Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
gilla

Olja till Volvo penta D3

Rekommendera Poster

Hej,

jag skall byta olja, har en volvo penta d30 160 hp

 Vad händer om jag fyller på med syntetisk olja? Nästa fråga är måste jag köpa volvos egen olja eller är andra märken lika bra Ex ok Q8?

Tacksam för synpunkter

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa viken olja som helst som uppfyller tillverkarens specifikationer.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Penta rekommenderar vanlig mineralolja SAE15W-40 som uppfyller VDS2 alt VDS3. Den kan du köpa i alla välsorterade butiker och verkstäder som har oljor. Att använda syntetolja går iofs bra men det är bortkastade pengar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågar och vågar, det som är mest vågat i så fall är väl att nämna det här, sök på ämnet får du se :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle personligen inte spara in på den billiga oljan utan hellre välja ett kostsammare alternativ, oljan är ju billig jämfört med en motorreparation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Köp i en välsorterad butik eller verkstad. Båthandlarna brukar ha ordentliga påslag på oljor. Jag köpte 10 liter 15/40 för drygt 300 spänn hos en firma som kränger åt bla åkerier. Ska inte behöva kosta mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på granngården köp en dunk 15 /40 agrol megatruck en myvket bra olja longlife för diesel motorer tål enormt mycket, kostar väl runt 35-40 kr per liter. Använder den till alla bilar och tunga maskiner samt i båt och drev. Kolla först vad din verkstadshandbok föreskriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swedol har större dunkar med OK/Q8 olja till bra pris, har kört på den två säsonger, uppfyller Volvos VDS-krav, det är allt jag begär av oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här, köper på Swedol.
En 5L på Q8 kostar nästan samma som en 20L på Swedol, som säljer samma olja.

Tänk på att en del backslag inte skall ha dual-grade olja, så det är inte säkert att du skall köra med samma olja i motor och backslag.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...