Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Chrille_82

Trim/tilt

Rekommendera Poster

Först och främst så har jag sökt och sökt på forumet men hittar inget om just mitt problem. Nu har jag fått problem med trim/tilt pumpen till min Mariner 100hk-92 Det började med att det knakade lite väl mycket vid upphiss av motorn tänkte inte så mycket mer på det eftersom jag innan sjösättning fettat in alla nipplar samt fyllt på atf olja. Sen under en liten båttur gick det inte trimma in eller ut motorn. Elmotorn låter pigg både i upp och nerläge, har mätt och den ger ca:12.95V ner och 12.45V upp. Jag har även bytt reläna men motorn vill inte höja mer än nån cm sen är det stopp även fast elmotorn vill mer. Läste i bruksanvisningen att det ska finnas en skruv för manuell höjning men den finns inte på min motor, har kollat och kollat. Eftersom motorn nu är i körläge kan jag ju inte öppna påfyllningspluggen då systemet är under tryck, och ta upp båten på trailer går inte heller om jag ej får upp motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen skruv för manuellt frisläppande?

Skruven öppnar väl en kanal i den hydrauliska cylindern så oljan kan strömma fritt från kolvens ena sida till den andra. Då bör det gå att vinkla upp manuellt och sen stänga ventilen för att låsa motorns läge igen?

Här en av flera tänkbara men snarlika reservdelsskisser, nr 9 är ventilen ...
http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mariner/100 EFI (4-STROKE)/1B227000 THRU 1B366822/Power Trim Components/parts.html

Här 2 varianter av 100-hästare, du kan ju själv kolla ifall det avviker för just din modells motornummer ...
http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mariner/parts.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så sant, har nu hittat den ventilen skruven den sitter under vattenytan. Jag ska enligt instruktionsboken lossa 4-5 hela varv på den för att lyfta motorn och sedan stänga den i uppfällt läge. Undrar om man orka lyfta den 155kg tunga pjäsen själv? För att sedan lägga nån träkloss så man kan stänga ventilen med iaf två händer.. Det ska alltså inte vara nån risk för vatteninträngning eller oljeutsläpp när jag lossar på ventilen under vattenytan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen läckagerisk vad jag kan fatta ifall du nöjer dig med stipulerade 4-5 varv.

Release valve öppnar då bara en trång intern passage mellan hydraulkolvens över&under-sida, så oljan strömmar sakta och tillåter därmed ett långsamt lyft utan annat motstånd än själva vikten.

Haha, har själv inbordare och gissar egentligen bara utifrån annan erfarenhet.
Men det fina med forum är att felgissningar tenderar att ge korrigerande svarsinlägg, ju mer tokigt desto snabbare och bestämdare tillrättavisningar i normalfallet!?
(Hoppas och tror ju som alla andra forumsvars-inläggare att mitt svar är korrekt och användbart, men även att korrekta svar nog kan förtydligas?)
Är det månne riktigt tungt att häva upp en sån här motor ifrån båtaktern, behövs hjälpmedel??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då svarar jag på min egna fråga. Det borde vara ganska enkelt lyft eftersom tyngsta delen på motorn är närmast aktern vid själva lyftet så den häver nog över själv med ett fast tag om motorkåpan som förövrigt har integrerade lyfthandtag för ändamålet. Med tanke på att kåpan är i plast så kan det inte vara alltför tungt tycker iaf jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte klok på det här! Nu har jag fått dra upp båten för att inte trim/ tilten funkar, har tömt ur den gamla oljan och fyllt på med ny precis så som guestsson beskrev.hydralpumpen klarar inte ens av att lyfta motorn så jag får ur säkerhetsstaget, ibland kan jag även lyfta motorn manuellt med releaseventilen helt inskruvad. Obs! Ventilen ser fin ut med dom tre o-ringarna. Inga synliga läckor utifrån sett, Känns som att pumpen inte kan bygga tillräckligt med tryck. När jag fyllde systemet och motorn var upphissad helt med spärren i Körde jag på knappen några ggr upp och ner, plötsligt slutade elmotorn funka, öppnade påfyllningen och då kom det massa olja därifrån, stängde locket och därefter gick motorn igen. Är det renovering som krävs? Kan ma ta väck Pumphuset utan att lossa motorn från aktern? Köpa nytt vs renovera? Pris... Ursäkta mitt röriga inlägg men är för tankspridd för att kunna formulera mej korrekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske har du luft i systemet, och det som behövs är att fylla på mer olja i omgångar efterhand som luften släpps ut?

Hittade den här filmsnutten, visserligen en Yamaha ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju luft i systemet men förstår inte hur jag ska få ut det samt fylla på mer olja, jag kan ju inte få upp motorn med trim pumpen när den väl sjunker ner, för att åter få upp den är enda möjligheten att lossa manuella skruven ca:4 varv, känns som moment 22 lixom. Den mängd olja jag lyckats få i är långt från tillräcklig och pumpen låter som en stucken gris ljudmässigt, håller jag in uppknappen tillräckligt länge ändras ljudet till ett normalt ljud. Nån nära kalmar som är duktig på luftning??givetvis mot betalning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att nåt internt fel har inträffat i trim tilt enheten för nu har jag försökt lufta efter alla konstens regler och det enda som händer är att motorn går sakta sakta ner till trimkolvarna sen rör den sej inte ett dugg neråt. Körde med elmotorn så det t.o.m började ryka i relät :0( Frågan är nu: köpa repsats, vart handlar man en sån? Behövs det specialverktyg för att demontera ner den i bitar? Det är inte ekonomiskt försvarsbart att köpa nytt powertrim i min situation. Kan man få ut powertrim-paketet utan att lossa båtmotorn från aktern? Det är nämligen en tung pjäs (155 kg) Hoppas att någon här kan svara, lite glest med svar hittils :0( Mariner 100hk -92

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i en tråd beskrivit hur du kan skölja ur systemet med ATF, men det förutsätter att det går att får det att röra på sig. Börja med att demontera releaseventilen. På min var det en E-låsring som höll fast ventilen. OBS. Lås motorn mekaniskt så att du inte klipper armar eller händer om det skulle lossna och motorn faller ned.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson@ ja det är efter den beskrivningen jag har gjort när jag tömde ur oljan för att åter fylla på nytt. Jag ska ta och skruva isär hela PT:et när tid och lust finns, man får väl se det positivt, tur att det hände i slutet av säsongen. Kunde lika gärna hänt på premiärturen. Tips på genvägar för att underlätta nermonteringen tas gärna emot, sprängskisser har jag så man iaf får tebax allt i rätt ordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte hjälpa dig med info. Jag skulle nog ha köpt en verkstadshandbok. Kostar runt 300 kr där du kan köpa reservdelar. Måste antagligen beställas-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering ang. Trim/tilten, jag skruvade bort hela paketet från motorn och därefter demonterade jag bort elmotorn och hydralpumpen, såg då i pumphuset att det låg en skruv som gått av. Denna skruv fyller en funktion att den är som ett stopp för ventilerna vad jag förstår? Hur som helst har ju ett något sämre powertrim till som jag lyckligtvis kunde plocka denna skruv ifrån. Har nu försökt att lufta systemet och får inte i mer olja att det inte verkar vara mer luft i systemet när man öppnar påfyllningen. MEN nu till min nästa fråga, själva trimkolvarna, ska väl oxå åka in och ut utan belastning eller är det endast båtmotorns tyngd som ska pressa in dom? När jag lossar releasen ca 4 varv kan jag trycka in dom inte annars och när jag stänger releasen och kör elmotorn så åker dom iaf ut fint men som sagt inte in av sej själva. Tänkte bara fråga om det ska vara så innan jag monterar tillbaks den på båtmotorn eller om den är defekt och behöver skruvas ner igen. Det är ju lite bökigt som sagt med motorn kvar på aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... kanske har 5. VALVE KIT trim limit nåt med saken att skaffa?
http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mariner/100 EFI (4-STROKE)/1B227000 THRU 1B366822/Power Trim Components/parts.html

Gissar att den ventilen kan styra hur stor kraft trimkolvarna får innan trycket stiger så att hydrauloljan istället ökar trycket på själva liftens kolvar? Eftersom nån stoppskruv* tycks ha gått av så kanske ventilen är felinställd/smutsig, och en närmre koll kan rädda den nya??

Trimkolvar bör nog gå ner självmant, gör så åtminstone på denna filmsnutten (men inte samtidigt eftersom motortyngden saknas) ...

Har du försökt pressa ner trimkolvarna manuellt (s.a.s. simulerat litet motortyngd) samtidigt som pumpen jobbar neråt? Skulle det funka med bara litet handkraft så borde det knappast bli problem sen heller, kan jag tycka.

*) Framgår inte vilken skiss som gäller av 100-hästarnas motornummer, eller vilken stoppskruv som har brustit. Kanske kan du länka rätt skiss och dessutom ange skruven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är detta powertrimet jag har: http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mariner/100 (4 CYL.)/9523034 THRU 9793576/Power Trim Components(Three Ram Power Trim Design I)/parts.html

och på bilden jag bifogar där jag ringat in med rött ser det ut som en slags bygel som håller två ventiler på plats, det är skruven som håller fast bygeln jag  nu bytt. (tyvärr den bästa bilden jag kunde hitta) så man ser ju inte vad den heter.

men sen sitter det ju en massa insex skruvar lite här och där på powertrimmet, är dom för att blåsa rent i kanalerna eller vad är det för pluggar?

har inte vågat mej på att demontera ner hela i beståndsdelar dels pga att det är tätt för övrigt och risken att inte få ihop det korrekt utan nåt går sönder.

tiltkolven funkade inte innan jag bytte denna skruven men det gör den dock nu, både upp/ner fint.

Har ställt mej på trimkolvarna med min tyngd (60kg) sammtidigt som elmotorn går men dom rör sej inte ett dugg, som jag skrev innan åker dom in lätt med releasen utskruvad. ut åker dom jättebra så förstår inte riktigt, oljan flödar ju uppenbarligen annars skulle dom väl vara stumma i båda riktningarna.

har pratat med en del båtmekar och nån säger att trimkolvarna endast åker in med motorns tyngd, nån säger att dom bör åka in utan belastning.

eftersom powertrimmet är bortplockat från motorn så kan jag ju inte testa det så lätt med den teorin, dessutom är det lite bökigt att montera.

 

post-29823-1394237261,4731_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimkolvarna går in själva av motornstyngd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så alltså? Dom behöver så pass mycket mer tryck än min 60kg för att åka in. Kollade lite på youtube och hittade ett klipp om exakt samma powertrim som jag har och där gick trimkolvarna både ut och in utan motorns tyngd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur beter sig tiltcylindern, drar den med kraft inåt vid intrimmning.

Det bör ju gå att trimma in även med back i och lite gas och då lär trycket från motorn mot rimkolvarna vara litet eller obefintligt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det upplever jag att den gör, den rör sej både upp och ner i vad jag tycker en rask takt men med motorn som tyngd kanske den åker ut saktare, får kanske montera på P/T på motorn igen för att utesluta huruvida felet är fixat nu eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde du var beskymrad av att trimkolvarna inte gick in och detta tror jag tiltcylindern fixar snarare än tyngden från motorn. Montera du det funkar säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är just trimkolvarna som jag är bekymrad över för när tilten gått ända ner i botten och trimkolvarnas tur att gå in som inget händer, då hör man faktiskt att elmotorn går tyngt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med trimmet monterat på motorn så kommer motorn trycka in trimkolvarna när tiltcylindern drar i motorn. Så funkar det inte med trimmet på bänk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson@ ja det låter ju helt klart logiskt, ska montera på powertrimmet på motorn igen och se vad som händer. Tack alla som hjälpt till med era tips och funderingar. Återkommer med upplösningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

perfekt! du ska ha tusen tack.

jag pratade med en kille som är kunnig på båtmotorer idag och han sa med en gång att det är ventilpaketet som spökar, skulle försöka blåsa rent först och se om det funkar för trimkolvarna ska åka in ner även under ytterst liten eller ingen belastning.

Så jag plockar ner pumpen lugnt och metodiskt och med din länk som hjälp får jag (vi) hoppas det löser sej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag beställt ett renoveringskit med o-ringar och tätningar till trim/tilten, tänkte bara höra hur ni som har lyckats få loss locket\ på cylindrarna burit er åt? Ska man ta och göra sej ett verktyg eller finns det nån annan lösning för att lossa dom. En nyckel som vanligtvis följer med till vinkelslipen är alldeles för klen iaf. Det finns inte mycket gods att greppa tag i locket med en rörtång eller dylikt heller då godset endast är 2-3mm över cylindern.

 

Tacksam för svar!

 

Edit. Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 





Skulle nog provat att trä ett rör över trimstången och sen hamrat in locket under vridandet enligt skissen. Kräver väl en medhjälpare men är ganska snabbt testat.

(En slagskruvmejsel passar naturligtvis inte men lite grann samma princip, och slagmejslar är ju förvånansvärt effektiva.)

Oringen 23 komprimeras väl en smula under slaget så trycket underifrån på gängorna lättar. Kanske tillräckligt för vridning trots den klena nyckeln?

post-10006646-1394237277,4431_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha så var toppmuttrarna väck, försökte med istortsett allt men inget hände, blev lagom förbannad och kikade runt i verktygssortimentet man har och fick fatt i en tjönare, bära eller brista tänkte jag och slog, dom lossnade med en gång. Tyvärr, eller synd eller vad man nu vill så hittade jag inget synligt fel på alla o-ringar och packningar, så felet ligger med stor sannolikhet på ventilpaketet ( hydraulikpumpen) en ny är beställd komplett med motor från usa för hör och häpna endast under 1000 svenska kronor! Så mitt powertrim paket kommer att bli som nytt. Förhoppningsvis...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...