Fritt supande får man fortfarande göra hemma men det finns säkert de som vill förbjuda det också.

Fin båt du har på bilden. Vart är den tagen?

Men är inte den ön lite väl liten att ligga och sola på?

Och typiskt, hittar man en fin ö så får man sällan vara själv. De i den mindre båten borde kunnat hitta en egen ö tycker jag.

Hoppas det löste sig då du verkar ha lite hetsigt humör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

crabfish ditt lilla pucko. Det är jhag som tagit fotot. Och med tanke på din inställning till sponken kan jag ge mig den på att det är du som står där bakis och skakis och undrar vad som hände.

Va? Var det inte bra att supa och åka båt? vaffandårå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig kört båt där växligheten går ned till vattnet. Mycket ovanligt på västkusten.

Bifogar bild på en rikgtig pucko

 

heart Kram

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Att Ni bara orkar.....tänk om Ni la alla denna energi på Era båtar istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...