Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
freed

Lys/srs segla med campus

Rekommendera Poster

Är det någon som har seglat lys/srs med någon av campusmodellerna? Går det att få bra fart med någon av dessa eller har man inte en chans mot de lite större båtarna? Letar efter något enkelt till kvällsseglingarna....gärna något man skulle kunna traila och sjösätta varje segling men så enkelt är det kanske inte med campusarna. Finns det något annat kul för simpel segling, som inte kostar skjortan och som har vettig chans att placera sig. Hobie/kattor blir nog lite mkt badande, viktigt oxå att båten ska kunna ensamseglas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan börja med att säga att rolighetsfaktorn är individuell för oss alla. En Dominant 78 seglar jag till vardags och den är kul med lite vind i seglen. Har en \code one\ på rulle. Som en andrabåt som jag kan traila köpte jag nu i sommar en Albin 57:a. Har varit ute några gånger och den är trots sin litenhet minst lika rolig anser jag. Har precis beställt två nya segel trots att jag har 7 segelsäckar med hyffsade segel. En ny stor och en gennaker blir det. Att kunna traila och sjösätta vid nya vatten är tjusningen och då får man nog försaka en del av bekvämligheten man har med en större båt. Den har ett srs-tal på 0,918 vilket på min har visat sig i fartrusningar på runt 6 knop vid vindar mellan 5-6 m/sek. Toppade med endast stormfocken på en hemsegling där det blåste runt 12 och båten surfade som bäst i 8,1 enligt gps:en. Sittbrunnen är rymlig med plats för 3 vid segling och om man känner varandra väl kan man övernatta 4. I min har jag både ett origokök och en porta potti under sittbrunnen man kan dra ut.

post-10016814-1394237258,4545_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte behöver kunna bo i båten finns flera trevliga alternativ. Det första jag tänker på är Soling eller Drake.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C55 kanske? Knepigt att köra spinne själv kanske, men om man mekar till en automatbom så kanske det funkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad e de? Automatbom? Hur funkar det?

 

Nu blev jag nyfiken!! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt aldrig sett det med spinne när jag tänker efter. Men spirbom. Dock har jag hört att det ska gå att rigga på spinne också vilket verkar rimligt. Kräver dock fler snören...

Många snören blir det, men grejen är att man inte behöver gå upp på däck för att sätta och ta ner bomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...