Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Soumi_batti

Göra service själv Yamma F200

Rekommendera Poster

Skepp ohoj!

Idag var det nog sista turen med båten. Vi fick litet sol på oss till och från. Badbart var det också, 13,5 grader! (ok fuskade litet med våtdräkt)

I vilket fall står jag i valet och kvalet att antingen ge bort 8 000 till Yamaha Center för service och körsträcka för min Yamma F200. Eller göra det själv.

Då jag dokumenterade förra årets service noga, så tror jag att jag grejar allt utom datakollen.

Men jag har ett litet ynkaste problem: Va skare vara för oljor? Antar att Yama center har allt på hyllan. Men det går ju att köpa närmare kanske? (och troligen billigare)

Det jag undrar är följande:

-Drevolja, typning och mängd

-Motorolja, typning och mängd

-Oljefilter (behövs speciell avdragare på axel?)

-Inre bränslefilter

-Yttre bränslefilter har jag redan ett extra

-Stift beteckning

-Jag vet att jag behöver brickor för drevpluggarna och även för oljeavtappningsskruven

-Sen var det visst 10 fettnipplar runt motorn

Den som kan hjälpa mig med detta får en guldstjärna i himlen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har servat min själv hittils och det du ska passa dig för är oljeskruven (tapp) till motoroljan. Jag drog runt min förra säsongen. Fick dit den och har ej rört den sedan dess. Nu har jag köpt en olje sug från Biltema. Tror den tar 7 liter.

Första säsongen bytte jag stiften och innre bränslefiltret.

Jag köper Yamahas oljor och filter, men vet ej om det är nödvändigt. Drevoljan har jag en pump och det går ca 1 liter. Motoroljan köper jag en 4 liter 2 liter. Kommer inte ihåg hur mycket det går, men över 5 liter tror jag. Jag brukar tömma ur bränslet i motorn via en liten knapp som döljs av en gummi plupp som man tar bort. Man använder sig av en liten mejsel eller liknade för att trycka in den och det finns en tunn slang som det rinner ur bränsle. Detta finner du på babord sida (på motorn).

Jag dunkar även i en bränsle koncervering från Yamaha.

Ska byta kamrem till våren, men det ska jag nog lämna bort :-)

Har nu 152 timmar på min.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt du behöver veta, oljekvalitet, volym, stift mm står i motormanualen.// lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki, tack för tips. Jag har ca 120 tim på min. Gjorde en storservice av Yamatekniker i vintras, så i år kanske man kan ta det lugnare med vissa delar. Ska kolla litet på marinshopen, de brukar ha det mesta. Yama center har bra grejor och service. Men ibland känner man sig litet uppskjörtad där. Men det är säkert bara en allmän känsla som alla som äger båt har, typ varje år.

En kollega har en Zuka 140 fyrtakt som han kört 5 säsonger utan att byta stift. Kanske att ta i, men ibland undrar man om man byter för mkt?

Men när man lassat i familj, packning, badringar och hela siiten, vill man inte få stopp. Det fick ovan nämda kollega vid ett tillfälle! Oklart vad det berodde på. Halvskoj troligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så gjorde även jag på min F250 . Mailade även Yamma HK på frgan om ojla . ok/q8 formula 10-40 hade samma spec och där med funkar till Yamman ...fick ett ok på det ! VST är ett måste att tömma , som inlägget åvan gör. Bränslefilter på motron är bara att tömma och rengöra, oljefilter byts lättare om motorn är helt upptiltad , passa på att linda in oljefiltret i en fryspåse / plastpåse når du skruvar av den . Inget spill och inget kladd . Jag tömde oljan via pluggen bakom ena kåpan på riggen , ett jävla sprut i början , så va berädd med en större balja .... Kom jag ihåg rätt så har du instruktioner hos SIM Yammaha .. En av dom bättre leverantörerna till Yamma från Usa ....jag köpte allt utom oljor ,för det vill man inte skicka ! Halva priset .trots frakt ,tull och moms ... . inte att förakta :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det står en ramsa med motoroljekvalitet. Tyvärr nämns det inte om det ska vara mineralolja eller syntetolja. Dessutom finns en tabell där i princip varenda olja på marknaden passar in beroende på temperatur.

Men Yamalube 4M verkar vara rätt., Och 5,6 liter. Jag kollar med butiken.

 

post-10021949-1394237247,5488_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki, tack för tips. Ska kolla där.

Ja jag tänkte tömma motoroljan från sidan med avskruvad sidoplåt. Och komma ihåg att inte överdra tillbaks pluggen sen.

Tänkte skaffa en billig oljetråg från biltema Spilloljedunk bil/MC rymmer 10 liter och har en hyfsat stor upptagningsyta. Så gjorde Yamma meken. Men hans tråg var enormt stort. Det böhövdes för det är litet fallhöjd från pluggen till marken och om det blåset vandrar strålen en del.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ha en GL4 SAE 90 olja i växelhuset och ingenting annat. En lite ovanlig olja så enklast o köra på Yamalube. Volvo Penta har annars en sådan olja till lite bättre pris än Yamalube o även Biltema har.

Samma med motoroljan. Vissa biloljor funkar men enklast är ju o köra på nån olja avsedd för 4T utombordare. Dessa har klassningen FC-W och du bör ha 10W-30 i viskositet men även 10W-40 funkar men är egentligen onödigt kladdig i vårt klimat. Enklast återigen o köra på Yamalube. Det finns två. Antingen den något billigare Fuel Economy som märkligt nog inte är FC-W klassad eller den lite dyrare som heter just FC-W. Fyll bara till halva stickan o motorn ska ha varit tiltad innan du pejlar.

En prisvärd olja är Quicksiler (Mercury) Perfomance 4-stroke Outboard Oil SAE 10W-30 som kostar runt 350 kr för en 4 liters dunk medan Yamaluberna kostar 619 resp 788 för 5 liter. Har funtat på Quicksilveroljan själv men hittills och även i år får hon Yamalube FC-W. Även Biltema har en FC-W 10W-30 olja.

Oljefiltret brukar gå att ta för hand annars finns ju både universaltänger och vill man ha oljefilterhylsa är det 14-kant och 73 mm som gäller.

Motorfiltret behöver du sällan byta om du har ett 10 microns förfilter i båten.

Volymer o va du ska ha för stift står i ägarmanualen. Precis som mrplasma skriver så pumpa ur oljan, låt pluggen va, dränera ångseparatorn o kör i bränslestabilisator.

För övrigt är det en bra ide att precis som serviceschemat föreskriver ta en titt på interna anoder, tryckhållningsventiler o termostater samt alla visuella kontrollpunkter. Du har väl en 08 om jag minns rätt o då är det ju även dax o ta en titt på vattenpumpen. Ett tips om du tänker skruva själv med snurran är att skaffa en servicemanual. Om nu Yamaha-Center tar 8 papp så ryms en manual väl inom budgeten. :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jarb för bra tips.

Ja meken från Yamma Center kollade på en hel massa ställen som jag antagligen skulle missa. Kanske enklast att låta de göra servicen i år igen. Jag skulle behöva få motorn sänkt ett hål också.

Det är en 07 och impellern kanske borde bytas också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är exakt en sådan jag köpte på biltema:-) Har dock inte servat ännu! Blir till helgen. Är det svårt att byta kamrem själv? Jarb..har du kollar min fråga gällande vatten i kölen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inget svårt att göra service själv. Jag föredrar t o m att göra det själv av flera anledningar men jag gör allt enligt servicemanualen och gör jag avsteg från den är det nåt jag övervägt väl..

Du bör ju egentligen då va ett år in på din andra impeller. Intervallerna är kontroll varje år o byte var tredje. Kör man lite kan man sträcka lite på intervallet. En viktig sak när man sätter tebax växelhuste är att drivaxelbussningen o alla splines ska smörjas med ett speciellt fett som heter WR No. 2. Använder man inte detta fett kommer drivaxelbussningen börja gnissla efter ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket enkelt o byta kamrem OM man har verktygen för att få av svänghjulet. Verktygen är förmodligen dyrare än arbetskostnaden på verkstad, skulle bli förvånad om de debiterar mer än en timme. Men varför ska du byta? Intervallet är 1 000 timmar o årsintervallet är struket numer. Är remmen fin vid den årliga inspektionen är det alltså OK att åka vidare ända till 1 000 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokt ..för det va en del meck att montera bort sidostyckena . Massa små skruvar och frykantsmuttrar som gärna försvinner ner på backen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade femårs intervall på min , men jag inspkterade den noga och det var inga torrsprickor alls ,såg ut som ny ,trots 2006 årsmodell och 260 timmar ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor heter F200CET och 6ALX1xxxxx. Är det en 06:a då? Den har även ett H på sig.

Trodde båt o motor var från 07. Eller så tillverkades motor 06 och monterades på en 07.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar inte som med bilar då? Där har man brytvecka vecka 20 varje år. Dvs en bil byggd innan vecka 20 blir tex en 2012:a, medan en bil som är byggd efter vecka 20 blir årsmodell 2013.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6AL är motorns modellkod o har inget med årsmodellen att göra. X är rigglängden, i detta fall 25 tum. H är årsmodellskoden för 2008. Yamaha byter årsmodell i april. Har tyvärr ingen serienummertabell för just din motor men en Yamaha-handlare kan såklart kolla årsmodellen via serienumret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jarb.

 

Nice då är det en 08, känns genast litet bättre. (vad gäller årtal i alla fall \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ /> )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tittat på lappen på SB-riggbygel så är årtalet där tillverkningsåret. O eftersom brytdatum för årsmodellen är april betyder det att många motorer har en årsmodell som är ett år mer än tillverkningsåret. Produktionen för t ex årsmodell 2008 började alltså april 2007 och avslutades mars 2008, motorer gjorda efter april 2008 är således av årsmodell 2009..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En grej som va viktigt , man skall inte smeta på wr no2 på toppen av drivaxeln ! Jarb ...komjag ihåg rätt nu ? Jag har i en gammal tråd lämnat några bra tips .. Prova sök på F250 , en av tipsen var när man drar isär riggen at man med en tuschpenna markera växeltappen och godset med ett sträck så man vet att den är i rätt läge . Det är lite meckigt att ställa in den rätt . Även detta snott från Sim Yamaha . Det är förvånande enkelt att byta impeller med hjälp av deras hemsida ,bilder och text som gör det mycke pedagågiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, inget fett på toppen av drivaxeln. Jag brukar låta bli att röra växelaxeln överhuvudtaget. Då hoppar det i läge alldeles utav sej självt. SIM har en hel del bra illustrerade serviceguider på sin sida, speciellt vad gäller de Amerikanska F200-225 modellerna. Om man använder sej av dessa guider för att serva sin Europeiska V6-motor bör man tänka på att de Amerikanska modellerna av dessa motorer skiljer sej en hel del från de Europeiska, ffa om den Europeiska motorn är av årsmodell 06 eller nyare.

www.simyamaha.com/category_s/1985.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...