Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
labbibia

Får inte upp båten i planing

Rekommendera Poster

Jag har ett problem. Hur jag än försöker så vill inte min nya båt plana. Har testat att byta propeller från 2-bladig till 3-bladig. Testade också att ställa ut riggen lite på 6- hästaren för att på så sätt förhoppningsvis få upp båtusclingen i planingsläge. men inget tycks hjälpa? Någon som har lite tips? Bifogar en bild som visar hur båten beter sig....

post-22515-1394237237,024_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att försöka få upp den i plan i en så brant neförsbacke som möjligt. Sedan är det bara att räkna på vilken effektökning du måste ha. Det bästa är att hitta en backe som lutar lite drygt 45 grader. Bara att räkna accelerationen (9,82m/s i kvadrat) och dividera med vinkeln (Dela med 2 på 45 graders backe, 3 på 30 grader o s v). Lägg till båtens vikt och antalet hästkrafter och dividera med antalet blad du har på propellern.

Ett annat alternativ kan vara att installera en lyftanordning på båten, har du väl fått upp farten kan du sedan sänka ner den i vattnet igen och hamna i direktplan, det vanligaste alternativet för detta är att ha en portabel luftballong kopplad i aktre ankarspelet. Själv brukar jag förvara ballongen i ankarboxen när den inte används. Tänk bara på att byta propeller när du lyfter båten, den lilla vanliga brukar ju inte ha så bra effekt i luft...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har problem med den sk slippen på proppen.

Jag föreslår att du testar på ett område med begränsat djup så att propellern verkligen får fäste i underlaget. Då ska du se på grejor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra idé, det ska jag prova! Annars kanske jag blir tvungen att köpa en lite större motor? Vad tror du Christer, en 20-hästare kanske kan göra jobbet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, 20 hästar, se till att skaffa den 6 cylindriga  modellen.

/Jugge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan lätt räkna ut effektbehovet genom att dividera båtens vikt med önskad planingsvinkel och multiplicera med backens vinkel. Draq ifrån ballastvikten och multiplicera med roten ur hypotenusan. Ett snabbt överslag säger att du behöver minst 25 hk. Eller var det kW? Vänta nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du sätter ett jättestort tvärsegel längst fram och startar med vinden i ryggen en dag när det blåser så trycks nog fören ner och den planar. Fast då är det ju så att man får anpassa sig efter vindarna när man ska hem igen om man vill uppleva planing på returvägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...