Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
badozzy

Lägga nytt däck?

Rekommendera Poster

Hej! Jag köpte min första träbåt förra året och har upptäckt att gubben som satt dit fästena till mantåget har ej tätat ordentligt så att det har runnit vatten under däcket. Måste nu byta ut däcket och plocka bort mantåget. Vart köper trämaterial till däck och tips om hur man lägger? Tråkigt att man ska behöva fixa efter sådana människor som kallar sig för perfektionister och erfarna Tacksam för råd!!! :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Badozzy, Jag har handlat på Pondus snickeri i Stockholm. De är hjälpsamma och kan även hjälpa till med sågning och dyligt. I boken Träbåtsrenoveringsboken av Thomas Larsson finns allt du behöver veta om träbåtsrenovering. Det står exempelvis hur man ska fästa mantåget på rätt sätt med illustreringar som tydligör på ett lättbegripligt sätt. Den boken är i det närmaste ett måste för alla som har träbåt. Träbåtsrenovering, att underhålla och bevara ett kulturarv av Thomas Larsson kostar 239 kr på Bokus.se De bästa /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, Nu såg jag att du bodde i vätsrenorrland, så Pondus är kanske inget bra alternativ för dig. Däremot var det en trevlig snipa du hade! De bästa /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer! Tycker också att det är något visst med välskötta träbåtar. Vore kul att se mer av din båt. Bli medlem i båtfotoklubben vetja! Skulle vara kul att se litet interiörbilder... Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte taket på en M22 såg jag till att trät var sågat med fibren på ett speciellt sätt, kvartelsågat kanske det heter? För att slippa sprickor och att det slår sig. Vilket träslag ska du lägga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst tomas

när du har fixat det, strunta i nya mantåg, Att skruva i trä ute på däck = problem förr eller senare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...