Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
iwar

Ta ditt VHF-certifikat på båtmässan i Göteborg!

Rekommendera Poster

När och hur måste man ha detta certifikat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för att få ha en vhf överhuvudtaget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vhf inkluderar det all båtradio trafik eller? Jaktradion då var hamnar den uhf eller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om inte jag minns fel får du inte köpa en vhf utan licens från post och telestyrelsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse Hult

Sedan ett antal år tillbaka är det tillåtet att inneha radiosändare som tidigare var lecenspliktiga, Man får dock inte bruka dessa (sända) utan specifikt tillstånd, i detta fall VHF cert! Vad jag känner till så var detta en anpassning till EU bestämmelser gällande radiosändare.... Det är väl dock tillrådigt att ta cert om man har en apparat.. dumt om det händer nåt och man har utrustningen och inte vet hur man skall använda den öhh..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fina med att ta ett VHF cert är att man får grundläggande kunskaper i nödsignalering, lär sig engelsk bokstavering dvs kunskaper som gör att olika nationaliteter använder samma rutiner i ett kris/nödläge mvh stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Håller med Stefan fullt. sierra charlie two zero zero zero /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Post och telestyrelesen tror jag ger tillstånd att ha VHFen, kostar drygt 100 om år. Jag har haft tre år, snacktillståndet har inte blivit av. Fast jag jag kolar funktionen varje år med Stockholm Radio, det går bra. Bästa väder och vindprognoserna är på VHF. JULA säljer en bärbar för under tusen spänn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men ändå. hamnar man i nöd så skriker man hjälp och sin position oavsett om man har cert eller inte..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Vad tror ni om ett informationsfält i användarprofilen (sjöboden) med er anropsignal. Kan det vara något? mvh maringuiden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anropsignalen i sjöboden? Ja det tycker jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vhf certetifikatet måste du ha för att få använda vhf radion.samt att du måste ha en anrops signal och den får du inte. men du kan köpa radion utan certifikat, men dom blir nog irriterade om du använder den. Snacka med stockholms radio. Det ingår även sjö assistans i abonemanget på stockholms radio. Då har du Bogser hjälp m.m. om det skulle hända något när du är ute .detta är helt gratis. bra bra bra i

post-5955-1394234334,9077_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns det sjö assistans på vänern med ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På GBG-mässan kan man ta certet ganska lätt vet jag, bara man pluggar lite i förväg. Undra om det blir lika på Älvsjömässan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har mina böcker kommit från stockholm radio! :shock:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...