Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
freed

Yanmar problem

Rekommendera Poster

Hej, Man ska aldrig åka sista åket...... Efter 5-10 minuters motorgång börjar min yanmar 1gm ryka (vit rök). Den varvar upp rejält, och den går inte att stänga av eller minska varvet. Efter ca 30-120 sekunders halv panik så dör den till slut. Jag visste ju då inte om den skulle fortsätta varva och till slut ta fyr! Jag hade vid starten kollat så att den spolade ut kylvatten och det verkade fungera ok. Är det någon som stött på liknande problem? Känner ni igen symptomen? Vad gör jag nu. Var börjar man felsöka? Toppen byttes 2009 och den har gått fint sedan dess. Det enda positiva med detta är att jag nu fått testa att faktiskt både försiktigt och säkert nu fått testa att segla in i hamn, men detta uppväger ju knappast det problem jag har framför mig :( Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan vara så att du har för mycket olja i motorn?

kan vara så att motorn gick i gång på motoroljan kolla om den är svart.

mvh

Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det där låter precis som om motorn börjat gå på motoroljan. Om motorn lutar lite bakåt, vilket är vanligt om man har rak axel till propellern, så fyller man egentligen på för mycket olja eftersom oljestickan sitter i framkant på motorn (som alltså ligger högre än bakkanten).

Om man sedan gasar på med lite högre varv än vanligt så kan motorn börja trycka upp smörjolja i cylindern och sedan varvar den upp i högt varv och det kan vara knepigt att stänga av den -jag har själv varit med om det. Oftast tar dock motorn ingen skada av en sådan tjurrusning. 

Så var uppmärksam på att inte fylla på för mycket olja. Fyll så många liter som rekommenderas, sedan om du inte når ända upp till oljestickans toppläge är mindre viktigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Westfjord26,

Håller med om att avgasröken snarare borde vara svart men jag vet att när detta inträffade med min motor, ca 20 år sedan, så bolmade det även rök i motorutrymmet. Nu blir man ganska panikslagen, precis som trådskaparen skriver, och man kanske inte noterar färgen på röken i första hand. Jag minns i alla fall inte om min motors rök var vit eller svart men det är som sagt ett tag sedan och allt jag ville var att få stopp på motorn.

Jag kontaktade Sjöbergs motor (Yanmar-verkstad i Stockholm) och dom bekräftade att det som inträffat inte var helt ovanligt och att det berodde just på att motorn lutade bakåt och hade för mycket olja i sig. Det kan gå bra så länge man kör på normalt marschvartal men om man som i mitt fall vill gasa på lite extra så är risken större att det inträffar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbränd olja brukar väl ge blå rök?

Kokande motor ger vit rök. Vi had det på en Penta som gick varm på en cylinder.

På em motorkväll i Kryssarklubbens regi fick vi just höra om Yanmar som går/ rusar på sin egen motorolja.

Motorn är tydligen i original frammtagen för stationär drift av pumpar, därför är den inte ämnad att monteras lutande som i segelbåtar.

Nåväl, nu känner du till egenheten och kan hantera det.

Har för mig att man skulle sätta en trasa för luftintaget om den rusar men det är ju inte alltid så lätt att komma åt.

Lycka till frammöver.

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips! Jag har inte hunnit ner i hamnen igen för att kolla till det lite närmare. Det är ju inte bränt i motorummet och alla slangar verkar intakta. Man kan ju hoppas på att den gått igång på motoroljan.....det var höga vågor/lutning vid tillfället och jag gav motorn lite mer gaspådrag än vanligt för att hålla kursen i den starka vinden. Jag tror det är att hoppas lite mycket....det känns som att det inte bara är att starta och köra men jag har ju inte testat och man kan ju ha enorm tur. Återkommer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...