Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Grynna

Båtförsäkring

Rekommendera Poster

225.000:- I fs belopp. 25% bayliner klubben 10% startspärr 25%skadefria år själv på Sjö/uppl/transp 20.000:- Brand & stöld 5.000:- Ansvar 5.000:- Premie helår 3.356:- PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Försäkringar skiljer hur mycket som helst.Har haft atlantica i många år nu, men gjorde en koll bara för skoj skull. Ringde olika bolag och kan rekomendera fler att kontakta trygg hansa. atlantica skulle ha  ca 8500 och trygg hansa 4300 för exakt samma försäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej. jag tecknade min försäkring genom Piteå båtklubb som jag då förstås är medlem i, 4900 pix helår helförs. Ett bolag som jag spolade från minnet riktigt fort ville ha drygt 19000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej tog min försäkring från länets inte nog dom va billigaste o dom försäkrade faktiskt båten trots kraftigt övermotoriserering.det var en cresent 434  med en 40hk yamaha 37 knop .ska även tilläga att på min trailer skar ett hjullager o jag hade inte trailern försäkrad[oregad) men båten var försäkrad flipper 580 90 hk yamaha.har flera båtar.

ringde till dom o talade om va som hade hänt dom knorrade lite grann o då sa jag så här då lämnar jag båten här för den är ju försäkrad i allafall,då sa dom så här vi skickar en bärgare o tar hand om allt.så summa summarum titta dig inte blind på vad det kostar läs det finstilta o se vad du får för pengarna.ps båten o trailern stod i ludvika 70 mil hemmifrån. mvh rillez

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha ögnat igenom alla inläggen i denna tråd kan jag konstatera att inte ett enda berör den viktigaste frågan av alla när det gäller båtförsäkringar:

 

Det är frågan om det är båtägaren eller försäkringbolaget som avgör vilket reparationsvarv som skall utföra en reparation efter en skada. I konkurrensen mellan försökringsbolagen att hålla nere premierna har ett flertal av bolagen valt att tillägna sig rätten till detta val i försäkringsvillkoren. Därefter anlitar de varv som slipar så lite i skadan som möjligt och som plastar så lite som möjligt. En besiktning av reparationen efteråt kan aldrig avslöja om slipningsavfasningsytan är tillräckligt stor eller ej. (den skal vara utförd på minst 12-20 gånger skadedjupet´ s avstånd från skadan.) Trots att det i praktiken är försäkringsbolaget som specificerar vad och hur en reparation skall göras (och till lägsta pris) påstår sedan försäkringsbolaget att reparationen är en affär mellan båtägaren och det varv som försäkringsbolaget utsett.  

 

Garantitiden på en sådan reparation är två år. De flesta båtägae är lite försiktigare de första åen efter en skada, och en reparation har en garantitid enligt konsumentlagen på max två år. Skador som inträffar därefter är båtägarens sak.

 

De olyckliga båtägare som råkar stöta på något efter denna tid så den undermåliga plastningen (ofta bara en överspackling med gelcoat) brister och som då vänder sig till sitt försäkringsbolag får då som svar att hans försäkring inte gäller för att förra skadan inte var professionellt gjord, så försäkringen gäller inte. Det är sant, sådana är villkoren.

 

Erfarna besiktningsmän inom BRF uppskattar andelen båtar med skada nr2 som inte får täckning av försäkringen till c:a 25%. Eftersom inte alla försäkringsbolag är lika systematiska i att framtvinga fuskreparationer innebär detta att de bolag som i sina försäkringsvillkor har rätten att välja reparationsvarv står för merparten av desa fall, samtidigt som dessa bolag antagligen tillhör de som har lägst premier.

 

Du, som försäkringstagare, tecknar förmodligen försäkringen för att vara täckt i händelse av en skada. Det är därför du skall förstå att du själv inte skall se bara på försäkringspremien, utan framförallt på hur försäkringsvillkoren uttrycker dina respektive försäkringsbolagets rättigheter av val av reparationsvarv mm.  

 

www.batteknik.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant Seawolf!

Personligen funderar jag starkt på att fondera försäkringspremien på ett eget konto! Jag har vistats på sjön i ett antal år utan att ha varit i närheten av ett försäkringsärende ... och frågan är vad man får ut om olyckan är framme!

Min premie ligger på typ 3000 kr, ekipaget är väl värt typ 60.000! Stöldrisk och skaderisk är hyfsat låg. Dessutom kör jag en hel del utanför försäkringssäsongen ... så då är jag ändå rökt om någonting händer!

Vad tror ni sjöbusar .. ska man ta och fondera själv istället för att göda Moderna Försäkringar som väl snart har monopol på hela branchen :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag försäkrade min Glastron GS209 ( ca 260000 kr) förra året valde jag mellan Svenska Sjö och Atlantica. Det var i princip samma prisnivå.  Men eftersom jag köpte ny båt och installerade nautilook så fick man 1000 kronor i installationsbidrag av Atlantica. Så då blev priset hos dem ca 2800/år. Kan kanske också vara något att tänka på om man ändå vill ha startspärr.

 

Kapten Nicce

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja säga ett par ord beträffande de senaste inläggen.

 

Hos oss är det alltid försäkringstagaren som avgör vem man vill anlita beträffande en reparation av en skada på sin båt. Vi kan inte beordra en sådan bara ge ekonomisk hjälp till relevanmta skador. Vill med anledning av detta uppmana att alltid ta för vana att syna av båten noga innan köp så inga dolda fel kommer upp sennare.

 

Beträffande försäkring eller inte så vill jag personligen i alla fall ge följande råd om man anser sig vara förskonad från stöldskador och kompetent att alltid klara sin egen båt i alla fall teckna en ansvars försäkring.

 

MVH

 

Bill-Owe J

Skadereglerare

Atlantica Båtförsäkring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att se att det finns representanter för försäkringsbolag

som är delaktiga i disskussionerna.

Jag har också ögnat igenom alla inläggen och kommentarerna här.

Man kan gott konstatera att det lönar sig att vara aktiv i

utvärderingen av försäkringarna.

Jag har ochså precis jagat försäkring för min båt Bayliner 2455 försäkringsvärde 180000 och fick billigaste alternativet i

Svenska Sjö.

Det är helt klart att man bör göra en ny kontroll inför

varje år då det många gånger lockas med rabatter och diverse

men det blir inte alltid billigast för man får mycket rabatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med en kompis som säljer försäkringar åt Länsförsäkringar.
Han sa att dom absolut bästa försäkringar för han att sälja är båt försäkringar.
Han tjänar 50% av försäkrings priset.Så om han säljer en båt försäkring för 6000 kr så tjänar han 3000 kr.Medans om han säljer en bil försäkring så tjänar han bara 100 kr oavsett pris.
Summa sumarum inte konstigt att båt försäkringen är så dyr med sån vinst marginal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag kollade med Bohusläns Allmänna Sjöförsäkringsförening i Lysekil och de vann lätt mha bra pris och en vettig attityd. Kändes bra, enkelt och inte så himla petigt i onödan eller omöjligt att bara få ett pris pga att båten inte finns med i deras lista...

Självrisk baseras på försärkings belopp 1% (1000kr för en 100 000kr båt) vilket känns som en vettig tanke.

 

http://www.b-a-s.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Sailpartner, dem hade överlägset lägst pris när jag jämförde med många bolag att deras sportfiskebåtsförsäkring gäller året runt både i sjön och på trailer.

 

Mvh

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FYI:

Insplanet ringde just och fragade om jag hade fatt nagon bra offert fran ngt bolag. När jag uppgav 3900 sa sa han Bra pris, ta den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insplanet känns som om det typ bara är ett dotterbolag till Moderna försäkringar som är atlantica.

Om det är så vet jag inte men trots att jag varit i kontakt med dem flera gånger i olika ärenden så har de bara nämt moderna försäkringar.

Trots att det fanns massvis med andra stora bolag som var billigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...