Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Lil-Bossan

Tanka fullt inför vintern

Rekommendera Poster

Tjéna.

Ja nu kommer hösten och det är snart dax att ta upp båten.
Ska man fylla upp tanken med diesel eller inte.

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte fylla upp med Diesel, bättre att tanken är snustorr om möjligt. Det är så dålig Kvalité på både Diesel och bensin idag. Så den förlorarar energi om den bara står under vinterna. Bensin och Diesel har en hållbarhet på 3 månader.



Själv försöker jag ha tom tank nu för tiden under vintern.Så slipper man konstigheter till våren.



Det finns tillsatser med stabilatorer, men jag är kritisk. Färsk soppa är alltid färsk soppa. Dessutom finns ju risken att du får Baktertillväxt i din tanka med tanke på att du har Diesel. OM du ändå vill fylla upp så bör du i alla fall fylla i något medel som förhindrar tillväxt Finns mängder med sådan tillsatser.



Men det är ju bara min personliga åsikt...



Mvh

Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min teori är minimum i tanken under vintern och fylla på med färsk diesel i vår.

Tyvärr så blev det inget av de sista sängarna så jag har halv tank nu vilket egentligen är för mycket. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart helt full tank, ingent kondensvatten men tillsätt stabiliserare.

Är det diesel och tanken ska vara tom så måste du öppna tanken och göra rent den totalt från diesel om det inte är riktig diesel annars har du den bästa bakteriegrodden du kan få till våren, lite diesel kvar samt kondensvatten. Bakterierna lär göra vågen av lycka. När du sedan tankar fullt på våren så har du odlingen i full gång direkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har kört min båt till vinterförvaring idag. Fyllde tanken,  70 l diesel. Tillsatte lite Grotamar

för  att förhindra ohyra.  Har faktiskt gjort detta de sista åren. Inga problem så här långt.

Mvh

Ingemar K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Många åsikter i detta ämne också.......jag har 2x650L tankar som jag har ca kvarts tank kvar i och har alltid haft så.

Tillsätter Redline dieseltillsats i lite extra mängd samt under säsongen enl dosering och har aldrig haft problem och även inspekterat tankarna invändigt utan nåt onormalt,inte ens i vattensepfiltren syns nån onormal mängd vatten,nån droppe brukar ligga i glaskålen endast.

Jag tankar dessutom landdiesel med all dess miljötillsatser...........

Om jag bara har tur eller om tillsatserna är effektiva vet jag inte men bra går det i allafall för min del.

/ Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade två stopp med skit i tankutloppet mot grovfiltret/vattenavskiljaren. Två olika båtar och det var för tre fyra år sen. Den ena var en båt som transportseglades.

Min tank inspekterades och sögs ren från bränslemätarhålet och det mesta av slammet avlägsnades. Efter det har jag varje vår sugit upp bottensatsen med det rör som finns i tanken för ändamålet. Det går ner på djupaste stället (V-formad tank efter stuvfack på SB-sida ). Suger med en enkel hävertpump från biltema. Får inte upp mer än ett kvarts snappsglas. Filtrerar med Melittafilter och slår tillbaka till tanken efter rening. Tanken hade nog aldrig rengjorts tidigare så det var kanske trettio års skräp där. 

Köper ingen speciell diesel. Häller i från dunk från landmack nån gång men mest från sjötappar.

Använder inga tillsatser.  Anser inte att 100%-ig rengöring och avbakterisering är nödvändig i mitt perspektiv. 

Stänger avluftningen på vintern men har öppet hela sommaren så jag tror inte tankens andning pga temperaturväxlingar spelar nån roll i sammanhanget. Kylan gör nog bakterierna mindre aktiva på vintern också. Ganska nytt tanklock och väldigt lite vatten.

Man kanske ska misstänka att vattnet kommer in från macken?

Tar man hem stöldbegärliga prylar ska man nog också tänka på bränsletanken. Full 1000-liters tank inbringar över tiotusen kronor. Kanske vi ser vita skåpbilar med monsterpumpar smyga i hamnarna i skymmningen.

Ha så lite som möjligt i tanken. Stöldrisken och pengar i madrass eller tank gör ingen nytta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag tror att man bör köra slut på bränslet på hösten om man kan, blev dock inte så i år, ca hälften kvar. Tror jag skall försöka köra slut på det till våren nu i stället innan jag tankar första gången.

Fråga!

När bör man i så fall byta bränslefiltret ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filtret är ju sällan det som sätter bränslestoppet men kan ju vara bra att få så rent som möjligt så då blir bytet lämligast på vårkanten efter en tur på guppiga havet då du kör upp vintersoppan. 

Kan du besiktiga eller suga bottensatsen är det väl det första man ska göra med bränslesystemet på våren om man nu ska optimera. Har själv slutat byta filter varje vår sen jag började suga bottensatsen. Då ändå stoppen blivit i tankutloppet så hjälper det ändå inte. Jag kör den modellen tills jag får stopp i filtret. Då får man inte vara sämre än man ändrar sig. Viktigt dock att röra på filterskruvarna så de inte fastnar fast. Släppa ut vattnet också ur vattenavskiljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...