Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Westfjord26

Nu hotar vi miljön igen!

Rekommendera Poster

Forskarna vill inte bara se fler miljövänliga reningsanläggningar för bottenmålade båtar. De efterlyser också nya sätt att ha båt, exempelvis båtpooler samt nya möjligheter att sjösätta båtar längre ut i kustbandet så att antalet transporter i de känsliga innerskärgårdarna minskar.

 

Båtpoler kommer inte minska antalet timmar på sjön. Ger alltså ingen effekt.

Tungmetaller man skriver om är koppar. Den kan de omöjligt ha sett någon effekt av då den bildar nya salter och försvinner ned i sedimenten.

Motorstarkare och allt mer besinslukande. Mer och mer gamla tvåtaktare försvinner och ersätts med moderna tvåtaktare och fyrtaktare som förbrukar mindre samt släpper mindre oförbrännt bränsle i sjön.

Hur kan sjösättning vara möjligt längre ut och då inte ytterligare försämra miljön?

Återigen en utredning med massa subjektiva bedömningar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte ha båten i poolen, då får jag ju inte plats att bada.

devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabfish skrev:
1. Båtpoler kommer inte minska antalet timmar på sjön. Ger alltså ingen effekt.
Men det blir väl minskat nytillskott av båtar samt mindre liggetid i de förmodat antifouling-mässigt känsliga hamnarna ifall fler kan utnyttja samma båt?
(Knappast något för mig dock, pilleri och förbättring av egna båten tillhör båtvansinnet på nåt jäkla vänster. :)

2. Tungmetaller man skriver om är koppar. Den kan de omöjligt ha sett någon effekt av då den bildar nya salter och försvinner ned i sedimenten.
Nja, antagligen även andra gifter som irgarol och numer illegalt tenn, forskare kan nog ha sina metoder? Eller kanske ljuger de enligt nån konspirationsteori??

3. Motorstarkare och allt mer besinslukande. Mer och mer gamla tvåtaktare försvinner och ersätts med moderna tvåtaktare och fyrtaktare som förbrukar mindre samt släpper mindre oförbrännt bränsle i sjön.
Sant, och glädjande även om ett färre antal klassiker-motorer borde få dispens från utsläppskrav kan jag tycka. (Trevligt med knattret från gamla tvåtaktare på välvårdade originalbåtar, vissa borde kanske K-märkas?) Men förmodligen avses här även moderna avgaser vars undervattens-utlopp  via drev etc delvis löses och stannar kvar i vattnet??

4. Hur kan sjösättning vara möjligt längre ut och då inte ytterligare försämra miljön?
Förmodligen avses att de innersta vikarna är typ fiskbarnkammare och därför extra känsliga, samt att bil-sjösättningsramper längre ut i skärgården skulle ge kortare transport-båtturer??

5. Återigen en utredning med massa subjektiva bedömningar?
Förvisso behövs bedömningar (subjektivitet) alltid i någon mån, går knappast att räkna varje smutsmolekyl eller sambandet till miljöeffektivitets-kronor helt objektivt.
Så nånstans tvingas man nog som amatör att lita på forskares ärlighet, även om mycket fusk kan finnas där som annanstans?
En länk till själva rapporten vore nog relevant i tråden, men själv skulle jag ändå ha svårt att begripa dess nyanser?
(Är för okunnig, tvingas därför tyvärr lita till förhoppningen att politiska beslut oftast grundas på många oberoende forskarrapporter som noga sammanvägts via meta-undersökningar och sen grundligt stötts&blötts.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Cheeesus!

 

Vore verkligen intressant med en länk till själva undersökningen. Då skulle man kanske kunna få några svar på viktiga frågor som:       1.Hur mycket har utsläppen av tungmetaller och andra giftiga ämnen ökat under de fyra år undersökningen pågått. .........2. Hur mycket har bränsleavgaserna påverkat själva vattnet i fjorden? Lite fakta om PPM-halter under de fyra år som undersökningen pågått hade suttit fint. Misstänker att vattnet inte är stillastående som i en swimmingpool i denna fjord, därför har jag svårt att tro att halterna ökat märkbart. Dessutom är väl belastningen ganska säsongsbunden? Eller åker ni båt allihopa även på vintern där nere på Bästkusten? Nej, det gör ni självfallet inte!     Den här undersökningen ger jag inte mycket för!.......Slutligen, Båtpool? Alla vet ju hur poppis det är med bilpooler (inte alltså), det kanske kan ge en antydan om hur båtpooler skulle tas emot av oss båtägare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtpoler är påhitt av någon med kvaleva i planhushållning och har troligen inte själv båt. Mer till för att reta upp folk som vill vårda sin kära båt och som vill få rå om den själv. 

Irgarol och tenn i bottenfärg är förbjudna. Har alltså inte med att vi använder våra båtar med laglig förg. Men där omnämns ofta kopparbaserad färg som tungmetall.

Sjösättning gäller för de flesta i på våren och upp på hösten. Undrar om man vet vad man snackar om från utredningshåll.

Återigen risk för att om tillräckligt många upprepar detta som ett problem så tror beslutsfattare det är sant och kommer rösta för mer vansinneslagar.

 

Sätt dessa utredar på att få fram mer arbetstillfällen i Sverige snarare än att försöka lägga krokben på oss som vill njuta av livet med fritidsbåt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labibbia skrev:
1.Hur mycket har utsläppen av tungmetaller och andra giftiga ämnen ökat under de fyra år undersökningen pågått.
Klart relevant fråga, hur mäter egentligen man detta? Sticker sonder ner olika djupt i bottengeggan och analyserar lagerföljder lite likt arkeologer? Tar vattenprover på olika djup??

2. Hur mycket har bränsleavgaserna påverkat själva vattnet i fjorden? Lite fakta om PPM-halter under de fyra år som undersökningen pågått hade suttit fint.
Jo, kemiska fakta typ PPM-halter tillhör väl de hårddata varav forskningsrapporter består av. Men frågorna var, när och hur vissa ämnen peakar i relation till olika arters årliga regeneration kan nog spela stor roll? 
[i mina amatörögon kan olika arters livscykler bilda en sorts sammanhängande och förbaskat känslig näringsväv, där nedgång - eller rent av utdöende - av en viss art plötsligt kan förändra hela artsammansättningen (biotopen). Det är alltså denna förmodade plötslighet och känslighet för måhända sista halmstrået kemikalien som jag avser i det tidigare inlägget med ordet nyanserat]

Bra med allmän skepsis gentemot båtfientliga lagparagrafer, politiker är amatörer och människor som vi alla. Men att ifrågasätta nya forskarrapporters allmänna slutsats som de tidningsbraskas är nog tyvärr förhastat utan ingående biologisk/kemisk kunskap?
(Egentligen hjälper nog inte ens ppm-halter vad gäller mig, har ingen tillstymmelse till maggropskänsla vad gäller olika måhända ppm-halters inverkan på artsammansättningen, eller vad nyckelarters utdöende eventuellt skulle betyda.)

3: Dessutom är väl belastningen ganska säsongsbunden? Eller åker ni båt allihopa även på vintern där nere på Bästkusten? Nej, det gör ni självfallet inte!
Vi västkustbor lever nog som alla andra nordligt levande varelser upp litet just på sommaren, och just kombinationen av årstidsmässig tillvävtperiod och båtsäsong kan nog krocka vad gäller fritt vattensvävande avgas-kemikalier utsläppta och förmodad lösta i ytvattnet i känsliga innervatten? (Vinterperioden därmed knappast så relevant annat än för bottensedimentets påbyggnad av ytlagret, kan jag fundera?)

Kul att tjöta en liten stund med forumets fåtaliga men sen länge etablerade miljöskeptiker, finns i huvudsak två stycken på forumet som producerat enorma mängder inlägg med syftet att motverka varje försök till mer nyanserad dialog.
(Tror du som eventuellt tillfällig läsare inte på detta, kolla ovanståendes inläggshistoria genom att klicka på deras sjöbod. Tja, alla får naturligtvis ha sin åsikt och argumentera för den hur tjatigt som helst, men men. ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1

Visst är vi envisa och vågar sticka ut.devil

Köper inte allt vi matas med.

Kopparfärg i som bottenfärg har jag grävt en del i och där fanns en del tveksamma beslut. 

Även den förhatliga 0,2:an eller de klimatalarmister som förnekar och döljer fakta, typ medeltidens varma period för den inte passar in i deras teorier. Där vägrar vi (åtminstone jag) hålla tyst.

Det vi säkert är rörande överens om är att värna om vår miljö runt kuster och hav och då är det dumt att sticka huvudet i sanden och inte ta tag i de verkliga problemen med dålig miljö. Kanske inte hela lösningen med att införa sugtömning av båtar och strunta i att enskilda avlopp från fritidshus och permenent boende. Eller varför inte ett hårt drivet jordbruk med utdikade våtmarker som släpper ut skiten snabbare i våra kustnära vatten.

Men då är det lättare att slå på oss fritidsbåtsägare som inte väsnas. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag lite betänksam Thomas.

Vad menar du met att vissa miljöskeptiker försöker att motarbeta en nyanserad dialog? Jag har definitivt varit en av de mer frekventa här, så jag antar att du syftar på mig?  Vem är det som försökt få fram en mer nyanserad dialog? katastrofmånglare och klimathotsprofeter? Eller sådana som jag som verkligen försökt nyansera debatten genom att försöka få fram fakta bland alla de rent  sanslösa ArmageddonScenarios som vi fått oss till livs i våra mainmedia de sista 10 åren?

 

Med den erfarenheten i ryggen, så visst, jag tror inte en sekund på larmrapporter längre, inte förrän jag får se hårda fakta. Tycker du det är märkligt på något vis?

Edit: Det här inlägget är naturligtvis ett svar på Thomas-1 senaste inlägg. Maringuiden fungerar inte så bra efter uppdateringen, det är åtminstone min erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du läser min edit i inlägget så får du en förklaring. MG:s forum fungerar inte som det ska längre, åtminstone inte i min dator. Det blir som det blir.......trist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar di att båtpooler inte skulle minska antalet timmar på sjön?

Om tre familjer delar på en båt istället för att ha varsin är det ju bara en båts bottenfärg som förstör miljön.

Vad de menar med sjösättning längre ut har jag inte en susning om, det låter som rena löjan. Det finns väl ingen som vill ha sin båt långt inne i skärgården och behöva kuska samma kuststräckor varje gång man skall ut?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag ju att det är själva båtåkandet, eller kuskandet om du så vill, som är tjusningen med båtlivet. Om inte så vore, så skulle jag ju lika gärna kunna strunta i att ha båt, och ta Waxholmsbåten ut till ex Grinda i stället. Och när det gäller bottenfärger........undrar vad som är bäst för miljön, hårda kopparbaserade färger, eller polerande utan koppar...?

post-22515-1394237236,0848_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som det finns de i Sverige som vill ha bort fritidsbåtarna.

Förhoppningsvis kan det finnas de som här är beredda att kämpa för att få behålla vårt intresse.

Fundera på vad miljömuppar och Transportstyrelsen kommer ställa till med och säkert få igenom om vi inte sätter oss emot.

Transportstyrelsen har fått i uppdrag att komma med lösningar för att halvera antalet olyckor till sjöss fram till 2020. Givetvis bra initiativ men med felaktig grund kan det bli ett antal vansinnesslagar beslutade av folk med på tok för liten kunskap om livet med fritidsbåtar.

Men det finns säkert de som anser att detta bara är konspirationshysteria och fantasier.

Båtpoler, man blir så in i helvetes förbannad på dessa jävla tomtenissar.\angry\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/angry_smile.gif\ title=\angry\ width=\20\ />

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste så sent som i går att många tusen skadas i cykelolyckor varje år i Sverige (över 8000?). I undersökningen hade även nitton omkomna förts in i statistiken. Där finns verkligen något att bita i för Transportstyrelsen.....(1900 skadas svårt i cykelolyckor varje år)http://www.svd.se/nyheter/inrikes/cykelolyckor-okar-kraftigt_7433440.svd

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Anna Niska, forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, beror ökningen till stor del på att allt fler cyklar.

Intressant slutledning.

Antalet som cyklar har ökat = ökat antal olyckor  (låter naturligt)

Antalet med fritidsbåt har ökat = Minskat antal olyckor  (hur blev det här då?)

Ändå inför man idiotlagen och vill införa fler åtgärder för att minska olyckorna med fritidsbåtar. Kanske ett av Sveriges säkraste fritidssysselsättning. Jämför med fotboll, utförsåkning, mountainbake i skogen, krossåkning, 

Ungefär 11 000 personer skadar sig varje år så allvarligt i skidbacken att de hamnar på akuten. Av dessa är 6 500 barn. 

http://www.dinsakerhet.se/Barns--ungas-sakerhet/Idrott-och-lek/Vintersporter/

Eller när vi ändå är på ett marint forum, olyckor på isar

Mellan 1990 och 2007 förolyckades 372 personer i 318 isolyckor.

http://www.calazo.se/blogg/olyckor-vid-skridskoakning

Detta verkar tydligen vara helt ok eftersom INGET görs åt detta.

Nu är fritidsbåtar vårt största miljöhot. Kanske de som ligger bakom hela påstådda klimathotet också.

Nej dags att inse att våra maktgalna nissar vill åt oss fritidsbåtsägare. Vi har helt enkelt för trevligt. Väsnas för lite och tacksamma att sätta åt.

Vi vill behålla rätten at få ha trevligt på fritiden. 

Rör inte min båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att man inte i samma andetag kritiserar , raggarbilar,mopeder,motorcyklar,fyrhjulingar,snöskoter,skrotbilsrace och alla andra fordom som bara köres för sitt nöjes skull ..... - Sugrörsperspektiv :-) enligt min mening !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, minskar antalet olyckor på sjön, crabfish. Vad bra, då sitter du alltså inne med den statistiken som bl a jag efterfrågat! Kan du vara vänlig och lägga upp en länk eller så till den statistiken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har du redan fått se men minnet kanske inte är medyes

Gå tillbaka till 70-80 talet och se utveckling fram till nutid så ser man sjunkande antal olyckor och samtidigt finns annan statistik som visar på ökat antal fritidsbåtar. Se bild.

Men det är nog inte den du tänkte på. Troligen vill du se hur lite nya lagen mot ett ickeproblem löste.

Källa

http://www.sittbrunnen.se/segling/45-saekerhet/559-saekrare-pa-sjoen

Där finns även en del tänkbara orsaker till minskningen.

Här är lite om ökningen av fritidsbåtar

Antalet fritidsbåtar har ökat med 23 % på 6 år enligt Båtlivsundersökningen

http://www.dagensbatliv.se/antalet-fritidsbatar-har-okat-med-23-pa-6-ar-enligt-batlivsundersokningen

Nu får du hjälpa till och gräva fram mer statistik och inte bara tjata.yes

 

 

 

post-10001667-1394237236,5612_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du visade här var statistik över dödsolyckor. Det som diskuterades ovan var allvarliga olyckor, vilket inte alls är samma sak. Och tyvärr så saknas det statistik över det senare inom båtlivet, vilket Transportstyrelsen försöker åtgärda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu han Abbe2 före, men crabfish... jag har inte bara ett utmärkt minne, jag kan läsa innantill också. Dessutom förstår jag mig på statistik, och inser därför att man inte kan jämföra antal dödade på sjön med antal skadade på cyklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elementärt.

Båtar har däck och det har cyklar också.

Är inte dödsolyckor olyckor? 

Nej det är nog något helt annat. Säkert de blandat in normalt dödsfall.

Går säkert hitta motsvarande grafer som vissar motsvarande utveckling men de kommer ni (Du och Abbe) inte tro på ändå så varför bry sig. Eller?

Då kan jag avslöja att 100% av alla som någon gång vistats på en båt både som passagerare eller förare kommer dö.

Vill ni ha statistik på det också? Kommer här

Men den gäller nog inte för jag har gjort den själv. 

post-10001667-1394237236,7313_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är dödsolyckor olyckor. Men din jämförelse med skidåkningen faller helt, eftersom vi inte vet hur många allvarliga olyckor som hänt inom båtlivet, eller hur många dödsolyckor som skett inom skidåkningen. Dina siffror från skridskoåkningen kan vi dock jämföra. Enligt din tabell så skedde det inom båtlivet ca. 750 dödsolyckor 1990-2009, att jämföra med de 372 som dog i isrelaterade olyckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att jaga millimetertrar nu så kanske vi kan föra en enkel diskussion.

Sjölivet anses av vissa som farligt. Allt är farligt till och med att leva då man dör av det.

 

Men jämfört med många andra fritidsaktiviteter så anser jag att livet med fritidsbåtar är hyffsat ofarligt. Visst drunknar folk och ramlar och slår sig, kör på grund mm.

Den statistik jag redovisade visade på en kraftigt fallande trend på dösolyckor och antagande var att även andra olyckor följer samma mönster. Kanske fel men mitt antagande. I en av länkarna redovisas ett antal antaganden som kan vara tänkbara anledningar till att det blir säkrare.

Även att miljön, som denna tråd handlar om, blivit bättre. Betydligt färre fuskar med fartygsfärg och väldigt få har rester med bottenfärg med tennföreningar. Vi slänger inte skit i vattnet som vi gjorde för. Finns till och med en gammal reklam jag sett där man tippsade om att göra hål i ölburkar för att de skulle sjunka bättre.

Vad jag vill säga med mina inlägg i denna tråd är att på naturligt sätt har folk utvecklats till ett säkrare sjöliv och bryr sig mer om miljön.

Därför vill jag inte se mer lagar och förbud som ska få oss att leva på ett visst sätt och kontrolleras av myndigheter (KBV och Polis) utan satsa mer på information och få oss att välja bättre alternativ.

Miljö som tråden handlar om. Om man istället för att införa förbud mot tömning av toatankar hade börjat med att bygga ut sugtömningsstationer och gjort dessa attraktiva med gratis färskvattenpåfyllning mm samt infromation så hade det troligen gett mer än nya lagar och förbud.

Åtminstone trevligare än KBV som ska hänga över oss som en ilsken förälder. Att de ska sitta där och kolla så du inte slänger tepåsen överbord. Vara vid sjösättningsramper och skrapa på vår bottenfärg. Kolla så vi inte tagit en öl före vi kör båt. Undersöka om vi bajsat idag och tanken är tom. Att vi har flytvästen på när vi sover osv.

Leta inte millimeterar nu utan att jag anser att vi är vuxna och borde kunna ta visst ansvar själva. Annars hur ska det gå att lita på oss när vi nästa gång ska gå till valurnan?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag det mest verkar som om du försöker prata bort din lilla blunder. Funkar sådär. Men, tråden handlar som du påpekat om miljö. Och om man jämför vad folk gör på semestern eller fritiden måste nog båtliv räknas till det mest miljövänliga, jämför t ex med en Thailandsresa. Men det förutsätter att man samlar upp det man skrapar bort från botten osv, och det finns ju helt klart förbättringspotensial också på andra områden. Tycker heller man inte ska avfärda båtpooler, kan funka i storstadsområden. Eller, att hyra en båt någon vecka eller två i stället för att äga, vilket också borde minska miljöbelastningen. Men, som sagt, inte min typ av båtliv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är det detta som är det STORA problemet?

Den svenska modellen

AB Sverige och AB Japan bestämde sig för att utkämpa en årlig roddtävling med åttamannalag. Ländernas manskap tränade länge och när dagen för kapprodden kom var de i absolut toppform. Japanerna vann med ett försprång på 1 km.


Efter nederlaget var moralen i botten hos AB Sverige. Högsta ledningen beslutade att man skulle vinna påföljande år och tillsatte en utredning, med ingående konsult-, rådgivnings-, respektive expert- och samrådsgrupp, vilken skulle undersöka problemen och utarbeta verkningsfulla åtgärder.

Utredningsgruppen konstaterade (man var eniga!) efter mycket och idogt analysarbete att japanerna hade sju roddare och en styrman medan det svenska laget hade en man för att ro och sju som styrde båten. Dessutom framförde Konsulten att vattentemperaturen inte var samma i de två roddarbanorna samt att det förelåg graverande skillnader i ländernas alfabeten.

I denna krissituation visade AB Sveriges ledningsgrupp prov på avsevärd handlingskraft – även i internationell jämförelse. Man tillsatte en ny utredning som helt förutsättningslöst enligt de omarbetade direktiven skulle undersöka strukturen i det svenska laget.
Utredningen kom efter flera månaders intensivt och ansträngande arbete, inklusive studieresor, t.ex. i januari ända ner till New Zealand, fram till slutsatsen att det var för många som styrde och för få som rodde.
Mot bakgrund av detta resultat genomfördes omedelbart förändringar i lagstrukturen; nu hade man fyra styrmän, två överstestyrmän en styrledare och en roddare. Dessutom införde man, enligt förslag från ordföranden, ett poängsystem för att motivera roddaren. ”Vi måste utvidga hans arbetsområde och ge honom mer ansvar”.

Året därpå vann japanerna med ett försprång på 2 km.

AB Sverige avskedade omgående roddaren med hänvisning till dennes osolidariska arbetsprestationen samt uttalat ogillande av gul färg och betalade ut den avtalsenliga bonusen till ledningen som uppskattning för de stora ansträngningar den lagt ned.

Utredningsgruppen utarbetade, nu i samråd med expertis från AMS, landstingen, LO, SCB, DO, Jämo, Folkhälsoinstitutet, Naturvårdsverket, KO m.fl. en ny analys, vilken visade att:
målsättningen var klart definierad, man hade valt rätt taktik, utredningens nätverksavstämning fungerat klanderfritt, budgeten hade, liksom sparmålen uppfyllts ’med råge’ t.o.m., motivationen var hög,
ledning och experter agerat kompetent, demokratiskt, lojalt, jämlikt och helt utan inslag av orättvisa färgnyanser, man borde eftersträva ett gemensamt alfabet enligt svensk modell samt, inte minst, att i internationell jämförelse var segermarginalen alls inte så stor.

Det måste alltså vara materialet som behövde förbättras!
Idag är AB Sverige i full färd med att utveckla en ny båt.

Epilog:
Det meddelas, att den första utredningens ordförande utsetts till Landshövding i Roddens Län, samrådsgruppens ordförande utnämnts till GD för det där nyinrättade Årverket och att bonusen är utbetald till alla utom Konsulten, som vänt sig till KÅU (=KonsultÅtgärdsUtskottet) och begärt omedelbara åtgärder........
 

post-22515-1394237237,1515_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes

Kräver kanske ett äkta skeptikersinne för att se syftningen!

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...