Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
lolle

volvo penta d3

Rekommendera Poster

Hej!

Har läst mycket negativt om denna motor nu har jag på gång båtbyte till en båt som har denna motor,Frågor angående motorn.

1.vilket år kom motorn ut första gången

2 vilket år har förbättringar gjorts och eller kvarstår felen ännu

3 Vågar man köpa  denna båt med den motorn nu vet jag inte årsmodellen på motorn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på D3 i detta forum och läs ... finns många trådar i ämnet ... min subjektiva bedömning är att de flesta trådarna är negativa men det finns positiva åxå ... genomgående temat är dock att VP inte tar sitt ansvar i de fall där D3'an har haft problem och det är klar att många drar öronen åt sig då ... ring runt till några oberoende VP mekaniker och fråga så att du en objektiv bild ... ring åxå VP och se vad  dom säger ... det skulle vara intressant att veta hur många D3 som är tillverkade och hur många som har haft problem ... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har haft en D3:a årsmodell 2010. Detta året kom en helt ny version av D3:an och då infördes också elektroniska reglage. Har inte hört om problem med denna nya modell. Min fungerarde utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att den nya versionen som kom för ett par år sedan, hittils är i princip felfri. Medans den gamla har haft ganska stora problem. Pratade bla med en handlare om detta och de påstod att de inte haft några reklamationer alls på den nya versionen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har två d3 190 från 2007. Vet man bara om hur de ska servas och dess barnsjukdommar så tror jag inte att det är några problem.

 

1. Se till att ha den nyaste programvaran

2. Smörj armen som öppnar turbon, vanligt fel att den kärvar

3. Se till att dieselfilterna sitter hårt, inte med handkraft

4 se till så att oljeeöret är fixat, vibrerar av.

 

Annars går dom som klockor.

 

Om någon vet andra problem vänligen fyll på i inlägget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan även kolla upp att alla kampanjer är gjorda, aktuella kampanjer kan du få fram, om du har serienumret på motorn, hos en VP återförsäljare eller deras hemsida.



En sak man bör kolla på de nyare D3orna är att generatorn/generatorremmen är i linje med de övriga remskivorna!!



En D3:a i en båt som är seriöst och nogrant installerad och servad kommer knappast att mer problem än någon annan motor.



Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför chansa och köpa en båt med en motor som är känd som strulmotor?

Visst den kan fungera jättebra men när tom Pentas folk säger att man skall hålla sig undan dessa motorer så bör man dra öronen åt sig

 

Googla även utanför Sverige. Har vart mycket skriverier om D serien i England och Norge mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv var splittrad mellan D3 och KAD32 när letade efter an äldre Aquador 23HT ett par år sen. Surfandet på Internet visade sig att en del folk klagade om D3 (åtminstone om 5-8 år gammal motorer), så jag köpte med KAD32P (från 2006). Nu efter inlägget av Captain/Amiral känner jag sig ännu bättre :-) (Men KAD32 visst gör lite mer buller och drar en tiondel mer diesel.. den inte har någon elektroniken och fortsätter utan elektrisitet dock)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...