Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hampasragnar

Hål i skrov - Smögen 45a

Rekommendera Poster

Hejhej,

Efter att ha tagit upp båten ur sjön förra helgen fann jag ett ca 2 cm3 stort hål i skrovet på min dubbelbottande Smögen 45a. Den har gått jättefint i sommar men jag har märkt att den gått något lågt i sjön det senaste. Fråga mig inte hur det kommit dit för jag är själv något förvånad...

I och med att båten är dubbelbottnad så var hålrumment mellan skroven vattenfyllt och plywooden inuti genomblöt. Jag har försökt få ut så mycket vatten som möjligt men det finns en del kvar där inne tyvärr.

Är detta något man kan fixa själv eller behövs det professionell hjälp? Antar att man behöver ta upp dutrken och byta plywood, torka upp utrymmet samt laga skadan både innefrån samt utifrån...

Någon som har ett humm av vad detta kan kosta att få det fixat professionellt?

Nån som vet någon i Sotenäs (Bohuslän) som kan hjälpa mig att laga min kära båt?

Mvh

Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte en dyvika i aktern? Om inte så tycker jag att du ska borra hår och montera en så att du får ut vattnet. 

När du harfått ut vattnet är det bara att låta den torka ur under vinten, gärna innomhus om du har möjlighet till det.

Till våren när båten har torkat så är det bara att plasta igen hålet efter konstens alla regler, det klarar du själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan torka snabbare om du får fart på luften i mellanrummet. 

En dammsugare av den gamla typen går ofta att vända så den blåser istället. Man kan då ta upp ett till hål och få ett luftflöde från ena sidan till den andra. Ett par dagar så är det nog torrt. Hygrometer kan vara bra att kolla fuktigheten med och se när man ska bryta.

Det går ju även att använda vanligt sug med dammsugare men blåser man får man samtigt värme från dammsugarmotorn som torkar ut bättre.

Det här sättet använde jag när jag borrade för en antennsladd hemma och råkade köra igenom värmledningen i en vägg och några liter vatten rann ut i trossbotten.

 Sen kan du avgöra om du tycker det är ruttet och dålig hållfasthet och vill riva upp det för att göra om. Är botten hållfast så kan det räcka att lätta båten genom att torka ut fukten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående. Om hålet inte funnits så länge så behöver du inte oroa dig för mycket för att plywooden kommer murkna.

I samband med att jag tog bort gelcoaten på vår båt för epoxibehandling så upptäckte jag att laminatet var lite mjukt på ett par ställen på en steglist. När jag slipade bort det skadade laminatet gick jag igenom så det blev hål i steglisten varpå det rann ut en del vatten. Precis innanför hålet såg jag en stringer (längsgående förstärkningsbalk) i plywood och tänkte precis som du: jaha, nu är balken rutten och hela båten behöver rivas upp inifrån. 

Dock var det så att när jag spolat igenom steglisten några gånger och lät det torka så upptäckte jag att plywooden var stenhård och såg ljus och fin ut. Jag har ingen aning om hur gammal skadan var men jag skulle gissa på flera år. Troligen har tidigare ägare ställt ned båten lite för vårdslöst på bockar någon gång eftersom det även var lite korresponderande krosskador vid bottens lägsta punkt.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hål i skrov ... professionella reparation kostar från 1500,-  och du har garanti på jobbet.

På bilden fins effekt dåliga reparation. Jag hittade spacklat tre små skruvhålar. Jag tror att rätt lagning  tre skruvhålar kostar ca.1000,- men reparation efter flera år på den fusk jobbet kostar 20000,-

Våga att fråga professionalist  http://www.scandinavianbåtservice.se

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Bror, du verkar duktig!

Lite teorier kanske?

Kan vara bra att veta hur man inte ska göra. Eller varför inte berätta hur ni brukar angripa de angripna partierna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Tack för alla snabba svar:-) Superbra forum där man kan få så mycket hjälp.

Jag har byggt och lagat endel surfbrädor i mina yngre dagar, så jag har lite koll på hur man plastar. Men med garanti och professionellhjälp kan man ju vara hundra på att det blir bra.

Båten ligger nu upp och ner på land (likt bilden jag bifogar, röd ring är där skadan sitter (bild tagen innan skadan) och de röda prickana i aktern är där jag tänkt borra upp för att tömma vatten). Tyvärr finns ingen dyvika på båten och ingen möjlighet att komma åt att tömma vattnet. Jag har tyvärr heller ingen möjlighet att förvara båten inomhus över vintern. Min förhoppning är att jag kan borra upp tre hål (ett i mitten och två i varje ända av aktern likt utmärkt på bilden) och låta vattnet sippra ut av sig sig själv. Tror ni det kan funka även om båten ligger upp och ner på detta vis? Aktern ligger med en lutning vilket gör att vattnet bör kunna rinna ut. Tror ni det kan räcka att försöka tömma ur vattnet på detta sätt, sedan täcka över båten med en presenning och torka ut den vidare med fläkt till våren och plasta ihop den. Eller behöver jag fixa en kärra så att båten är upprätt placerad och torka ur den redan nu?

Hur akut är det att få ut vattnet, hålet har troligtvis enbart varit där sedan mitten av sommaren 2012?

Räcker det att plasta ihop hålet från utsidan med epoxy?

 

Det kanske inte är en helt dum idé att få det fixat professionellt heller, 1500-3000 kr känns ju helt ok. Någon som vet någon i sotenäs/ Kungshams/Smögen som gör sådana här arbeten. GBG funkar men hade varit enklare om jag hittade nån på kusten.


Mvh

Hampus

post-10018732-1394237248,72_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt hur en Smögen 45;a ser ut mellan skrovet och innerlinen, men det går ju att fråga Görn Johansson - han som byggde pluggen till båten och ett antal tusen Smögen 45;or.

Jag skulle nog inte borrat ett antal hål, utan satt dit en dyvika på lägst punkten. Smögen 45:an är ju en liten stäveka. Just i ditt fall hade jag vänt den rätt, efter att jag satt dit dyvikan och lagt den på tex 4 bildäck - får du på tappen - så att vattnet rinner ut.

Det finns ju massvis som jobbar med plast i området kring Kungshamn/Smögen

Jan Hansson på Hansson&Sigvrdsson Smögen http://www.maringuiden.se/branschregistret/;foretagID=233

Skölds plast Hogenäs industriområde Lars Sköld http://www.maringuiden.se/branschregistret/;foretagID=953

Hunnebo båtinredning Bosse Hermansson http://www.hunnebobat.se/

för att ta några ex

Om du inte råkar ha epoxy hemma, så är det lite overkill för ett sån här jobb. De gånger jag köper polyester brukar det va hos något av ovanstående företg, mest hos Skölds plast som ligger bäst till för mig.

Skulle jag anlita nån för att göra jobbet skulle jag nog börja med att fråga Jan Hansson.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I första inlägget skrev du Jag har försökt få ut så mycket vatten som möjligt men det finns en del kvar där inne tyvärr.  Lät du vattnet sippra ut mellan inner och yterskrovet, eller kommer du åt att ösa mellan skroven någonstans?

Om det går att komma in mellan skroven så kan du prova att få ut det sista vattned med en sk. vattensugare som finns hos tex. Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Tillbehor/Vattensugare-26490/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag kommer tyvärr inte åt utrymmet med vatten då det inte sitter någon inspektionslucka installerad. Jag har heller inget epoxy hemma i dagsläget så jag tog erat tips och kontaktade Jan Hansson idag, för en konsultation av arbetet. Det verkar helt ok och kostar runt 2-3000 kr. Fullt ok får att få professionell hjälp samt att jag inte behöver frakta båten.

 

Tack för all hjälp

Mvh

 

Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

 

Drar upp den här tråden igen istället för att skapa en ny.

 

Jag är en redig nybörjare när det gäller båtar så ursäkta mig om jag anger fel ord på fel plats.

Jag har en Smögen 45 alternativt Koster 46, osäker på vilken. 

 

Det har gått hål i kölen/skrovet efter jag kört upp på land massa gånger förra sommaren, nu planerar jag att laga den. Min allra första fråga: Är det flytskum i dessa modellerna och hur tar man reda på det ifall man inte vet? Man måste ju då på något sätt ta upp ett hål i durken om jag fattat det rätt? Någon som vet? Annars ger jag mig bara fan på att torka båten inomhus ifall den inte har flytskum så att jag sedan kan slipa och plasta den. ÄR det flytskum är jag rädd för att det aldrig blir torrt ifall den blivit blöt. ..

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev SjAM:

Hej! 

 

Drar upp den här tråden igen istället för att skapa en ny.

 

Jag är en redig nybörjare när det gäller båtar så ursäkta mig om jag anger fel ord på fel plats.

Jag har en Smögen 45 alternativt Koster 46, osäker på vilken. 

 

Det har gått hål i kölen/skrovet efter jag kört upp på land massa gånger förra sommaren, nu planerar jag att laga den. Min allra första fråga: Är det flytskum i dessa modellerna och hur tar man reda på det ifall man inte vet? Man måste ju då på något sätt ta upp ett hål i durken om jag fattat det rätt? Någon som vet? Annars ger jag mig bara fan på att torka båten inomhus ifall den inte har flytskum så att jag sedan kan slipa och plasta den. ÄR det flytskum är jag rädd för att det aldrig blir torrt ifall den blivit blöt. ..

 

Mvh

Du har ingen bild på båten då de är lite olika i konstruktionen tror jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev SjAM:

Det har gått hål i kölen/skrovet efter jag kört upp på land massa gånger förra sommaren

Bara nyfiken, varför kör du upp båten på land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Nu såg jag bilden, det är ingen Kosterfjord 46

Här är båten.

20200613_183304.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Bara nyfiken, varför kör du upp båten på land?

Jadu, som du ser på bilden så bor jag inte i skärgården bland bryggor och klippor.. Antar att man lär sig vara mer försiktig kommande sommaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är inte en Kosterfjord utan ser ut som en smögen 45:a. Den har jag ingen erfarenhet av vad det gäller konstruktion av skrovet tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Ja det är inte en Kosterfjord utan ser ut som en smögen 45:a. Den har jag ingen erfarenhet av vad det gäller konstruktion av skrovet tyvärr.

Tack iaf för engagemanget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...