Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
breckan

Dags att förbjuda fritidsmotorbåtar

Rekommendera Poster

Vad vill trådskaparen skapa med denna tråd?

Jag tycker vi bor i ett fritt samhälle än så länge, så den som vill kan åka båt med motor eller segel eller paddla eller helt vill låta bli,  kan välja själv.. Det fria valet är inget jag vill ändra på.

Allt annat är Stalli-nismen och inget jag vill ha i alla fall !

När oljan framöver kommer att börja ta slut, så kommer priset automatiskt att höjas och de som har hög förbrukning får då anpassa sig till det, inget man behöver peta i idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns det sakliga skäl till att förbjuda gnällspikar med tydliga inskränkningsproblem.

De förorenar den fria miljön i diskussionsforum med sina mörka svavelosande gnällmoln och river upp enorma svall i debbattvattnens lugna sjö. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men menar du allvar? Han hade goda avsikter, om än dåligt genomförda. Han saktade faktiskt ner.

Å andra sidan är du långt mera egositisk än vad han var, han störde dig och därför vill du förbjuda honom? Man kan ju undra vem som förpestar sjölivet mest?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte förbjuda segelbåtar som är så irriterande där dom sakta kryssar fram i leder och är ivägen, dessutom så tål dom ju inte vågor enl TS och virar som klapprar i master. Det är irriterande.

Undrar om TS har alla segel där dom ska vara. Helt idiotisk tråd med ett stort egotänk där det tydligen bara är TS som ska vara på sjön.

Följ mitt tidigare förslag. sjösätt i en tjärn i lappland så slipper du irritera dig på andra no

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du läste inte artikeln du länkade till?

CVW kommer ju bland annat fram till att en Hummer är miljövänligare än Prius eftersom en Prius inte körs lika långt som en Hummer. Per mil kan ju det ge en högre miljökostnad men det kan väl aldrig bli miljövänligare att ta ett extra varv runt kvarteret innan man parkerar?

Eller egentligen, de räknar fram att livscykelkostnaden är högre per mil eftersom Priusen beräknas köras en tredjedel så långt som en Hummer.

Dessutom antog företaget att metallerna batterierna i Prius inte skulle återanvändas.

http://www.slate.com/articles/health_and_science/the_green_lantern/2008/03/tank_vs_hybrid.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ett tag sedan jag läste den och då i pappersform. Kan ha glömt något.

Minns inte heller om man skrev något om de jordartsmetaller som brukar ingå i dessa batteriier och hur de tas fram. De kommer vanligtvis från Kina från gruvor där miljöarbete har ett stort steg att ta.

Viktigaste med mitt inlägg var nog att tänka efter att en så bränsletörstig bil som Hummer i de flestas tankar är en riktig miljöbov och en lovordad Toyota är rena miljödrömmen vilket inte är hela sanningen.

Detta ger ett intressant bevis som i vissa lägen talar för dessa miljövidriga tvåtaktare jag tidigare skrivit om borde få sin plats på återvinningen. Om de används sparsamt kan de vara  bättre för miljön än andra i första anblicken miljövänliga alternativ.

Allt är inte bara svart och vitt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte hur du menar.

Är hänvisningen till usel rapport, först presenterad i en studenttidning, ett seriöst inlägg som på något sätt visar att en motorbåt är miljövänligare än en segelbåt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt. Visste inte att du hade en Toyota Prius.

Den är säkert blank och fin men helt katastrof att köra på svenska vintervägar. Säkert miljövänligare än en segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör inte Prius.

Jag har en motorbåt med tvåtaktsmotor.

Tyckte du att ditt senaste inlägg gav något av värde till debatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag hur du menar. Nej en gammal tvåtaktare är sällan miljövänligare än en segelbåt men finns säkert enstaka fall då de kan vara det.

Eftersom du verkar vara intresserad av miljön är det säkert en modern direktinsprutad motor du har, övriga tvåtaktare är solklara fall för en återvinningsstation.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att du vill införa förbud mot gamla tvåtaktare?

Att du vill inskränka friheten för oss båtmänniskor?

Jag har en båt med en gammal tvåtaktare.

Den är inte särskilt miljövänlig.

I stort sett varje segelbåt som seglas är miljövänligare än min motorbåt.

Dock försöker  jag så gott jag kan att dra ner på de negativa miljöeffekterna av mitt båtanvändande.

Men jag lever inte i tron att jag är särskilt miljövänlig på båtfronten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett forum för entusiaster och lösningar, helst konstruktiva.

Kan vi flytta denna till rätt kategori som finns i vänsternavigeringen DöSnack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart borde den hamna på en återvinningsstation. Sedan lika självklart borde du få hämta ut en ny miljövänlig helt kostnadsfritt. Den nya borde redan vara betald av all bränsleskatt du betalat i onödan. Argumentet för bilar är ju att skatten går till vägar.

Har aldrig sett några sådanna vägar på sjön.

Då skriker säkert några att sådana pengar inte finns.

Jo det finns massa pengar om man inte låter statliga verk festa upp miljoner osv.

Exempel Tillväxtverket

Eller säpo 

Säpo arrangerade fest med James Bond-tema utan upphandling – till en kostnad av fem miljoner. Dagens Nyheter avslöjade även att Säpo då slarvat med momsen. Något som nu visar sig inte vara ett enskilt misstag. 

Mycket positivt, det finns pengar. Bara fördela dem på rätt saker.

Miljön är ju så otroligt viktig så dags att göra något.

 

Begränsa din och andras frihet?

Aldrig i livet, skulle inte komma på tanken.

 

 

Edtt tillägg:

Det finns ca 200.000 gamla tvåtaktare i Sverige (uppgift från undersökning)

Antag att många av dessa är mindre och att nya motorer i genomsnitt kostar 20.000 kr

Detta ger en kostnad på 4 miljarder. Sedan åtegår en del moms till staten och kvar blir en kostnad på 3,2 miljarder

Tillväxtverkets budget för 2012 är 3,7 miljarder.

Pengar finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att röra till det lite mer...:

När jag tog båtmekanikerintyg sa examinatorn, och han var mycket bestämd på denna punkt, att en gammal tvåtaktare som körs på alkylatbesnin och rätt 2T-olja är mindre miljöfarlig än en ny modern fyrtaktare som körs på vanlig 95.

Jag har själv ingen aning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han hade nog fel eftersom 20-30% av den bensinen och oljan som far rakt igenom inte är bra. Men vem vet. Det kanske är en hälsokur för våra fiskar med alkylatbensin och tvåtaktsolja, men jag undrar det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte också det lät konstigt.

Samtidigt vet jag från annan användning (jobbar bl.a. med olika typer av brännare) att dagens blyfria 95 anses vara något av det farligaste  för hälsa och miljö man kan använda i annan förbränning än i motorer med katalysator och effektiv rening, och där är vi väl inte med båtmotorer ännu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...