Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jocke-SeaRay

Svar från KBV jurist 0.2 lagen

Rekommendera Poster

Detta är saxat från tråden ...Nykterhetskontroll ... Det man kan reagera på är Polsen som avslutar utfrågningen , till mannen ifråga , som INTE kör båten, hjälper till med lossning och förtöjning !!!!!! ................ ....Citat ..Ombord steg en kvinnlig konstapel som FEM gånger ställde frågan om min sambo verkligen kunde köra båten, vem är det som är ensam befälhavare och om det verkligen var så att kunde navigera och framföra båten alldeles själv. Hela tillställningen blev som ett förhör. Sambon upplyste den kvinnliga konstapeln att hon innehar skepparexamen, pappet på högfartsutbildning, vi har radar och gps och hon har kört båt i dessa vatten i snart 10 år så fröken konstapel behövde inte vara orolig. Därefter fick sambo blåsa, inget utslag på instrumentet. Innan konstapeln lämnade båten frågade hon mig om jag hjälpte till vid lossning och förtöjning, upplyste henne då att det fixar sambon alldeles själv. Så efter 10 minuter kunde vi fortsätta färden hemåt...... Med tanke på frågan Polisen ställer så hade hon säkert en avsikt att bryta ner defakto att kvinnan som körde helt plötsligt inte va kapabel fullt ut , bara för att mannen skulle hjälpa till med lossning och förtöjning !?!? ................................. -hur tolkar ni andra frågeställningen! Det fans ju en anledning till att Polisen frågade , tydligen en viktig del i avgörandet om sambon va lämpad för uppgiften ? Jag tycker det låter lite konstigt ....fast de e jag de !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som får det svenska fritidsbåtfolket att vara så oerhört egocentriska så de tror att en ny lag som skall in i sjölagen är konstruerad för att endaast hantera fritidsfartyg?

Lagen är skriven för att gälla all fartygstrafik på svenskt vatten. Det normala på ett fartyg är att man behöver en besättning där varje besättningsman har ett ansvarsområde. Maskinbefäl, rorsman, befälhavare, navigatör o s v. Tänk fraktfartyg på hundratals meter.

Skall man formulera en lag måste man kunna skala lagen så den följer med hela vägen. I fallet fritidsfartyg blir det kanske jämförbart med biltrafik där det alltid räcker med endast en förare men på större fartyg är det inte så enkelt.

Att jämföra bil med båt...  Lagtexten säger ingenting om av vesäntlig betydelse för säkerheten... över huvud taget, vilket sjölagen gör, det är därför, och endast därför som ingen passagerare åtalas för rattfylleri, lagen är inte formulerad på det viset där. Inga vanliga fordon behöver per definition mer personal än en för att framföras på ett säkert sätt.

Att lägga i fendrar kan ALDRIG vara av vesäntlig säkerhet till sjöss, misslyckas man här handlar det om repor, knappast dödsfall, så länge man håller sig kvar ombord. En förtöjning som brister kan visserligen ställa till med säkerhetsproblem men det är ju enkelt att påpeka att Han knöt fast snörena, det var mitt ansvar att efteråt besiktiga knutarna...   Att navigera kan vara av vesäntlig säkerhet, om inte rorsman också navigerar. Att exempelvis säga Sväng höger vid fyren kan vara en vägbeskrivning som saknar betydelse ur ett säkerhetsperspektiv medan navigatören på ett containerfartyg meddelar en kompasskurs som skall följas slaviskt i timmar.

Jag är övertygad om att vi i framtiden kommer att få prejudikat på att så länge ett fartyg kan framföras av en person kommer ingen annan än rorsman att hållas ansvarig men till dess måste man, så som man måste med de flesta lagar, skaffa sig dessa prejudikat till priset av att många kommer att stå åtalade men sedan frias.

Det finns altså en anledning till att lagen är formulerad så som den är, den skall passa till ett betydligt större område än den svenska fritidsflottan.

Ett rättsamhälle fungerar så här. Man kan ha åsikter om hur lagen har skrivits och vem den gäller men skall det finnas en alkohollag med en fast siffra tror jag det är svårt att formulera den på ett enklare sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gaidini, du skriver:Vad är det som får det svenska fritidsbåtfolket att vara så oerhört egocentriska så de tror att en ny lag som skall in i sjölagen är konstruerad för att endaast hantera fritidsfartyg?

Svaret på den frågan skulle kunna vara att det primära med den nya lagstiftningen var att stävja det så kallade fylleriet vid hemfärd från sjökrogarna och där har inte yrkessjöfaretn mycket att hämta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade man varit ute efter yrkessjötrafiken (vilket jag inte uppfattar är syftet med nya lagen), hade det ju varit enkelt avhjälpt. Det hade ju bara varit att undanta alla båtar under 12 meters längd och/eller ägs eller går i yrkesmässig trafik,

Nej, jag har snarare uppfattat det att man vill åt vanligt folk. Nej som sagt - jag börjar bli förbaskat trött på alla regleringar och överförmynderimentalitet som bara brer ut sig mer och mer. Detta samtidigt som våldsbrottslingar och andra grova kriminella tillåt härja fritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att det är bara fritidsbåtar myndigheterna stoppar för kontroll . När såg någon att en Waxholmsbåt fick en inspektion senast ? Nä , ni alla , myndigheterana ha ett uppdrag att fullfölja , bara för att få in material till statistiken .... Dom vill hitta fel , det är därför man ifrågesätter övriga ombord och inte accepterar en nykter kapten ! Gooomoorron Sverige ,idag blir båtåka i finvädret. Hoppas vi blir stoppade! :-) ... Nr 1 , låt alltid en myndighetsbåt lägga till vid dig ,istället för att du kommer till dom . Det fick vi läsa om i tidningen Båtliv .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om den bakomliggande orsaken till lagen är att stävja fritidsbåtarnas fylleri måste ju lagstiftaren ta helheten i beaktande när han formulerar lagen. Hade det inte nämnts något om andra funktioner än rorsman så hade ju yrkesflottans övriga besättning, inklusive fartygets befälhavare, varit kvar i den gamla lagen och altså mer eller mindre fått dricka fritt ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...