Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
strober

Få bort missfärgningar - Y10 !

Rekommendera Poster

Av alla hokuspokurengöringsmedel jag köpt på båtmässor och båtaffärer finns det bara ett enda som verkligen imponerar på mig och det är Y10. En burk kostar typ 120 spänn och räcker till ett helt skrov på en 24-fotare då man kletar på det med en svamp eller pensel.  Använd det gärna direkt efter upptagning innan alla avlagringar torkat helt.

Även min 12 år gamla båt som togs upp idag ser ut som ny i skrovet efter en omgång Y10 :)

post-25369-1394237259,7427_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Y10 fungerar men själv brukar jag använda antingen Rail Tixo som jag gav 250kr för en 5 liters dunk. Eller Biltemas fälgrengöring för 49:- då jag var lite lat denna höst när det ösregnade den dagen jag tog upp båten. Fälgrengöringen räcker till minst 4 båtar och har för mig funkat mycket bättre än den burk Y10 jag köpte för ett par år sedan. Bara spraya på låt verka 10-15 minuter och spola av.

 

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klarar gelocoaten den tuffa behandlingen, är inte fälgrengöring skarpt ? Någon som vet hur man får bort den gula randen effektivt som blir i vattenlinjen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har jag och en kompis provat med väldigt gott resultat. Kompisens båt var riktigt gul och ful vid kanten men allt försvann enligt han. Kanske svårt att få tag på men jag rekommenderar att Du går in till någon rekondfirma eller liknande och fråga om inte de kan beställa hem en sådan till dig.

 

http://www.smartab.com/Produkter/Fordonsrengoring/Specialprodukter/Fallout-Remow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

klarar gelcoaten det då ? blir den inte förstörd av så starka rengöringsmedel ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den blir matt men ren av medel med oxalsyra.

Sedan får man polera upp lystern igen.

TIllför knappast repor men en matt yta som är rätt så lätt att få blank igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matt blir inte min båt.

Men blankare efter vaxning.

På bilden ses resultatet efter oxaltvätt men före vaxningen.

post-571-1394237260,0537_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen har du en mycket välpolerad båt.\yes\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_up.gif\ title=\yes\ width=\18\ />

Kan även berott på att jag blandade oxalsyralösning själv och hade den rätt så stark.

Men egetligen inget att oroa sig för då poleringen inte var så jobbig där det blev matt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat från: http://lasselundell.se/oxalsyra.html

Rengörning av skrovet med oxalsyra
½ liter vatten mättas med oxalsyra.
Köpt i järn/färg-affär i pulverform.
1 kg burk á 100 kr räcker för mej i minst 5 år.
Påföres rikligt med pensel.
Upprepa vid behov.
Låt verka 10-15 minuter, skölj rikligt.
Om det blir någon oxalsyra över, så kan den sparas, låt vattnet dunsta bort, oxalsyran återgår till kristaller, vilka kan lösas upp nästa år

Mättat = så mycket pulver att det inte löses upp mer dvs. det blir pulver kvar på botten.

Saxat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Löslighet

Löslighet
Ett ämnes löslighet i ett lösningsmedel är ett mått på hur stor mängd av ämnet som kan lösa sig i en viss mängd av lösningsmedlet. En lösning med maximal mängd löst ämne kallas en mättad lösning. I en mättad lösning befinner sig det lösta ämnet i kemisk jämvikt mellan lösningen och den olösta fasen. Två ämnen som löser sig i varandra i vilka proportioner som helst kallas blandbara. I den andra änden av skalan befinner sig olösliga ämnen, som ämnen som bara löser sig i ytterst liten utsträckning något oegentligt kallas.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...