Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Krippe22

Många funderingar fr Windy 32 till ngt större 40-55 fot. Förs, vintförvar, serv, bränsle, andra kostna

Rekommendera Poster

Hej! Ska uppgradera till större båt och vill höra vad ni säger. Gärna ni som varit där jag är och gått till något större.

Jag har haft en Windy 32 i 6 år. Köpte den på 105 h, nu 550h. Älskar båten. Minst lika bra skick nu som när jag köpte den. Älskar Kad300 motorerna. Haft båten i varmhall, haft den på ingarövarvet utomhus, i vintras hade jag den på lokal båtklubbsvarv. Nu är familjen större, 3 barn, och jag funderar på att gå upp en båtstorlek.

Jag funderar på

- Windy 37 år 2000-2005 (Naturligaste uppgraderingen. Har en front cabin som vi skulle uppskatta mycket)

- Princess v40-V42 år 2000-2005 (Liknande windy 37 fast tyngre och större)

- Sealine T51 2000-2005 (helt annan båt men jag gillar den och en finns på Blocket)

- Sealine S41 2000-2005 (Liknande windy 37 och Princes V42 men med annan i mitt tycke intressant top, är lite skeptisk til nyare Sealines och Princrss mer med sollucka lösning än riktig cabkänsla. Jag tror Sealine S41 har mer av Cab känsla)

Vad gäller årsmodellerna har jag en känsla av att motererna kad 300 kad 44 och även de större Penta med elektronisk gasreglage är bra motorer allihop, samt att från 2000 och framåt har båtarna i många fall en modernare design, ibland även 1999/1998. Och om de är välhållan så kan skicket vara hur bra som helst. Jag ser ju på min egen Windy 32. Jag har stannt på sjämackar när folk trott att den varit splitter ny och andra som tittat på båten och trott att den varit ny :-)

När jag går upp till en större båt skulle jag vilja:

- Ha plats för en vattenskoter på badbryggan

- Gärna att den väger mindre än 10 ton då får jag upp den på båtklubbsvarvet och varvskostnader blir minimala jämfört med proffsvarv.

- Om båten är större än 10ton. Vad tror ni om att ha den i året om vid min egen privata brygga. Jag har vattenvirvlare så isen behöver aldrig frysa. Hur är det med försäkring? På ingarövarvet så ligger ju en del båtar i året om, och några större.

- Jag bävar för att soppaförbrukningen ska bli mångdubbelt dyrare med större båt. Windy 32 drar väl ca 2l per sjämil och väger 4,5ton. Jag har fått uppfattningen att ska man köra i march fart med stor båt så drar den ungefär proportienellt mot viken dvs 9 ton båt drar ca 4l/NM osv. Kör man dock betydligt långsammar under 10 knop så kommer öven en typ 15tons båt ner mot 2l/NM. Vad säger ni?

- Klart jag gillar att kunna köra 40 knop som windyn gör men känns inte så viktigt. Klart ibland när man nu bara åker ut till skärgården 1 dygn så är det skönt att kunna köra fort ut och fort hem, men på sikt tänker jag mig mer att vara ute i skärgården minimum 3 dar och inte ha så bråttom. Ni som gått från mindre snabbare till större flybridge båt eller stor daycruiser 40 fot hur mycket saknar ni att kunna köra 35knop och inte behöva tänka på sopa virvel i tanken etc?

- Hur mycket ska jag oroa mig för att Penta motorer som är större än kad 300 och kad 44 kommer att kosta skjortan i service? typ TAMD 74 D 12, etc

- jag kan tänka mig att jag kommer att ha båten i minst 10 år, och ev göra merparten av service polering underhåll mm själv. Dels av kostnadsskär men också för att jag älskar att fixa med båten. Hur rimligt är det? Jag har inte tummen mitt i handen. Har polerat min windy 32. har konserverar windy 32, tagit av proparna på den. Inte gjort service på kad 300, det har jag köpt in även nu när jag låg på båtklubbsvarv. Men jag skulle gärna göra service själv om jag hade mer tid, och skule kunna tänka mig att göra det även på större motorer om det skulle vara så att jag köpte en större båt som har dessa motorer. Är det realistiskt?

- Kvalite. Jag vet ju att Windy har toppkvalite. Det har ju kunna se med egna ögon under 6 års tid. Jag har uppfattningen att Fairline och Princess också har toppkvalite. Håller ni med? Hur är det med Sealine? Känns som de är prissatta betydligt lägre som nya och att man får mer båt för pengarna? Dessutom lite mer skandinavisk design som jag gillar.

- Jag är inte så förtjust i kabinbåtar. Så antingen stor daycruiser eller flybridge. Viktigt med flybridgen är då att den är lång med härlig sittplats med matbordsmöjlighet och gärna solbädd. Bl a därför gillar jag Sealine T51. Comments?

- Så 2 cabiner är ett måste för att familjen ska bo bra. Vore trevligt med en 3e kabin för att kunna ta med kompisar svärmor etc. Vad har ni för erfarenheter?

- Med en större flybridge båt 15-20 ton hur svårt är det att komma in i naturhamnar. Med Windyn kommer jag ju i överallt. OK ngn (frun) måste stå där framme och kolla efter stenar men annars så sticker den ju ner så lite att det sällan begränsar oss för att komma in till klipporna där man vill ligga. Hur fungerar det med en Sealine t51 som sticker ner typ 1.30m. Blir man helt hindrad och inte vågar sig in i Nassa eller liknande?

OK var några frågor funderingar :-)

Hoppas någon vill kommentera och lägga till sådant som jag borde ha i åtanke.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK var ett långt inlägg... Ingen som vill försöka sig på några råd/kommentarer smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan Windy 32 ni har idag och Windy 37 är inte mycket mer än i ruffen. I sittbrunnen så är skillnaden inte så jättestor

Med tre barn så hade jag nog tittat närmare på Sealine T51 som du nämner. Storleken i naturhamnar blir ett problem först när det börjar blåsa rejält och kilar mm inte håller men oftast så har man ju lite koll på vädret. Fjärrstyrd bogpropeller är inte fel. Lite sidvind så är det svårt att hålla båten tills dess att kilar mm är på plats. Barnen kommer älska storleken iaf :) Med denna storlek går det även bra att ligga på svaj.

Sealine är steget under Princess Fairline. Dock en bra båt med ofta många bra lösningar

Klart du kan ha båten i året om med rätt utrustning. Det är när du inte kan ha båten på klubben på vintern likt idag som kostnaderna för stor båt ökar mest.

Volvos större motorer är enklare att serva än KAD motorerna. Inga kompressorremmar mm. 

Servicekostnader motorer. De större motorerna som sitter i T51 rymmer en hel del olja. Detta och att de drar mer diesel än KAD 300 är det enda som gör dessa motorer dyrare. Vad som gör dessa motorer billigare är. Du slipper drev. Ingen svindyr drevolja och bälgbyten. Inga dyra kompressor och vattenpumpremmar. Bara drevolja och nämnda remmar kostar ca 5000kr till två motorer! Rätt skötta stora motorer håller en evighet. Det gör inte en KAD motor... Backslag krånglar ytterst sällan jämfört med drev där ras inte är helt ovanligt.

Med en T51 så kommer du cruisa mycket mer än idag. Känslan att sitta på flyen och glida fram går inte att jämföra med DC båt. Tror inte dina totala bränsle servicekostnader kommer skilja något nämnvärt med idag. Kanske lägre tom

Stora motorer har ofta oljebytarpumpar installerade. Tryck på en knapp och du pumpar ut oljan i en dunk. Inget som man behöver leja bort

Fråga efter offert på service motorer och drev(inkl bälg och rem byten) som du har idag och de som sitter i Sealine T51. Hade vart intressant och få siffror

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte har missförstått ditt inlägg (och val av nuvarande båt) helt, så verkar du uppskatta hög kvallite. Tycker personligen de är klasskillnad på en Windy jämfört med Fairline och Princess. Köpte nyligen själv en Windy 33 Scirocco och har därför kollat mycket likvärdigt och inte hittat mycket (om ens något) som har den byggkvalliten rätt igenom. Snyggt installerade maskiner i stora maskinrum, lättdrivna och väldigt fina skrov, mycket gedigna matreal samt lättöverskådliga förarmiljöer. Detta tycker jag inte varken Fairline eller Princess har (förrutom deras helt nya modeller kanske!?).

Summan av detta enligt mig är att en Windy 37á (om den inte är för liten för er) bör vara de vettigaste bytet för dig. Skulle tippa på ganska samma omkostnader på den gämfört med 32án. Har en nära vän som kör sin 37á på rätt precis 2l/NM över säsången (2xD4 260). 

Sealine har jag tyvärr ingen direkt kunskap om. Skulle du dock få för dig att skaffa båt med fly vore kanske Nord West 390 något? Där har du byggkvallite som nog är snäppet vassare än vad du är van med idag.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

Adam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för Synpunkter Adam! Du har nog helt rätt. Windy 37an är det enklaste och säkraste valet för mig. Så fort jag känt på annan båt som jag åkt mycket med Aquador eller Nimbus så tycker jag Windyn känts överlägsen både vad gäller kvalite och genomtänkta lösningar. Inget som slammrar, inget som glappar. Bra grabbräcken att hålla i när det går stor sjö. Funktionell. Enkel men snygg design. jag har stort problem med Fairlines design typ 1999-2006. Gräsliga färger mm. Princess bättre, men delvis samma sak där. Finns dock undantag på Failine och princess under de åren har jag kunna se på bilder. Finns också äldre fairline som jag tycker ser betydligt snyggare ut. Dock gillar jag skrovform och båtform i allmänhet på Fairline och Princess.

Vad gäller Sealine har jag fått upp ögonen mer och mer för dem. Många verkar hävda att de är billigare och av smre kvalite än Fairline Princess och Sunseeker, men jag är inte övertygad. När jag ser modellprogrammet sen 2000 ser jag en båtleverantör som är betydligt mer nytänkande än de tre ovan. Har en mer skandinavisk och modern design under första halvan av 2000-talet än de tre stora.

Vad äller Flybridge har jag varit tveksam. Båten måste ju vara snygg men även praktisk och funktionell. En för kort båt med flybridge ser inte snygg ut. Kommer man dock upp emot en 50fot förändras detta totalt dock enligt min mening. Vad säger ni?

Ett annat problem med många flybridgebåtar som är äldre än ca 2007 (Min uppfattning är att många nya flybridgebåtar inklusive Nord West har mycket större och jäsigare flybridge), är att deras flybridge är tråkig. Soffan och förörmiljön känns inte ombonad/lyxig/etc. Jämför med Cockpiten i de flesta daycruiser båtar 30 fot som är superhärlig, dels förarmiljö och stolar soffor bredvid, men även soffan därbak. Där för övrigt Windys U soffa, som ngn nämnt tidigare, både i 32:an och 37:an är fantastisk. Man sitter bra och har lätt 6 personer runt bordet för middag, frukost, eller en drink. Känns trist att köpa en större flybridgebåt och inte kunna få samma komfort och utrymme för trevligt socialt umgänge...

Så jag är beredd att tumma lite på byggkvalite från Windyn för att få kanske en helt annan upplevelse med mycket större båt. Om det är så att det inte behöver kosta skjortan i jämförelse som Capitan i alla fall menar på (om man kan undvika vinter-varvsavgifter, etc). Om det är så att större Penta än kad 300 som inte har drev kanske inte behöver kosta speciellt mycket mer i service för man slipper delvis drevservice som är dyr om man är lite händig kan man göra det mesta själv, lätt pumpa ut oljan etc, så behöver det kanske inte vara så avskräckande att gå upp till en båt som väger 17-25 ton, dvs ca 5ggr tyngre än min windy 32 eller ca 3ggr så tung som en windy 37 på 6,5 ton. Eller vad säger ni? 

 

Läste på ett engelskt forum igår att de räknar med att Sealine T 51, i 23 knop, går ca 250 sjömil på full tank ca 2000l dvs 8l/nm, 4ggr så mycket som Windyn, alltså. Men kör man 9knop så drar den ca 3l/nm. 8 liter per sjömil blir ju dyrt i förhållande til idag. Tror jag tankar för ca 40 000kr per säsong idag... Men med stor båt kanske jag tuffar runt i 9 knop och är rätt nöjd med det och någon enstaka gång står jag på... I så fall är det ju inte så farligt, eller? Vad säger ni är det 8L/NM när man kör 23 knop med 17 ton båt? indecision

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har precis skaffat en Windy 37 som jag drömt om i många år. Kvalitén är utan konkurrens i mina ögon efter att under två år ha synat Fairline, Princess mm i sömmarna och jämfört med Windy. Vår båt är nästan 10 år gammal men inget skramlar, sitter löst, glappar osv. Det säger en hel del tycker jag. Motorrummen är i en klass för sig vad gäller utrymme, finish och servicevänlighet.

Allt det där vet du ju redan som själv haft en i sex år.

Kostnaden för drev har debatterats förut, jag har åkt drev och kad motorer sen -97.

Servicekostnaderna ser ut ungefär såhär för drev enligt mina noteringar:

Bälgar (var tredje år om inget speciellt händer) 800:-

Anoder ca 250:-

Olja 50:-/l (om det köps på rätt ställe) och det går väl i ca 2,7l säg 150:-

Det ger en kostnad ca 1200:- per år och drev, tycker inte det är speciellt blodigt. Och det är en enkel sak att göra servicen själv för en normalhändig. Jag har gjort det själ i alla år och sparat många sköna slantar. 

Serva en kad 44/300 inkl olja, filter mm är garanterat inte dyrare än de större motorerna.

Vad skiljer förutom kompressorremmar? De är visserligen onödigt dyra men rätt monterade går de minst två säsonger utan knorr.

Bränsleförbrukningen för Windy 37 ligger på 2l/nm och det är inga glädjesiffror. Enastående bra tycker jag!

Den förbrukningen kan du nog lätt dubbla på de större båtarna du nämner.

Skicka mig gärna ett pm om du har fler funderingar eller frågor.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd.. Ett par tankar och funderingar jag spontant får/har är;

Vikt/Storlek på båt.. En Windy 32 är ganska smäcker - hyfsat lätt, låga fribord och ganska hanterbar på två vuxna vid tilläggning på ö med ankare i aktern och hålla lite tills en kil är islagen i berget.. Hade ett år en Bavaria Sport 34 - kanske 15cm högre fribord, lite längre och tyngre - den drev rätt bra om man hade tendens till sidvind.. (som f.d seglare - numera selgare igen - var detta ett problem för oss som gjorde att vi hellre valde längs-förtöjning på de öar där det var möjligt).

En båt på 4-5 ton kan man dra i i hamn.. Det gör man generellt inte med 10ton och däröver.. Så man får tänka om lite och manövrera mer medans någon tar tampar och fendrar.. (det är min bild iaf)..

Drift & service - Raka axlar är billigare att serva men dyrare att driva.. Sämre att manövrera.. Men drev kan bli rätt dyrt när det börjar bli dags för renovering. Det är stora krafter som ska överföras och om vi skulle köpt motorbåt idag hade vi nog tittat på axlar faktiskt..

Motorer - Olja filter är generellt det som krävs, men oavsett ska man nog sätta av pengar löpande för större renoveringar.. Och det gäller givetvis drivlinan också. Att bara se till vad olja filter bälgar osv kostar tycker jag är att bita sig själv lite på fel ställe.. Det kommer bli dyrare. Men visst - vill man glorifiera båtägandet går det bra.

Nu är vi tillbaka till segel efter ett år med motor vilket inte heller är billigt - långt därifrån - men oavsett båttyp så kostar underhåll mer än man tänkt sig i vanliga fall..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar s340!

Jovisst du sparkar in öppna dörrar \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

Jag vet att windy 37an är kanon. Att den är helt rätt för mig och att den är det bästa som finns i den klassen.

Men...

Som Capitan säger

Skillnaden mellan Windy 32 ni har idag och Windy 37 är inte mycket mer än i ruffen. I sittbrunnen så är skillnaden inte så jättestor

Jag tror dock skillnaden är rätt stor. Jag tror det blir mycket mer fungerande med 3 barn om vi får förruffen som Windy 37an har och en fungerande salong. Men den stora frågan för mig är hur mycket mer upplevelse, hur mycket mer kommer vi att älska att kliva upp ytterligare i storlek?

Och skulle vi i så fall satsa på en stor daycruiser typ denna Princess V58 från 2003, dryga 3mkr, http://www.blocket.se/ostergotland/Princess_V58__byte_tages__39405154.htm?ca=11&w=3

Eller kommer vi att uppskatta en juste flybridge som denna Sealine t51 2003, 3 mkr, http://www.blocket.se/stockholm/Sealine_T_51_42830617.htm?ca=11&w=3

Ett plus för mig är om vi kan få med en vattenskoter Seadoo på ett bra sätt där vi enkelt får ner och upp den på badbryggan eller in i garaget. Kan man ha en skoter på windy 37ans badbrygga? Känns ganska tveksamt att ha den på windy 32an.

Och om jag ska gå på flybridge borde jag gå på ett mer traditionellt kort och köra en princess 50, 2004, men som ni ser 1mkr dyrare ca 4mkr. http://www.blocket.se/goteborg/Princess_50___2004_17915437.htm?ca=11&w=3

Tycker dessutom att Sealinen är snyggare.

Sen har vi ju alternativet Sealine s41, 2000, typ samma pris som min windy 32, dryga miljonen,

http://www.bataffaren.se/Boatspec.asp?id=2053&company=5&ftg=5&top=0&surl=http://www.bataffaren.se/Default.asp

Den är2 ton tyngre än windy 37, och med en intressant lösning tycker jag, och för att vara från 2000 mycket snygg invändigt. Ser lite konstig ut med toppen men jag ror det sjukt praktiskt och härligt. I och med att den väger mindre än 10 ton kan jag ha den på min lokala båtklubb på vinterförvaring (för peanuts 3000kr per såsong, inklusive i och upptagning) vilket gör att jag inte behöver ha den i vattnet vid min brygga, som i och för sig kanske kommer att funka jättebra, eller bli problem när isen går på våren, eller att skrovet ligger i hela tiden och inte får torka ur. Vad säger ni, ngn som vet eller har tankar om detta? Täcker försäkring en båt som ligger i året om och som när isen går på våren i samband med en storm kapar sönder hela båten...?

Vad säger ni?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. Sealine s41 kan jag hålla med om att den är lockande på många sätt. MEN jag skulle provköra noga, helst med fulla tankar innan köp.MBY testade den med både merc och vp motorer och den var hiskeligt seg med båda. Grymt lån planinströskel och allmänt seg. Anledningen är väl främst att när den rillverkades var 300hk de största drevmotorerna som fanns och båten är tung och väldigt baktung iom konstruktionen. Det blir lite för baktungt för effekten helt enkelt. I övrigt en bra planerad om än lite annorlunda båt. Men som sagt provkör eller åtminstone beställ tester om du är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pelle75 det du tar upp är en del av det jag funderar på. Vi ligger mycket vid små skär. Går in där det är grunt. Frugan står där framme och kollar efter stenar. Barnen skriker, och så är det sidvind och det blir stressigt, men till slut får vi för det mesta till det, efter lite trixande.

Om jag går upp till 50 fot och 17 ton betyder det att jag inte kommer att orka/klara av att ta mig in på dessa ställen. Kommer det att betyda att jag inte går ut till stora och lilla Nassa?

Större båt har ju ofta kanske både bog och akterpropeller, och fjärrkontroll på dessa. Kompenserar det inte en hel del för problemen som du beskriver Pelle75?

Jag gillar ju själv att segla men tänker ofta att ett minus med segelbåt är kölen och problemen att komma in på vissa grundare ställen där jag idag kommer in med Windy 32an. Är det inte så om du jämför med Bavaria 34an? Blir det samma med en 50fots motorbåt som går 1.30 djupt. Är det ett stort minus?

surprise

/ Krippe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset thundergod. Det är en bra poäng. Jag har aldrig åkt med en windy 37 och sen väger ju 2ton mer än än windy 32m dvs nästan 40% mer men data verkar visa på att den går nästan lika fort och drar nästan lika lite. Förbluffande tycker jag. Men som du säger hur funkar det med två kad 300 eller kad44 när det är ytterligare 2 ton 8,5 ton totalt och kanse en inte optimal struktur och viktbalans?

Jag såg denna windy 32 som har KCR trimmat sina kad44 och hävdar 90 hk extra, 17% högre vridmoment och lägre soppaförbrukning. Kanske kan det vara en hjälp på vägen på en seg sealine s41? http://www.blocket.se/ostergotland/Windy_32_Scirocco_2001_41351962.htm?ca=11&w=3

Om jag köpte en windy 32 idag skulle jag ju aldrig köpa en med lilla motorn kad 32 som en hel del är utrustade med. Samtidigt inbillar jag mig att om jag köper större båt 40 fot och uppåt och allra helst en flybridge runt 50 fot så blir det mindre viktigt att den känns pigg och går i 40 knop. Är det motsägelsefullt att tänka så eller ligger det ngt i det?

/ Krippe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

thundergod angående budgeten så är det inget exakt tak. Mycket handlar om hela ekonomin. Vad jag är rädd för är om jag köper en båt över 10 ton och inte kan ha den hemma vid bryggan och i året om, så kommer kostnaderna att börja dra iväg ordentligt när den måste ligga på professionellt varv. De låter mig inte göra service själv etc.

Enklaste dealen är att jag byter min windy 32 mot en windy 37 och lägger några 100 000kr imellan. Eller så kanske jag köper en betydligt större båt och lägger upp till 2mkr mellan. Så budget är kanske upp till 3.5mkr. Med förhoppning att jag kan sälja/byta in min fina windy för miljonen.

/Krippe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kcr kan nog vara ett alternativ. Jag fnderar på det själv till min D4 300 så fort garantin gått ut. Man kan ju tänka lite så att hade s41 byggts idag så hade den säkert minst haft D6 370or. Dessa är ju på 5,5l medans kad44 är väl bara 3,6 l den volymskillnaden gör ju väldigt mycket på vridet, spec på en baktung båt. När s41 kom hade de många andra båtar i samma viktklass 74/75 or på axel och de är ju betydligt större motorer volymmässigt.Jag har inte testet tillgängligt för stunden men vad jag kommer igåg så var toppfarten ok men just planinströskel och accelration var det stora problemet. Både med merc och vp. Är det 44or i alla aktuella ex? Finns kanske några med 300or som är lite mer krut iaf. Är du seriöst intresserad så be att få en kopia på testet av mby eller ställ lite frågor på deras forum, där det finns betydligt fler storbåtsägare än här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det dags igen :) Den som påstår att en båt med dubbla axlar är svårkörd pga axlar kan inte köra båt. Punkt slut! Med dubbla axlar, bogpropeller och man lär sig propellerverkan mm så är det otroligt lättkört. Mycket enklare än drev. Med bogpropeller bak också så blir det givetvis ännu enklare dock inget som behövs men kan ju vara smidigt med fjärr till båda när man lägger till en tung båt och fru och barn skall sköta tampar framtill 

Jag gissar på att om ni byter till Wndy 37 så kommer ni inom snar framtid kolla på att byta till större igen. I ruffen är det stor skillnad från 32 men det är trots allt inte där man spenderar större delen av tiden(vaken). Upp till 50-55 fot är ett jättesteg men om du redan är inne på den banan så tror ja du hamnar där till slut

Sealine 41 är väldigt rymlig. Ingen aning om hur den är i sjön dock

1.3m är inte så farligt djupgående. Dock en hel del mer om man räknar med att man kan fälla upp dreven. Sen ligger man väl sällan där det är under 1.5-2m i aktern då det skall gå att dyka och hoppa från badbryggan. Jag och mina vänner har aldrig tvekat att ligga i naturhamnar med våra tidigare båtar 44-55 fot. Gärna bredsida eller backa in

Att låta båten ligga i på vintern utan att få torka är inga problem så länge den är riktigt epoxybehandlad. Många säger att stora båtar mår bäst i vattnet. Risk för att de blir skeva i skrovet när de står uppallade om det inte görs 100 korrekt

Att trimma KAD300 är inget jag skulle rekommendera. Denna motor har redan ett högt effektuttag kontra motorvolym. Att låta den gå ännu tuffare. Nja... Hade det vart en Yanmar så hade jag inte sagt något :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste deta om Sealine S41 som jag gillade så mycket på papperet och på bilder (på YBW) . Stod också att den hade problem med chine walking, studsar från sida till sida i planingsläge...  Flera som intygade detta...

We had KAD300's in ours, apparantly they were recalled and re-engined, or at least a lot were as the Yanmar engines were connected to Mercruiser legs which kept killing themselves. So clearly I would opt for one with KAD 300's on that basis. Of course just what i read so don't sue me anyone!

The S41 was very very unstable on the plane, was the reason i sold mine in the end. I doubt it would ever be a major issue, but made you always feel uncomfortable unless the sea was completly flat.
I was told that fitting auto trim would make it a much happier boat.
The so called Chine walking as mentioned above ^^

Klart att det inte behöver vara så för alla eller att en enkel fix får till det, men detta i kombination med kommentarerna ovan om att det är för lite motor eller placeringen av motorerna för långt bak låter inte helt bra...  Någon anna som har kommentarer kring sealine s41?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte kikat något på Storebro 410 Commander? Ligger några på blocket som är 2005 med D6ór för under 3millar... Där måste du få en riktigt rymmlig båt med kanon kvallité.

Adam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inne och kollade och visst de ser fina ut och precis under 3mkr.

Men om jag jämför med ex sealine t51 som är nästan dubbelt så stor båt... och finns för 3mkr, och köper jag från UK kan jag hitta den för 2.5 mkr eller lägre.

OK köper att storebron har gedigen kvalite. men jag tycker flybridgen ser alldeles för liten ut. Om jag ska jämföra den med cockpiten på windy 32, så går det inte... Jag går på en större båt men jag kan inte duka upp för så mycket mer än 4 personer om jag vill sitta ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger inte att det blir omöjligt, men kräver bättre planering på bättre platser.. Man ska ha klart för sig att 50 fot.. Eller troligtvis knappt 40.. flyttar man inte runt för hand genom att dra i tampar om det blåser. Det kräver i allmänhet att man jobbar med motor och bog/häckpropellrar.. Å andra sidan så ligger en större och tyngre båt still längre innan den börjar flytta sig än en lättare..

Körde med fjärrkontroll till bogpropellern och hade ett drev på Bavaria Sport 34:an.. Fungerade rätt bra och jag la ofta till själv - OM det var längsplatser. Med boj/mooring-lina eller ankare var det inte så kul att göra själv även om det funkade. Så länge man är två ser jag inget jättebehov av fjärr-kontroller om det finns dubbar i berget. Finns inte det är jag tveksam till att vilja ha båda vuxna på land så den ena kan spika kilar och den andra hålla tampen - men det är ju jag..

Vi var konstant nervösa över att ha knappt 20.000kr i vattnet i aktern när vi la till i grunda vikar (propellrarna... dom kostar så på ett DPH-drev).. En segelbåt har en förhållandevis okänslig köl (om man känner sig för).. Vi går nog in till fler relativt grunda vikar med segelbåt än vi gjorde med motorbåten..

Tycker att allt båtliv är en kompromiss - gäller bara att hamna så nära det perfekta som det nånsin går och vi tror vi har nått dit nu ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det här då? 

Blev det en större båt? 

Hur blev kostnaderna / förbrukningen? 

Står i liknande funderingar, är nyfiken på om verkligheten blir som man tänkt innan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...