Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
larson290

Vad händer med CE märkning

Rekommendera Poster

Funderar på att montera bog-propp på min båt men vet någon vad som händer med min CE märkning då? jag menar CE är ju tillverkarens confirmation att båten uppfyller en hel del krav bl.a när det gäller skrovet och när/om jag monterar en bog-propp gör jag ju ett ganska stort ingrepp på skrovet 2st ca 200mm stora hål (för tunneln) genom detta förändrar jag ju skrovet utformning mot vad det från början är CE märkt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det skulle hända nåt så har tillverkaren ingen ansvar för den delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Maringuiden först och främst :)

CE ja vad ska man säga underbar tanke men svår i praktiken att följa men i ditt fall skulle jag nog säga om dina bogproppar är CE märkta go ahead.

Det är bara att söka på CE märkning så har du läsning för ett par nätter här på guiden personligen skiter jag fullständigt i allt vad CE märkning heter betyder inte ett skit för nån utom för båthandlare.

Det ända rätta att göra är att ge allmän amnesti åt alla båtar inom EU området och börja på ny kula för som det är nu gör det ingen glad.....

Hälsningar Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt intresseant frågeställning från TS.



CE-märkning är nog bra att den finns för konsumenten som köper en ny båt. Då tillverkaren måste leva upp till vissa krav. Men jag tror faktisk att en båt som det gjort minsta modifering på efter leverans, har ingen giltig CE-märkning hur mycket än ägaren vill eller önskar att den har en äkta CE-märktning.



Det är nog bara att besikta om den. Men problemet är väl vem kan göra det? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det räcker inte med att delen man sätter dit är CE märkt. Däremot kan det underlätta vid CE märkning om delarna man använder är CE märka eller har dokumentation som bidrager till CE märkningen.

Gäller det elektriska system kan man rätt så enkelt sätta hela CE märkningen ur spel då elektriska kretsar måste vara testade eller utförda på så sätt att de ej stör eller till viss gräns inte är känsliga för störningar.

Enkelt förklarat.

Om du har ett elsystem i båt ska det inte störa t.ex. radiutrustning som medför att den blir obrukbar. När man läser om att vissa sätter i egna lysdiodsystem där man får bieffekten av störningar i radio av tjutande ljud så är man troligen utanför vad som är godkänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som säljer eller installerar bogpropellern åt dig bör kuna tala om för dig hur du ska gå till väga för att CE-märkningen av din båt ska gälla även efter installationen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla produkter ce märks i sitt ursprung , en förändring i ursprunget tar den nya parten över ansvaret ! Detta är teori , men praktiskt ingen betydelse , om inte förändringen har allt förstor inverkan !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör inte samma tolkning, det står;

Installation av nya komponenter eller system i en båt kräver noga studium av regelverket eftersom en komponent och monteringen i ett visst utrymme kan beröras av flera olika väsentliga krav.

Om regelverket förseskriver något om skrovhållfasthet, om bokpropeller eller om elanslutning (av bogpropeller) påverks CE-märkningen av att den nya komponenten bogpropeller installeras.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...