Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
daun

Bohusracet

Rekommendera Poster

Det är aldrig för tidigt att börja planera nästa sommar och ideerna är många! En av ideerna är att prova på Bohusracet. Jag har kollat omkring på nätet och det verkar vara riktigt häftigt. Skulle vara kul att höra från någon som gjort det. Jag och en kompis har seglat en del ihop men är inte superrutinerade. Är det självmord att ge sig på det?

Sedan var det det där med båten. Den bäst lämpade som vi har tillgång till är en L28. När man kollar på youtube-videorna är det mest stora moderna 40-fotare. Kommer vi att vara en jolle i sammanhanget?

Tacksam för all input och erfarenheter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skall också köra i år, skall bli riktigt kul. Anledningen till varför det är mest 40-fotare som filmar,  för att dethar plats och råd med camera utrustningen. Här har du en film med en 33-fotare

Mitt tips är träna att segla ett dygn tillsammans, upp och ner på kusten för att träna(i mörker). det är mer jobbigt än svårt att segla 35timmar på två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På blur.se finns ju många rapporter från racet, av dom som var med.

Klart ni ska testa, seglar ni lite långsammare så får ni ju var ute längre också! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte själv seglat Bohusracet, men det är klart du ska segla om du känner dig sugen!

Nu vet jag inte var du har båten, men det finns ju flera klubbar som kör kvällstävlingar på 5-7 distans under våren och så finns det ju några tävlingar som är 15-25 distans.

Hinsholmen - www.sloren.se
Björlanda - www.bkss.se
Nordön - www.kmsnordon.se
Stenungsund - www.stss.se
Skärhamn - www.tjss.nu
Öckerö - www.xss.nu

Tävlingar under våren:
Oset Race, Björlanda - www.bkss.se
Framnäsvalsen, Björkö - www.ssfram.com
Pater Noster Race - Skärhamn/Klädesholmen/Stenungsund - www.stss.se
Trubaduren Runt -Långedrag -  www.ldss.se
Kostervalsen - Strömstad
Lysekil Race www.lssg.se  (de har bytt datum de senaste åren)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglade bohusracet förra året ända in i mål. I år fick jag bryta tillsammans med många andra. Kommer nog att segla även nästa år som det ser ut nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir en utmaning, jag är redan peppad och vi kommer givetvis ut och träna längs kustlinjen innan själva tävlingen.. Då ses vi på längs bohuskusten i sommar mina vänner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bohusracet är en mycket trevlig tävling som samtidigt är en stor utmaning och en underbar upplevelse. Vi kommer segla vårt fjärde år 2013.

Jag tycker inte båtstorleken skall hindra er om ni vill prova. Som andra har skrivit, ut och träna, förbered er inför tävlingen och planera för att ha så roligt som möjligt. Ni kommer inte bli besvikna.

 

Fredrik

S/Y WhiteStar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjörn Runt blir något extra kommande säsong. De jubilerar och slår på stort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segla åt fel håll är inte att slå på stort anser jag och flera med mig. Trängseln vid vannholmarnas utfart där det redan är trångt och är det då kryss ut och kraftig sjögång kan det bli spännande, undrar varför de bara har gjort det en gång tidigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...