Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Faderullan

Kolla förtöjningarna!

Rekommendera Poster

Det börjar bli höst. Gick runt i hemmahamnen i dag och noterade att det varierar rätt mycket när det gäller kvaliteten på folks förtöjningar. Båten på bilden kommer garanterat att driva omkring fäst endast i akterbojen så snart det blir högre vattenstånd eller lite blåsigt.

 

post-10012234-1394237247,7909_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då hade det varit på sin plats att lägga fem minuter och hjälp den stackars båtägaren ! Lite konstigt att du själv inte kom på tanken ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tipps. Ni som har tid över. Gå ett varv runt bryggan och hjälp andra genom att förbättra förtöjningarna. Nu behöver man ju inte pilla på allt utan där man ser att det kommer gå åt skogen.

Även genom att tippsa de som inte lärt sig hur man förtöjer beroende på hög/lågvatten eller på annat sätt sådant som kan ge problem.

När jag var nybörjare med båt fick jag lite praktiska tipps om sådant från bryggrannar. Mycket tacksam då jag fick lära mig nyttiga saker och hittills aldrig haft sådanna problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är det självklart att ta en runda på bryggorna och kolla även andras båtar, vi har även bytt lite telefonnummer med varandra så att vi kan larma om det skulle vara något allvarligt, men ser man ett sådant exempel som TS så är det ju fixat på 2 röda..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker precis som ni andra att man skall vara hjälpsam och naturligtvis reagera och åtgärda om man ser och kan hjälpa till.

Blir dock helt matt ibland när man går omkring och kollar på bryggan och där ligger båtar som är vatten upp till tofterna, fastbundna med nåt som liknar skosnören eller tampar som är 20 år gamla.

Bilden i första inlägget visar ju inte direkt en tamp som blivit sådan sista veckan.

Tråkigt när folk dels skiter i sina egna grejor men sedan även skiter i om deras båt sliter sig och skadar andras båtar.

Har man tid att åka ned till hamnen endast de 2-3 gånger man skall ut och finåka i solen ska man ha båten på trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror personligen att en del ägare av båtar bara har båten för att inte bli av med sin båtplats eftersom det är så lång kötid för att få en ny, åtminstone får jag den känslan när jag går omkring på bryggorna här i göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker också hjälpa till vid bryggan eller då man går vakt. Hjälpsamme herrn har dock råkat ut för att stiga i en båt i marvatten i akt och mening att ösa den flott.

Båt i marvatten har dock inte bästa stabilitet och båten sjönk när jag hoppade ombord med min spann.

Lite speciellt att gå in i lägenheten från gatan mitt i centrala Stockholm endast iklädd mina droppande kalsonger och med resten av kläderna i hinken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan diskuterades i ett annat forum för en tid sen. Började visserligen i en annan ände men kom även in på denna fråga. 

Frågan om ansvar om man lägger om en annan båtägaes förtöjningar utan dennes medgivande var uppe.

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=9225&sid=3ca84a9121a6d7dcea213ac2b866093a

Den förträfflige Lasse_L´ s förstag var att inte röra befintliga förtöjningar men kompletera med en annan ände så det tydlgt syns att man inte rört och försämrat befintlig förtöjning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...