Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Andreasp

Flytväst

Rekommendera Poster

Hej

 

Tittade på Båttokig för någon vecka sedan och såg till min förskräckelse att det var väldigt många som INTE hade flytväst på sig.

Är det så att vi bår människor inte använder flytväst?? själv tycker jag det är en självklarhet att ha på västen så fort båten är i rörelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt mig gärna om jag har fel men min uppfattning är att en seglarväst inte har krav på den flytkraft som en flytväst ska ha samt att seglarvästen inte har den krage som ska vända personen i vattnet så ansikte ska komma uppåt.

 

Jag kan ha fel men så tror jag det är.

 

Edit: Jag tänkte nog på vad som kallas räddningsväst som flytväst.\smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med crabfish här, inte direkt vetenskapligt bevisat men bildgoogla på respektive så får man ändå en viss bekräftelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte nästan att det va räddningsväst du var ute efter Crabfish....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är så här

Flytväst är samlingnamnet på alla flytplagg typ väst.

Alltså både seglarväst som även kallas flytplagg och räddningsväst

Räddningsväst är de med krage som ska vända personen i vattnet.

 

Många tror nog de är tillräckligt skyddade med en seglarsväst men är bedrägligt. Är det kallt i vattnet så är risken stor att man förlorar medvetandet och då kan hamna med ansiktet ner i vattnet och drunkna medans man med en räddningsväst vänds så ansiktet kommer uppåt.

De flesta vuxna man ser på sommaren har bara seglarvästar. Små barn bruka ha räddningsvästar.

Hade därför fel att dela upp i Flytväst resp seglarväst.

Så har jag lärt mig något idag ocksåyes

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inte  bara tror utan anser mig för det mesta vara tillräckligt skyddad i min jolleväst/seglarväst. Jag vet att den inte vänter mig och att den bara har 55N flytkraft men jag är villig att ta risken att inte vändas.
Det är ett medvetet beslut att inte använda en räddningsväst. I en sådan skulle inte mitt båtliv gå att genomföra.

Jag har iofs en uppblåsbar väst också. Funkar till en del, men inte till allt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har noterat samma sak, nästan så att man ser större procent som använder flytväst i verkliga livet än i båttidningar och tv. Själv övergick jag för ett par år sedan till en uppblåsbar väst av hygglig kvalitet. Den kan man inte beskylla för att vara klumpig. Som bevis på detta kan jag berätta om senaste utflykten från sommarstugan på ön. Jag skulle upp till affären och handla. Det hela är en resa på två sjömil med båt och två kilometer med bil. I bilen på väg tillbaka från affären lägger jag märke till att jag fortfarande har flytvästen på mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här på västkusten tycker jag att det är övervägande seglare som har väst medans det är betydligt vanligare att folk i motorbåt inte har det, tillhör själv den kategorin för övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har oftast väst typ seglarväst. Även medveten om begränsningar. Använder dock inte båten när det är kallt i vattnet. Hade jag gjort det hade jag haft en räddningsväst.

De tillfällen jag hoppar över västen är när vi är riktigt innomskärs ett stycke från farleder och det är mycket varmt. Hoppar aldrig över den då jag är själv i båten eller när vädret är sämre.

När barnen var mindre var det obligatorisk väst för alla för att få in säkerhetstänket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglarvästar saknar oftast benremmar och risken är stor att man helt enkelt glider ur västen när man hamnar i sjön. Var i dyktanken i Linköping och fick prova alla möjliga olika flyhjälpmedel och det var skrämmande hur lätt man tappar en seglarväst.

Själv har jag alltid en uppblåsbar väst på, både privat och i egenskap av frivillig sjöräddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ju köra med käpphästen att flytväst är inte så viktigt. Det är livselen och livlina som är viktigt.

Håll dig alltid kvar ombord.

Själv löser jag detaljen med livsele genom att jag bara har seglarvästar med inbyggd livsele ombord.

Har faktiskt en dito uppblåsbar väst - fast den har legat kvar i sin förpackning sen jag köpte den för tre år sen. Vad katten gör man med en sån? Kasta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...