Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Coffeman

Antal sjömil 2012?

Rekommendera Poster

Hej! Hoppas alla har haft en trevlig semester! Själv tycker jag sommaren 2012 har varit den sämsta de senaste 5 åren!

 

Även om inte säsongen är helt slut är jag lite nyfiken på hur många sjömil ni har hunnit med i år?

 

/Coffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca: 400 distans har det blivit hittils i år, blir kanske nåt 10-tal till i bästa fall..bättre somrar har man upplevt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!!

Med fyra helger kvar, att njuta av skärgården,  så blir det nog 550 NM

 

 

//L-Å

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

300 M har det hittils blivit, en tank i mitt fall. Men jag ska nog ha i den 4-6 veckor till, så lite mer ska det bli, hoppas jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbåten som vi sålde i Juni (8:e) hann vi med ~750Nm med om jag minns rätt..

Segelbåten vi köpte 15/6 kollade jag lite snabbt igår - inga exakta siffror, men i runda slängar 1150... Så vi kan nog klara 2000 om vi inte tappar tempo innan upptag (som iofs får bli i tid då det är lite på att göra listan såsom blästring av botten innan båten ska inomhus för en genomgång)..

Vädret på försäsongen var ju mer eller mindre katastrof.. Årets semester måste ha varit en av dom bästa på rätt många år både väder och upplevelsemässigt..

Helgens tur Stenungsund - Läsö var fantastisk på många sätt - helst igår när några tumlare blev riktigt närgångna och lekte flera minuter i våra häckvågor.. Dom simmade precis i kölvattnet, kanske 10cm under ytan och man kunde tydligt se dom. Tyvärr låg kameran nerpackad :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0 sjömil...indecision

Båten har legat på land för epoxibehandling och en del andra projekt. Första sommaren (som jag varit hemma i Sverige)utan båt i sjön på 14 år. Därför har det, rent egoistiskt, känts ganska bra att sommaren varit en av de sämsta i mannaminne. Hade det varit en kanonsommar så hade det känts väldigt bittert att ha båten fastlåst på land.

Vi hade lite planer på att köpa en liten båt för några tusenlappar bara för att ha något i sjön men eftersom vi inte fick några signaler från vädret att det skulle bli bättre avstod vi och koncentrerade oss på att jobba vidare med huvud-båten.

Hoppas för oss alla att nästa sommar blir lika bra som denna varit dålig!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 1200 NM hittills.

Eftersom vädret var trist gick vi Göta Kanal på semestern. Det var perfekt, mycket att se och göra längs kanalen så man var inte särskilt väderberoende. Dessutom var det väldigt få båtar i kanalen i juli i år. På returresan gick vi hela Västgötadelen (Sjötorp - Karlsborg) på en dag, fritt flyt i slussar och vid broöppningar. Har haft en kalassommar i båten, men tyvärr för kort. Har svår ångest över att det inte blir så mycket mer i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några tusen sjömil är det nog.

Kastade loss från Kreta i mars och seglade som längst norrut till Zadar i Kroatien, sedan ner till Grekland igen, igenom Korint-kanalen och ut till Mykonos och tillbaka, seglat runt i Saroniska viken och nu på väg söderut mot Kreta igen. Räknar med att segla till i mitten av oktober då vi knyter fast båten vid en brygga någonstans och tar vintervila.

Vill du veta mer om vår segling? ladyannila.wordpress.com så hittar du oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drygt 500 M har det blivit, större delen till och från och i den Åländska skärgården och inte mycket dåligt väder faktiskt. Totalt fem mulna och/eller regniga dagar. Sommarvärmen har dock uteblivi även för oss.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppe i ~960NM hittills, med åtminstone 100 till nu till helgen som kommer. Av dessa ca 250 solo. Helt ok för en första säsong i en ganska liten båt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C:a 250-300 Distans ligger nog nära sanningen för oss... Ser det inte som att sommaren varit dålig, det har ju trots allt inte regnat så mycket på dagarna... Det föll mest på nätterna för vår del smiley Å andra sidan hade vi bara 3½ vecka med båten i sommar, sen stack vi och hälsade på sonen i USA, och bl a var med på hans bröllop laugh Vi var oxå i Cape Cod och åkte ut på valsafari... Så många stora knölvalar, på c:a 10 meters avstånd från båten... Hur häftigt som helst cheeky Filmade också när en av dem kom upp med hela sitt gap, och svalde krill... De har jä***gt stora gap surprisecheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglingsmässigt var nog sommaren 2011 den sämsta någonsin för min del och 2010 var inte mycket bättre. 2012 blir betydligt bättre, fast jag inte fick båten färdig för lite längre turer för mer än ca  två veckor sen. Knappt 200 distansminuter hitills i år varav det mesta under förra veckan under en sväng i norra Bohuslän.

Först seglatsen för året på ca 2 distansminuter var i slutet av Januari. Seglatsen gick till ett ställe dit man absolut inte vill segla till på sommaren - Smögen. \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

post-945-1394237234,5031_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser du brukes sjømil og nautiske mil om hverandre også i Sverige.

Sjømil = eldre lengdeenhet brukt til sjøs, før 1875 regnet lik 3950 favner = 7435 m, i 1875 fastsatt til 1/15 av en ekvatorgrad, lik 7420 m etter den tids beregning av jorddimensjonen. En kvartmil, som svarer til ett bueminutt, ble da 1855 m. I 1929 ble nautisk mil innført, og sjømil og kvartmil gikk ut av bruk.

Så grovt regnet er en (1) sjømil 4 nm - og det kan jo bli stor forskjell på hvor langt en har seilt i løpet av året med det -:)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt riltigt som du säger

Enligt det gamla betydelsen var en sjömil 7420 meter.

Själv klarar jag aldrig att skriva sjömil för längden 1852 meter, men jag förstår vad man menar när någon skriver sjömil - om jag inte är på mitt mest vrånga humör. angry

Sen finns det en liten detalj i frågan. Jag har för mig att det var så här. För ett antal år sen bestämde Svensk Standardiseringskommissionen till sammans med en språkvårdande myndighet att ett längdmått inte fick heta minut utan att längden 1852 meter skulle benämnas sjömil.

Fast idag har de flesta nog ingen aning att en sjömil för ett antal år sen var 4 distansminuter. Så när det gäller hur långt man seglar är det ju viktigt att veta vilket år seglatsen tilldrog sig om man envisas med att skriva sjömil. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv klarar jag aldrig att skriva sjömil för längden 1852 meter, men jag förstår vad man menar när någon skriver sjömil - om jag inte är på mitt mest vrånga humör.  

 

Helt rett, vi skjønner om vi vil, legger godsiden til.

Men det er alikevel litt hyggelig at de gamle målene/navnene ikke blir borte - er vært å ta vare på.

Blir vel det samme som de som her hjemme sier Draft, men mener jo ett sjø/båtsportkart.

Draft er jo betegnelsen på dypgående, var noe av det første losen spurte om før i tiden.

Med godviljen til skjønner vi det meste.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 200 nm...kom i först till midsommar p g a motorbyte som tog alldeles för lång tid. indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skitdålig koll, men det är nog ett par-tre hundra M, vilket jag tycker är bra.
Har någon ett bra tips på hur man håller koll på årets körda sträcka bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det en trippmätare på gps:en?!!
Känner mig just nu otroligt korkad...
:-P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har väl blivit ca. 150 sjömil vilket är betydligt mindre än vanligt \no\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_down.gif\ title=\no\ width=\20\ />

 

/RP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säsongen började bra med 380 nm i maj. Juni blev det ingen tid över och i juli tyckte frugan att vi skulle köpa husvagn. Jag var ute idag och kunde konstatera att det blott blivit 488 nm. Gissar att säsongen är slut snart så värmaren demonterades för att i vinter hamna i en skoterpulka. Längtar faktiskt till vintern vilket väl är som att svära i kyrkan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att höra att det finns saker och ting som du inte har koll på. wink

Det finns så många funktioner bara man kan hitta i menyerna. Sen skall man orka att läs i användarhandledningen som ju inte är skriven för användare som passerat bäst före datumet för länge sen. 

Är det nåt man vill ha fixat till snabbt så, är det bättre att fråga nåt av barnbarnen i 10-års åldern indecision

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år har jag  gjort 300 nm så här långt och det blir väl 100 till ... mot normalt 500-600 och det bevisar bara att vädret inte har varit den bästa i år ..... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kört ca 420 NM och idag lastade jag ur dynor och annat inför vinterförvaringen. Packade bilen full men det blir väl ytterligare ett par lass innan allt är hemtaget som jag brukar ta ur båten. Trist.

Sen har jag en tur till service som är bokad i början av oktober så jag kommer väl upp i 500 innan säsongen är helt slut.

Sen tycker jag inte att sommaren har varit så dålig. Det enda jag saknar är de varma kvällarna. Det var väl bara en ljummen kväll på hela sommaren och då kunde jag inte vara ute med båten sad. Men i övrigt har sommaren varit varm och skön med mycket sol och inte så mycket regn. Dock så har det blåst en del vilket gjort att vår tur till ytterskärgården blev inställd och vi höll oss mer inomskärs.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns några kul Appar till ipaden för att holla koll på seglandet, har inte hittat den perfekta,än, men har ju vintern på mig att leta och testa. S/Y Hakuna Matata har guppat ca1000 distans i sommar, några till kan det nog bli nu när värmen kommit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ca 110 distans blev det i år vilket är katastrofalt lite. Detta är nog en bland dom sämsta sommrar jag varit med om under mitt 30 åriga båtägande.angry

Passade på att torrsätta i Lördags då det var skapligt väder. Det är tidigt att ta upp men känner att det fina vädret verkar bli i veckorna medans helgerna skiter sigcrying, så nu får det vara för denna säsongno, Bara att ladda inför nästa enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...