Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mauritx

Utombordare: Gas och växel från sittbrunnen hur?

Rekommendera Poster

Jag har tänkt köpa en ny motor till min segelbåt (långrigg),  en som man kan sätta fast direkt på akter i ställe som det är nu som sitter i en adapter en halv meter ifrån akten. 

 

Undrar om det finns  bensin utombordaresom som är (typ som elmotorer) där man behöver inte växla för att lägga i fram eller bak, utan man vrider gasreglage höger eller vänster för framåt och bakån.

Eller går dett att köpa en gas/växel reglage som jag kan installera i sittbrunnen för att sköta allt därifån och inte behöva vända mig om varje gång ska manövrera motorn.

 

Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga bensinare som kan växlas på samma sätt som en den elmotor du beskriver. En del riktigt små motorer har ingen växel alls utan man vrider runt hela motorn för att kunna backa men det löser ju inte ditt problem.

Däremot kan du absolut montera ett växelreglage i sittbrunnen. Se bara till att motorn du köper har en växelväljare som är förberedd för detta (inringad på bilden). Min gamla Evinrude 6 hk hade en sådan växelarm. Sen skaffar du bara ett passande reglage och ett par lagom långa kablar så kommer det fungera utmärkt.

Mvh
Fred

post-5151-1394237234,083_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis samma motor som jag har just nu på min båt.  Jag har en sån reglage.  Hur gör man med gasreglage? för att kunna gasa, går det att montera med? 

 

tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då använder man armen på andra sidan.

Hur man får fast reglagekablarna på dessa armar vet jag inte då jag aldrig kopplade reglage till min motor. Google is your friend!

post-5151-1394237234,3217_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt satt en Mercury 2cyl 6Hk med lång rigg. Denna hade växelväljaren inbyggd i handtaget på det viset som en skribent ovan sade inte finns men min motor fanns :-)

Startade ALLTID på första rycket, även vid första starten i Maj när motorn legat inne i båten hela vintern, inga problem. Riggen var dessutom så lång att jag aldrig hade några som helst problem att köra för motor även vid hög sjö.

Motorn var troligen från 80- eller 90-talet.

Hittar du den motorn; Köp den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang oljor. 

 

Enligt Renaultforum, så ska det vara Elf 5-30 olja i 1.6 l Megane-motorn, så slipper man oljud i VVT-drev mm. 

 

Min bil har tidigare gått på diverse oljor. Drevet blev bytt vid 9 000 mil. 

 

Ja, man kan väl i vart fall läsa instruktionsboken vad gäller rekommendationer, vilket inte gjordes på Volvo/Renault.

 

Nu tror jag på minst 9 000 mil till, med bytevar 800:de mil. 

 

 

- Inombordaren i segelskutan får ny olja varje höst i både motor o backslag. Synar alltid den gamla oljan, efter metallspån mm. Detta som indikator på slitage mm. 

 

Håller mig till 10-40 Nova Classic.

Det närmaste jag kan komma, när det gäller en 40 år gammal maskin. 

 

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...