Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
900rr

Mitt stålbåts projekt..

Rekommendera Poster

Äntligen har min båt kommit hem till mej så nu ska jag börja planera mitt arbete

med denna båt. Det är allså ett helt tomt plåtskrov som jag ska göra iordning.

Min tidsplan/dröm är väl att få i den i sjön första gången 2014 (den kommer inte vara helt klar då men förhoppningsvis så att den går att använda den sommaren sen får jobbet fortskrida)

Båten är 10,5 x 3,3 m väger idag ca 8 ton ..

Det jag vill ska finnas i den är för & akterruff , toalett , kök , salong & självklart styrhytten.

Nu till och börja med så har ja en hel del svetsning att göra , Sen tänkte jag blästra och grundmåla den invändigt (det vill jag hinna i år wink) Kommer att använda denna tråd som en liten projekt tråd som jag kommer uppdatera med info & bilder från mitt bygge.

 

Läs gärna å kom gärna med tips ider komentarer 

 

// Johan

post-10022338-1394237248,1297_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kommer spännande att följa,hoppas på mycket bilder,lycka till.Mvh Foggy. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana här trådar gillar jag, glöm inte bilder!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med tidigare, skall bli kul att följa! var frekvent med uppdateringarna bara så kommer vi att applådera dig på vägen så du får mängder av energi och inte tappar sugen, är det något det är gott om i båtrenoveringar så är det tappade sugar!laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst FlyingColors

 

Detta kommer helt klart att bli en kul tråd att följa. Jag kan inget om stålskrov så från mig kommer du inte att få några bra råd om den biten men kanske om annat.

Good  luck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Flera sådana här jättetrevliga trådar!! Jag skall följa ditt bygge noga. Lycka till.. Ps Kan jag så hjälper jag givetvis till under byggets gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer uppdatera varje gång jag varit och gjort nåt med båten och bilder kommer det också att bli.. Tackar för supporten

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då har jag fått helg och kunnat gjort första timmarna på båten.Det vart bara lite urröjning 

kapning och förberedelse för slipning och blästring. Förra ägaren har skurit med en plasma skärare runt hela hytten då han hade tänkt bygga om den. Men ja ska rädda det genom att svetsa igen allt igen vilket jag har tänkt göra i morgon , Han har tyvärr hunnit med och skurit lite här å där .. men men de fixar jag sen är det en massa småhål som behövs svetsas igen.Har tagit lite bilder invändigt . har även fått ett tips om att man inte behöver blästra utan att man slipar bort allt löst sen tvättar med nån slags syra så ja vet inte riktigt viken väg ja kommer att ta det får jag sova på .. Återkommer men bilder på hans skärningar och mina ihop svetsningar under helgen här..

 

 

post-10022338-1394237250,2837_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att lägga in fler bilder samtidigt ??

post-10022338-1394237250,4094_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ratten ligger akter ruffen på bilden asså inte på rätt plats :)

post-10022338-1394237250,6569_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde du kanske hade tänkt backa?smiley
ska bli kul att följa detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då har man vart ner nån timme till båten idag och byggt ihop en liten ställning och lägga presseningen på att jag har tejpat för dom rutor som saknas. 

Hoppas på å få hjälp av ett par polare å dra upp pressen så jag kan börja koncentrera mej på å börja på riktigt invändigt i veckan.Då börjar det hända lite mer.

 

 

Ha de gott.

post-10022338-1394237251,2264_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta blir en intresant tråd att följa.

Vore kul att få lite bakgrund til projektet.

Hur fick du hem båten?

Har den varit i sjön tidigare eller är det ett gammalt bygge som du går vidare med?

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en Cascaruda 30 som är varvs byggd i holland på 70 talet om jag fatta det rätt. Båten har haft ett liv på sjön fungerande. Tror att det var förr förra ägaren som blåste ut allt vad inredning heter & förra ägaren (han ja köpte av) tog ur motorn å backslaget å sålde det . Han hade stora planer som tex flytta på hytten m,m så han har skurit en hel del som jag måste svetsa tillbaka nu för jag tycker att båten har jätte fina linjer som den är så ja vill behålla detta utsende . Jag fick tag på en marin/båttransport firma från åkersberga som körde hem den till mej han hade kran på bilen som palla å lyfta min båt. (trevlig och bra chafför bra pengar har nr kvar i fall nån behöver smiley ) .. Jag själv tycker det är perfekt att den är tom för då kan ja göra som jag vill en stor utmaning då ja inte har nån tidigare erfarenhet.

 

 

/ Ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag varit nere vid båten och byggt en plattform & trapp upp så man lätt kommer upp i båten kommer bli ganska mycket spring i å ur med grejor å material.. Snart redo för att börja :)

 

/ ha de

post-10022338-1394237258,7177_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BLÄSTRA!! Det går aldrig att få ett lika bra resultat på något annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ner till båten och börjat svetsat lite (jävlar va svårt det är å svetsa mig ute när de blåser gasen blåser ju bort wink ) aja ja får ju ihop det i varje fall blir mycket slipa ..

Mig svetsen är så stor å tung så de fick bli så här . se bild

Nästan halva båten är klar tar andra sidan i morrn om vädret tillåter

post-10022338-1394237259,1389_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....har även fått ett tips om att man inte behöver blästra utan att man slipar bort allt löst sen tvättar med nån slags syra så ja vet inte riktigt viken väg ja kommer att ta det får jag sova på ..

 

eller läste jag fel??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att skaffa rörtråd när man svetsar ute i blåsten... Då slipper man spott å fräs när gasen blåser bort :) mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det tipset  har dock varit nere vid båten hela dagen i dag och lyckats svetsa klart det nu.. så nu återstår det slipning å rostskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som kan ge tips om vad jag ska använda för marerial / tjocklek på golvet i salongen och sovrummen ?? det är reglat med stålreglar med 600 cc 

 

 

/ J,a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vart ner ett par dar och tvättat bort gammal färg med tapetklister å kausticsoda funkar ganska bra , ,nu ska ja slipa lite sen drar jag på ny färg invändigt..

post-10022338-1394237261,8192_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

18 mm plywood får väl funka lägga du 10 mm skummremsor under blir det tyst med.

Vad är det för tjocklek i skrovet, verkar var en d klassad kanalbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fint tack för tipset om golvet.. skumgummit hade ja inte en aning om :) 

klassad d kanal båt vad menas med det ?? tror det är 4-5 mm tjock

 

/ Ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den är klassad för insjöer och kanal. ser lite klen ut i spantarna om du ska köra inomskärs skulle jag svetsa i fler om plåten är för tunn.

Vanligtvis använda man Holland profiel istället för vinkelprofiel att det finns stringer längs sidorna.

När jag titta på vikten skulle jag tror att det är 4 mm.

Och därför tror jag den är byggd för Holländska kanaler.

Jag är uppväxt där därför undra jag.

http://www.universal-stahl.com/delivery_program/HOTROLLED_FLAT_BULB_STEEL.htm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

joo kanske det .. men tillkommer ju en hel del för att få hem den. samt att den inte är byggd som jag vill ha den , att jag tycker detta är roligt ..Får precis som jag vill träslag färg planlösning m,m ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag är mäkta imponerad över att du tar på dej ett sådant projekt. Att du sedan vill ta tid till att lägga ut bilder och kommentarer är jätteroligt. Ska med spänning följa ditt arbete :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...