Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jari_L

Vatten i bälgen. Bravo 3.

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga! Plockade bort drevet idag,ett Bravo 3. Upptäckte att det fanns en del brunt vatten i bälgen.(var inte olja) Har säkert varit uppe i fler trådar här förr,men blev väldigt förvånad över en grej. På förra båten jag hade med Alphadrev satt det både en papperspackning och en gummiring runt hålet drivaxeln ska in i,men verkar inte finnas nåt på mitt Bravodrev! Kan förra ägaren missat montera det tro? Vad hindrar vattnet från att rinna in i bälgen annars? Tacksam om någon har egna erfarenheter.

//Jari

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen här på forumet som demonterat/monterat ett Bravo 3 drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra tipps är google.se

Inte elakt utan bara otroligt bra att söka saker. Då får man även vettig sökfunktion för maringuiden.

Sök inte bravo på på MG för då får du upp mängder som inte handlar om bravo drev.

Ett bra tipps är även att söka på youtube för där finns massor med demo filmer hur man fixar saker.

 

Angående dina bälgar. Om de inte är bytta på ett tag är det nog hög tid att göra det. Kan vara de som läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat på youtube på massor av klipp,även den där. Men verkar inte som det ska sitta direkt nån packning runt axelhålet. Googlat massor också. Ser nästan ut som det ska täta mot bälgen på insidan hålet när jag tittar på det. Bälgarna är bytta för två år sedan och de ser riktigt fina ut utan sprickor så borde inte vara därför iaf. Tänkte nästan beställa en packningssats till drevet redan nu för o se om det är med nån packning som skulle kunna tänkas passa dit jag tror. Mest för att jag är nyfiken på hur det ska se ut!

Tack för svaren!

//Jari

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på packningssats på drev.se så ser du vilka packningar som är med

(se bild)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort det! Är ju därifrån jag fått mina misstankar om att det fattats en packning på mitt drev i ett par år. Första gången jag plockade drevet på den här båten och där fanns inte den stora O-ringen på bilden med. Men ibland kör dom ju samma bild till flera olika så vet ju inte om den ska vara med! Men det kanske nån vet som gjort det förut?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade i min Mercruiser Seloc reparationshanbok och där var Bravo dreven med.

Enda stället som en så stor rund tätning finns med är under locket överst på drevet.

Ingen stor rund tätning för montage av drev.

Den med konstiga formen är för vattenpassagne och sedan några mindre runda mellan drev och hus samt 3 stycken på driivaxel.

Har inte Bravo själv utan Alpha drev och detta är vad jag läst mig till i boken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär det jag kommit fram till också! Så isf ljuger ju bilden lite på drev.se för den stora O-ringen behövs ju inte i drevmonteringssatsen isf. Ska beställa satsen imorrn så vet jag vilka som är med. Länge kvar till sjösättning,men är man nyfiken så är man!!;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det ser lurigt ut och vad som tätar mellan delen där drivaxeln går.

På Alpha dreven sitter både en stor packning mellan drev ochhus samt en tjock gummipackning in mot ringen vid bälgen.

Hoppas du hittar orsaekn till vatten i bälgen.

Har själv fått det men då var det relativt mycket vatten och berodde på trasig bälg. Då var båten 3 år gammal och garantin precis gått ut samt att inget på dåvarande försäkring täckte reparationen. Stödlager hade skurit och drivaxel med knutar såg för jävliga ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst gör det!! Hade också ett alpha på förra båten,o där är det ju glasklart hur det ska se ut! Både packning och en stor O-ring känns ju som dubbel säkerhet,och så finns det inget på ett bravo. Ska byta stödlagret till nästa år så då vill man ju veta orsaken till varför det kommit in vatten. Va ju inte mycke men ändå för mycket för att bara låta det vara. Drivlinan vill man ju ska vara i bra skick!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O fan va surt när saker går sönder precis när garantin gått ut!! Hoppas det löste sig bra för dig till slut iaf. En 3 år gammal båt räknar man ju med ska gå felfritt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick hyffsat ändå. Firman som sållt båten tog en del i form av material och jag fick stå för arbetskostnad. 

Lärorikt och jag hade då Atlantica och de hade sålt en fullvärdig försäkring utan maskinskadedel, alltså 0 ersättning. Numera har jag ett annat försäkringsbolag om något sådant skulle hända, dock börjar båten bli så gammal nu att det inte blir så mycket ersättning kvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ni någon ordning på problemet med vatten i bälgen ? Ja själv och en kompis har nämligen samma problem med våra bravo 3. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan jag inte svara på det. Sålde båten samma år, påtalade detta för nya ägaren men hörde aldrig något mer från honom. Så hoppas ju att allt funkade som tänkt.

Jag bytte stödlager o bälg innan jag sålde båten, inte knutkors som klarat sig bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...