Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Westfjord26

Varför varm olja?

Rekommendera Poster

Men om produktutvecklaren som har utvecklat motorn säger att det skall vara syntetolja, hur skall man ställa sig då då det står uttryckligen i instruktionsboken att det som i mitt fall skall vara syntetolja 5w-40?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är den inte utan viskositeten beror på hur varm den är.

En multigrade olja som alla kör med nuförtiden har olika viskositetkarakteristik beroende på spannet.

En 10W olja stelnar vid högre temperatur än en 5W eller 0W.

Den andra siffran talar om hur tjock den är vid motortemperatur. en -40 är tjockare än en -30 olja,. Använd den oljan som motortillverkareen rekommenderar. Har man en sliten moror som drar olja kan man överväga gå upp till en tjockare för att minska åtgången.

Sålunda en SAE 10W-40 stelnar vid högre temperatur än en SAE 5W-40, men båda har samma viskositet vid samma varma motortemperatur.

Bor man i kallare trakter kan det vara fördel med 5W istället för 10W olja.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag ställde frågan var just att jag upplever den lika lättpumpad varm som kall, kör med syntet 5w-40, har en fast monterad pump från fabrik som det är ganska grovt rör på i förhållande till en slang som skall ner i oljestickans hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska antagligen följa motortillverkarens rekomendation men detta gäller oljor i allmänhet om jag skulle byta till syntet eller ha mineral i min b23 16 ventilare så spelar det ju ingen roll. för den går lika bra på båda. Men naturligtvis är det väl tillverkarens rekomendation som ska gälla. Annars går det att ringa agrol oljor i örebro och rådfråga dem de vet allt om motorer och mekanik, riktigt duktiga och trevliga, ringer dit jämt då jag har någon smörjfråga. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.tribology-abc.com/abc/viscosity.htm

 

Du hann posta medan jag skrev. Men jag kollade den här länken och där kan man läsa om viskositeten.

Och byter man olja på båtmotorn i plusgrader så borde det inte vara något större problem med viskositeten.

Men om oljan är varm borde man få med mer skit ut då man byter pga rörelsen.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första jag hade segelbåt med inombordare - i början av 1970-talet - skulle man konservera motorn på hösten med en speciell konserveringsolja och sen byta olja på våren. Efter några år slutade man med konserveringsoljan och man bytte till den oljan man skulle köra på nästa år direkt på hösten. Det var nog då man kom på att blanda korrisionstillsats direkt i oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacka vet jag en tvåtaktsmotorn, ALLTID färsk motorolja som inte behöver bytas, varken på våren eller på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en aktersnurra du tänker på, så är väl det i så fall också den enda fördelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn ett oljefilter är det inte troligt att det har missat så mycket partiklar i oljetråget. Bäst att suga upp såna är när motorn går ute på böljan och oljan sugs upp samtidigt som den skakas om av vågorna. Kommer det väl in i filtret lär det stanna där. Chansen att oljesugen just skulle träffa rester i tråget är minimala. 

Lite skillnad förstås om det är en plugg som öppnas i trågets botten eller om en pump är ansluten där. Då rinner säkert lite mer skräp ut. Men då man har ett filter så spelar det inte så stor roll med det skräpet, metallrester mm som gärna kan ligga kvar. Upp i motorns rörliga delar kommer det inte så lätt.

Kvar finns då fördelen av att oljan är lättare att suga upp när den är varm. Det märker man. Sög ut olja på vintern när jag renoverade motorn en gång och det gick särdeles trögt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska väl till och ta upp båten jag med ! Och undrar nu vilken typ av oljesugar som är bra, blev rekomenderad en som man pumpar upp typ och vakumet suger då upp oljan kostar 745 kr. Något som nån provat ? Oljestickans hål är ju inte grovt direkt har en 16v b23 tror de heter på båtspråk AQ 171 eller nåt likn tacksam för svar och synåunkter på detta härliga forum. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med den här: http://www.jula.se/olje-vatskebytare-605063

Fungerar mycket bra trots ett riktigt smalt hål för oljestickan. Den är också väldigt bra att suga upp vatten eller andra vätskor som man inte kommer åt på annat sätt. När jag kört motortvätt så kan jag enkelt suga upp de vattenpölar som samlas på insuget (V6:a) etc. Även att få ur det där sista lilla slagvattnet i kölsvinet är en barnlek!

Det finns också en mindre, billigare, variant på JULA: http://www.jula.se/oljebytarpump-650213 men den har jag inte testat.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar allra ödmjukast för tipset yes blir en tur till jula i morrn då ! Funkar det bra att få upp all olja ur sumpen eller måste man hålla på och trilskas ? måste väl bli lite kvar kollade om det gick att ta ur oljepluyggen, men då får man väl bli ormmänniska cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är på raka motorer men det gick bra att få ur det mesta av oljan i min motor. Hur mycket som var kvar vet jag inte men det handlade inte om många deciliter. Jag är inte orolig ifall det blir en skvätt kvar, den späds ut så pass av den nya oljan att det inte bör vara någon som helst fara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tjean guestson.

Jo, viskositet hit och dit. Det har kommit en del svar redan på detta efter ditt inlägg.

Jag vill bara lägga til att det är en jäla skilnad hur helsyntetoljan rinner och klibbar fast och mineraloljan. Syntetoljan kan man knappt torka bort från händerna medan mineral försvinner med en trasa. Nåja, nästan.
så syntetoljan kan man ta ut lättare kall.

Det ligger naturligtvis en hel del i det där med att skiten samlas i botten på tråget. Jag hör til dem som ger den tid att hamna där.

Sedan har jag en gammal motor. På den tiden tänkte de lite mer  verkar det som. För jag tar bort en plåt på sidan om vevhuset och kan sedan sticka in handen och torka absolut rent i tråget. Får med sånt som fallit ner dit.

Som ni förstår är jag inte vän av att pumpa upp oljan genom oljestickans hål.

 

Ananrs så kan ni göra som jag. Drar runt motorn för hand, vev, då åch då under vintern samt startar den å låter den gå några minuter. När jag inte kan ha kvar handen på grenröret är det lagom stt stänga av. Tar inte skada men jag slipper få rost i cylindern mm. osv.

Fast jag vet att många motortillv  avråder def. från just detta. Men vad gör det på en gammal häck till diesel som bara går och går.

 

Peter_K. Vad har du för tröska/jordbruksmaskin i din båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu Kalman, nu kommer du att tycka att hissen inte har gått ända upp på Westis, men det tar jagcheeky, Om du kör motorn som du skriver så att den blir lite mer än handvarm, har du då tagit ut impellern? Och förstör du inte vinterkonserveringen när du gör så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör också motorn nån gång på vintern. Det är den konservering den får. Impelle är borta. Honom sätter jag dit på våren. 

Det blir en kortare körning så avgasslangen inte brinner opp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör man motorn en kort stund bildas väll kondens som inte försvinner?

Borde man inte köra den en längre stund då och med glykolblandat vatten med impeller på plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fattar jag inte mer direkt! Är inte motorn då helt okonserverad? Det är i och för sig helt klart att du inte lär ha något vatten kvar som kan frysa men konserverad är den väl knappast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, han menar nog att han struntar i konservering och väjer att motionera motorn regelbundet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man vända på resonemanget? själv är jag lite sjuklig motionär med 5-6 mils löpning i veckan sedan 15 år, kanske jag skall ta en sexa glykol varje morgon istället?devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tjenixen Forgus.

Fattar inte, varför skulle inte hissen ha gått ända upp? Du brukar väl även hissa seglet i topp!

Jo, flera har faktiskt svarat istället för mig så jag bara kompletterar och förtydligar.

Jag konserverar inte. Att köra motorn samt att veva runt den då å då är konservering

Den fukt som det ev. bildas och blir kvar av den korta körningen hamnar i min avgaslimpa av gummi. (Har gjort den själv. Hade tidigare sjövatten som rannn rakt ut. Byggde om så kylvattnet går ut i avgasröret/limpan.)

Å naturligtvis är impellern bortplockad. Mest för att den inte skall deformeras i ett visst läge. Noga med att sätta tillbaka den i samma rotationsriktning.

Jo, jag stänger av motorn gemon att öppna dekompressionsventilen. Sedan Blåser den ju ut sig självt de sista varven. Stänger ventilen efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hiss o hiss. Jag tar alltid trapporna. Hur som helst så konserverar jag inte utan låter den gå igång några ggr per vinter. Sjövattnet är utsläppt och sjövattenpumpens impeller och lock är bortplockat. Glykolvattnet kvar i motorn förstås. Nån olja har jag inte sprutat in. Motorn är i båten i torr miljö och rostar inte vad jag sett hittills. Kondens bör det inte bli för att den värms lite och svalnar. Möjligen skulle lite olja i cylinderloppen inte skada. Jag vet inte vad det är för frätskador några talar om. Jag har aldrig sett några såna på lagerytor eller maskindelar som legat i smutsig olja. Hur smutsig än oljan är så förhindrar den rostangrepp. Åtminstone i de motorer jag öppnat. Nu är jag ingen mekaniker men nån som är det kanske kunde visa på hur såna skador ser ut. Olja som är så sur att stål rostar lär väl vara skiktad eller emulgerad med saltsyra eller liknande eller? Saltvatten och olja i emulsion i drevet får inte stål att rosta. Däreemot när det skiktar sig riskerar saltvattnet att rosta stål. Lika blir det förstås med motoroljan men sån olja har jag aldrig sett i en motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blanda inte ihop ev. rostskador som kan bli av fukt/vatten på ventiler och cylinderväggar, med  frätskador som man riskerar att få på lagerytor pga. dom frätande ämnen som bildas i oljan vid förbränning. Jag har sett lagerbanor som varit angripna och det var ingen vacker syn.

Jag byter därför olja på hösten, konserverar med glykol och kollar att batterierna är laddade och frånkopplade. Sen går jag hem och tar det lugnt hela vintern tills vårrustningsdags.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...