Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
forgus31

Värma dieseln med VV-beredaren.

Rekommendera Poster

Var en vända te båten och tog en kopp. Passade på att testa en variant av varmstart av motorn då varmvattenberedaren hade ångan uppe. Brukar vara c:a 90 grader.

Idén jag hade var att värma på den lite trögstartade, väl inkörda motorn (33 år) med varmvattnet och kolla om den blev nå snabbare i starten.

Slog alltså på tändningen så cirkulationen av glykolvattnet kom igång. Det går ju en slinga genom varmvattenberedaren som värmer den av motorvattnet och si, nu fick jag omvändningen; beredaren värmde motorn.

Den blev varmare om än långsamt. Efter en halvtimme hade den gått upp till 25 grader mellan cylindrarna (från 17) och jag gjorde en provstart vilket gick på en halv sekund.

Normal kallstart på den gamla spisen kan ta 4-5 sek och ännu mer om den är kallare än c:a 15 grader.

Varför det går så långsamt att värma beror nog på att termostaten är stängd och släpper igenom bara genom det pyttelilla hålet. Det är ju också mycket järn i den gamla MD11C-maskinen .

Men kul att se att en varm vattenberedare kan ordna snabbstart när man vill låtsas ha en ny motor i båten.

Även vinteråkarna kan ha nytta av tipset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju att sätta en magnetventil som bypassar termostaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej landströmmen var bruten. Beredaren är bara på 15l så den klarar nog inte så mycket mer än att värma motorn till 25 grader. Men vill man ha en varmkörd motor kan man ju ha cirkulationspumpen på och elsladden i från bryggan.

Rykande varm rova när du ska iväg smällkalla vintermorron. Kanske också ett sätt att få vår lilla beredare att räcka till ytterligare en till dusch. Nittiogradig motor är nog minst lika energirik som beredaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast då måste man väl montera termostaten i slangen. Men det borde gå att plocka bort termostaten och sätta den i en eget litet hus (friggebod)  på kylarslangen. På köpet får man ett sätt att testa termostatens funktion he-he. 

Tenderar motorn att överhetta ser man om den blir kallare med termostatfunktionen bortkopplad. 

Kul med tankar om enklare rörkrökeri kring motorn. Ganska lätt att ordna reservkylning av motorn med sjövatten mm med ett par kranar (eller magnetventiler) och slang. Tjusigt att slå om en strömbrytare märkt NÖDKYLNING. Rena kärnkraftverket.

Beredaren och gångvärme har vi redan krökt till oss och det förvärrade inte motorns kylförmåga. Tvärtom kan jag tänka. Gångvärmen tar en del så den blir en extra kylare. Även om det inte märks på motorn så kommer ändå en hel del värme vid utblåset från gångvärmarn. Kring 1000 W tippar jag. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Penta D6-370 blev på typ tio timmar runt 45 grader med cirkulation i värmeurtaget på motorn där vv-beredare satt... Med en eberspächer d5w tog det 1 h att nå 55-60 grader, men den var mer lokalt varm kring kylsystemet då.. Tiden mellan torsdag kväll då vi packade båten med mat och fredag e.m med landström och vv-beredare gav en värme som spred sig i hela motorn.. Har noterat liknande funktion i tidigare D1-30 samt nuvarande gamla MD22.. Klart är att man lätt kan slippa kallstarterna - sen är frågan hur noga man vill vara..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tackar för infon, vi har byggt ett system i vår båt som förhoppningsvis skall göra det möjligt att värma motorn (VP d2-40) från varmvattenberedaren eller via värmeväxling i densamma. 

Funderar på om man kan sätta en extra cirkulationspump på motorn så den kan stå där och gå utan att störa övriga systemet om man vill ha motorvärmning.

Vill inte ha ett system som kräver att man måste komma i håg att öppna/stänga någon ventil för att starta motorn.

Några tips?

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med dubbla cirkpumpar nu... En på motorsidan av vvx och en på värmesidan.. Då kan jag välja helt individuellt hur jag vill ha det.. Idag har jag manuella brytare men det går att koppla så det sköter sig helt själv egentligen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för svar, en undran som jag kom på! Är det genomströmning i motorns cirkulationspump när motorn är avstängd?

Vi skall montera en Volvo Penta d2-40 i båten och om jag minns rätt så har den en mekanisk pump driven av motorn.

 

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dn D1-30 hade vi t.o.m självcirkulation (det tenderar att bli det om man inte har några fällor på vägen tydligen  - av tempskillnaderna i systemet så kan det självcirkulera)..

D6-370:in var det inga problem att trycka igenom vattnet med cirk-pumpen som tillhörde värmaren..

I vår nuvarande maskin, en gammal MD22:a så fungerar det perfekt.. När man kört värmen ett tag så tycks termostaten öppna varpå hela värmeväxlaren blir varm (där det även sitter oljekyl).. Hela blocket blir riktigt varmt och fint på rätt kort tid!

Nu jobbar ju jag i VVS-svängen och har dessutom lite kompisar som håller på med liknande lösningar i sina båtar så vi har diskuterat ämnet rätt utförligt kring hur det är bäst att bygga upp systemen osv.. Om du känner att det skulle hjälpa så kan vi säkert träffas live och snacka värmesystem.. Jag bor i Stenungsund men jobbar i GBG några dagar i veckan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om man försöker hitta lösningar som redan finns - borde det inte funka med en motorvärmare för bil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta motorer har möjlighet till ett värmeuttag där man tar ut värme FÖRE termostaten. Det bruakr användas till gångvärme eftersom man får ut värmen direkt och inte behöver vänta på att motorn ska komma upp i drifttemperatur. Värmeuttaget kan vara en nippel som sätts där temp.givaren sitter. Vissa motorer har ett färdigt värmeuttag. På min VP tar man bort en anodplugg och tar värme där. Jag har en extra cirk.pump för att reglera hur mycket värme som tas ut.
Varmvattenberedearen kopplas ofta mellan termostat och kylare, då värms varmvattnet först när motorn uppnått drifttemp. vilket oftast räcker. Dock inte för mig som har en liten motor som används sparsamt, jag har VVB kopplat till värmeuttaget.
Sätter man in en magnetventil för att kunna värma motorn med VVB så kopplar man den mellan värmeuttaget och till ett T-rör före VVB. Då kommer man visserligen att värma kylaren men det cirkulerar inget sjövatten genom kylaren så det spelar ingen roll.

Bästa sätet att förvärma en motor är att värma under tråget. Ett litet värmeelement under motorn fungerar bra men lite lurigt eftersom det kan hamna under vatten. Men lösningen används ibland i arbetsbåtar. Har man vattenburen värme är det enkelt att ha en radiator under motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorvärmare till bil är inte lätt att köra på 12v ute på en holme i arkipelagen ;)

En typ 1500w motorvärmare är inte dumt att lägga i slingan, men den patronen på typ 800w som sitter i vanliga vv-beredare räcker en bit både för att hålla ruffvärme och värma motorn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del var det mer en kul grej medan jag tog en kopp kaffe.

Men lite nytta kan jag ha av det om motorn blir så startovillig som den var innan den fick renoverade toppar. Då startade den skapligt när den varit körd dagen innan. Den behåller värmen rätt bra och ligger då runt 25 grader kanske. Men helt kall kunde det ta 20-30 sek att få den att hosta igång. Det har tydligen stor betydelse för startvilligheten några grader i en diesel.

Kanske inte så konstigt då den tänder på värme. Rätt mänskligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju heller inte helt enkelt att köra 800W VVB på 12V ....

Har man tillgång till landström så är en 700W kupevärmare i motorrummet nog både enklast och biligast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För vår del ser jag inget enkelt med ytterligare en 230v produkt i båten.. Då syftar jag på kupévärmaren..

Grundkraven i vår värmar-setup är vattenburen värme för att värma ruffen och göra dusch/diskvatten.. Detta system ska vara ihopkopplat med motorn för att kunna ta spillvärme från motorn för att få gångvärme samt varmvatten.. Detta via en liten VVX..

Sen är det en bonus att kunna låta VV-beredaren ge lite spillvärme för att förvärma motorn. I vår förra båt gav det som sagt ~47-48 graders kylvatten i motorn att låta cirkulationen vara igång över natten.. Hela blocket var ljummet.. Bra mycket bättre än en 15 gradig kallstart i mina ögon.. Att dessutom kunna värma motorn med en 5kW dieselvärmare och få upp 60-70 grader i kylvattnet är inte heller fel.

I mina ögon tillför inte kupévärmaren något i vår setup.. Mer än möjligen hålla torrt i motorrummet, men vi har det snustorrt där ändå..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det verkar som om vi har samma tankar kring värmen ombord. Vi har dock satsat på en VVB med dubbla slingor och hoppas på att få tillräcklig värmeväxling genom den för att kunna förvärma motorn.

Vi tänker oss ett system i två sektorer där VVB och duschutrymmet ligger på samma slinga och sedan resten av båten ligger på egen slinga, tanken med detta är att vi skall kunna göra varmvatten och köra  fläkten i duschen (för att torka sjöställ) utan att behöva värma resten boutrymmena.

Jag får kolla upp hur vi skall koppla värmeuttaget på en VP d2-40 men det räknar jag med att Ringens Varv vet!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...