Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bjoerck

Mercruiser V8 5,7 lägger av

Rekommendera Poster

Hej

Jag är nybörjare på motorbåtar och har nu fått problem med en nyligen inköpt Mercruiser V8 från 1994. Den gick hur bra som helst vid provkörning och vid de första turerna efter köpet.

Sen började den gå lite ojämt på mellangas (hoppa lite fram och tillbaka). Jag misstänkte att det var något bränslerelaterat problem så jag byte bränslefilter och det var en hel del skräp och vatten i detta. Gjorde också en rengöring av förgasaren (Rochester 4-port) samt fyllde upp med ny bensin i tanken. Efter dessa åtgärder gick motorn bra igen.

Problemet som vi har nu uppkommer efter lite längre turer (1-2 timmar). Efter någon timmes körning på olika vartal (planing och lågfart) skulle jag sakta in från planing och då lägger motorn av. Sen är det väldigt svårt att starta den igen. Efter att ha testat och köra startmotorn ett tag i omgångar lyckas jag starta den genom att pumpgasa. Släpper jag ner den på tomgång lägger den av igen. Efter lite trixande lyckas jag få i växeln och gasa på så vi kunde ta oss hem. Då går motorn fint igen på marchfart. Väl hemma vid bryggan drar jag ner gasen och då lägger motorn av igen.

En sak att nämna är att båten ligger ganska lågt i aktern (lutar uppåt) och det blir ett väldigt svall när man saktar in från planing. Kan det vara så att svallet gör att vatten kommer in i motor och täpper till på något vis? Eller kan det vara något tändrelaterat problem som är kopplat till värme (eftersom problemet verkar uppkomma efter en tids körning)?

Har också läst en del om förgasare och inser att man kanske borde renovera/byta ut förgasaren som troligen är orignial från 1994.

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på din tank där bränslet tas ifrån. Brukar vara ett sugrör som sitter iskruvat uppifrån.På den sitter oftast en backventil med 90 gradersböj på där kan det fastna skit. Hade själv det problemet på en tidigare båt och löste detta genom att tilverka ett nytt rör utan backventil och med en lite mjukare böj på. Efter det hade jag inga mer problem.

 

Lycka till MVH Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra sommaren på väg från Uppsala mot Strängnäs i vår Bayliner 2655:a, med en Mercruiser 5,7:a från 1994 den med, började motoreffekten att avta. Till slut kunde vi bara marscha i max 8 knop innan det började sega för att sluta med motorstopp. Bara att starta om, men samma problem vid gaspådrag.

Vi gjorde  en ordentlig genomgång av förgasare och andra tänkbara problem men lyckades inte lösa problematiken. Eftersom vi ändå samåkte med en Albin 25:a så spelade ju bristen på fast oss ingen roll, så vi tuffade vidare mot målet. Väl i hamn skruvade jag bort kopplingen till bensintanken och där i botten av sugröret satt ett litet metallnät som var igensatt av skräp. När skräpet avlägsnades var allt bra igen. Vi får väl hoppas att du lider av något liknande enkelt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...