Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
PerManne

Flyga med uppblåsbar flytäst?

Rekommendera Poster

Skall till USA och segla (flyger dit) frågan är hur flygbolagen ställer sig till att stoppa i en flytväst med gaspatron i bagaget.

 

Någon som har erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Some items cannot be carried in checked baggage – for instance gas canisters, lighters, fireworks. If you are concerned that something that you wish to pack may not be allowed then check with your airline. Items that are considered to be too dangerous for checked baggage will be removed and probably not returned to you

http://www.iata.org/whatwedo/passenger/passenger_baggage/Pages/check_bag.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte varit några problem för mig. Flygit ett par gånger till o från USA och Brasilien. Bara inte handbagage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort patronen ur västen och lägg den löst i väskan så tar de inte hela flytvästen om de vill plocka bort patronen.

I värsta fall kan du ju alltid köpa en ny patron på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan tipsats om; kontakta det aktuella flygbolaget och ställ frågan. Det troliga är att du får checka in via Specialbagage och deklarera patronen ordentligt.

Alla flytvästar ombord på flygplan är uppblåsbara så att det skulle vara några problem att ta med en till har jag svårt att tro, bara man deklarerar den ordentligt. Det finns dessutom stora syretuber på plan för kabinpersonalen.

Ska du chansa och ta med den utan att deklarera så är tipset om att ha flytväst och patron skilda åt väldigt bra!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste flygningen , Stockholm->Köpenhman, i måndags fanns det en skylt på incheckningen att just CO2 patroner INTE ska tas med, även incheckat bagage.

 

Det går säkert att deklarera den, men jag hade köpt en ny i USA och försökt få med mig den hem....eller gett bort den i USA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag åkte till Canada för några år sedan sa man att så länge den satt i västen så var det inga problem. Den var då en del av plagget. Reservpatronerna fick vi däremot inte ta med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Räknas som farligt gods och har man lite sunt förnuft tar man inte med sig dem ombord.

 

post-10022140-1394237236,6202_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat med resebolaget vi bokat med. Man får ha med sig gaspatronen i bagaget MEN man måste ansöka om ett speciellt tillstånd som normalt sett tar 4-5 dagar att få så det går inte att lösa på flygplatsen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar normalt vara så att inte ens flygbolagen själva får transportera sådan utrustning till andra flygplan om de överstiger antalet som ingår i flygplanets egen utrustning.

Så svaret är alltså Nej, du får inte ta med detta som baggage enligt luftfartsbestämmelserna.

Det klassas som farligt gods.

Men visst har du tur och ingen kollar eller de som kollar inte är uppmärksamma/kunniga så kanske det går bra några gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi flög till Kratien för två veckor sedan och fick encheckat bage röntgat med frågan var det var för patroner - svaret från från personalen var att  två västar i samma väska var ok, men inte fler

/ Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lite reflektion, det finns en upplblåsbar  flytväst till varje passagerare ombord på ett flygplan en mer eller mindre borde ju inte spela någon roll wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att flintstone redan påpekat detta med flytvästar ombord kanske dags att sluta skumma igenom trådarna. jag påterkommer när jag har nåt vettigt att tillförablush  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har flygit med västen med några gånger. Och det är inga problem så länge man checkar in den ordentligt. Säg till i förväg och lägg den i specialbagage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt varför denna fråga fortfarande stöts och blöts. Hency länkade ju till reglerna uppsatta av IATA som är den globala organisation som drar upp reglerna för flygfarten. Det är tillåtet att ta med uppblåsbara flytvästar när man flyger!

För er som inte orkat klicka på IATA-länken (jag har kortat texten för att göra den mer överskådlig i den här forumplattformen):

I am a sailor... and I want to travel by air with my life vest... Are there any exceptions?  

Passengers may carry certain articles even though the article contains dangerous goods.

...Self-inflating life jackets are permitted if they contain not more than two small cylinders with a non-flammable gas in Division 2.2 plus not more than two spare cartridges per person...

Sen har flera med mig uppmanat att man för säkerhets skull bör kolla med det specifika bolag man ska flyga med att de följer IATAs riktlinjer och inte har egna regler när det gäller just detta med kolsyrepatroner.

EDIT:

Nu funkar tydligen inte klickbara länkar i citat längre så här kommer den igen för er som missat den: http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dangerous_goods/pages/faq.aspx

EDIT 2:

Nehä...nu kan man inte lägga in en klickbar länk när man redigerar sitt inlägg...SUCK!!!!

Kopiera och klistra in: http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dangerous_goods/pages/faq.aspx (se till att inga mellanslag är med i adressen, editorn lägger in dem automatiskt)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill i all vänlighet rekommendera framförallt den som skall resa med amerikanska flygbolag att skriva ut IATA-reglerna och ha med sig. Jag har ofta varit med om att få vänta medans incheckad bagage scannas i USA, och säkerhetspersonalen på amerikanska flygplatser är nog sällan hedersmedlemmar i mensa... Det kan bli mycket jidder på plats, man behöver snabbt komma till tals med en överordnad som kan fä hjälp (t.ex. genom att peka på IATA-reglerna) att verifiera att det är tillåtet när man ifrågasätts.

Jobbar med produkter som har likartad problematik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...