Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Carl_Axel

Svenska sjö -rånare?

Rekommendera Poster

Har alltid haft mina båtar försäkrade i Svenska Sjö - båtsportens eget försäkringsbolag - men nu tycks de ha fått hybris. Detta året kostade min försäkring 3.500 kr men fick det nya inbetalningskortet för exakt samma försäkring - 7.500 kr!!!!

Sökte via Pricerunner och fann ett annat bolag för 4.500 kr. rejäl höjning mot i år, men i alla fall. Vad fasen sysslar Svenska Sjö med?

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på deras hemsida och knappa in din båt och se priset på försäkringen! Min är inte höjd ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har förstått det som att premien delvis styrs av antal skador på den båtmodellen man försäkrar. Har man som du en inte helt vanlig båt och det kanske denna sommarn har sjönkt ett par sådan då åker premien i höjden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra det. Jag fick min premie höjd med liknande nivå i samband med förlängningen i våras. Det har lagt om hela beräkningen för premien. De själva säger att många klagat på för hög självrisk i vissa typer av ärenden. Själv vill jag ha hög självrisk och låg premie, det var därför jag valde så. Jag håller givetvis med dig att en höjning på närmar 100% är orimligt, men vad ska man göra. Ja byta bolag kan man såklart göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oppppssss ... det va skillnad det ... kollade på Svenska Sjö som du sa och dom ska ha 10.000 per år och jag betalar bara 5300 på If ... nu hör ju till saken att jag har alla mina försäkringar samlade hos If och får där-vid-lag en mycket bra rabbat så det går kanske inte att gämföra??!! Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det är inte som i reklamen, att det kommer ett gäng och spelar lite musik och sedan är allt fixat, till ditt bästa cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också tidigare haft Svenska Sjö men inte i år, detta pga. kraftigt höjd premie, hittade flera bolag som var billigare. Faktiskt billigare än Svenska Sjö var innan höjningen (ett erkänt bolag). Det lönar sig att ringa runt är lärdommen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick faktura från Svenska Sjö för några dagar sedan, de hade bara höjt några hundralappar för vår båt. Verkade rimligt, förra året ringde vi runt och då var de billigast för vår båtmodell.

Däremot funderar jag på att sänka båtens värde med kanske 20%, med tanke på att priserna på begagnat har sjunkit rejält senaste två åren. Det är inte värt något att vara överförsäkrad, så detta verkar vara ett enkelt sätt att sänka priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid Sjöskada var (är?) självrisken hos svenska sjö minst 10% av försäkringsvärdet.

Jag körde på en pallkrage med metallbeslag som låg och flöt utanför Lidingö i höstas.
Propparna på ena drevet blev stukade. Hade kostat 30000:- i självrisk eftersom det räknas som sjöskada...

Propellertrim tog 3500:-. Jag tyckte det var dyrt, men båten har aldrig gått så vibrationsfritt förut.
Så jag tror jag lämnar in de andra två också (har alltså två duoprodrev) till nästa säsong.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om intresseklubben vill notera hur en pallkrage med metallbeslag ser ut...

post-8232-1394237233,7127_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Surt att det inte går att betala deras premie per månad, som det går med andra f-bolag...

 

Annars verkar det bra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Trygg-Hansa. Har min försäkrad där och dom slår alla andra bolag med hästlängder.

Full försäkring på en Monark 670 lösöre på 20.000:- betalar jag 1700:-/helår smiley.

Har utnyttjat den en gång efter en grundstötning och servicen var över förväntan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan dra en parallell till en kollega jag hade för ett tag sen. Han hade en gammal bil från staterna, kommer inte ihåg modell men den var i utställningsskick och det fanns en till likadan bil på östkusten inom 30-40mils avstånd. Båda hade samma försäkringsbolag och de fick en höjning ett år med nästan det dubbla pga. modellen var överrepresentativ i stölder i deras område.

Då de kände varandra så tog de båda kontakt med bolaget och frågade hur det kom sig när båda hade kvar sina bilar. De fick aldrig något ordentligt svar men de slapp höjningen.

Tror själv att det myglas en hel del i den branschen och de försöker suga ut så mycket de kan!

/Nils

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft Svenska Sjö i alla år och min premie är inte höjd. Har däremot noterat att det dykt upp en del nya spelare på marknaden med lägre pris Och på pappret bra villkor tex svedavia. Är det någon som vet hur de är när det verkligen gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar mig för pannan och ber alla - Svenska Sjö - inräknat om ursäkt. Naturligtvi borde jag ringt och pratat med dem innan jag reagerade så skarpt. Förhinder ett antal dagar gjorde att så inte skedde, men så nu idag - naturligtvis var det fel. Avgiften var densamma - 3.500 kr för 580.000 kr. Till råga på allt var försäkringen betald redan i maj månad.

Ledsen att jag drog igång en uppbragt tråd utan att först ha kollat upp.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ooops. Sånt som händer. Jag kliade mig lite förvirrat i huvet eftersom jag inte uppfattat Svenska Sjö som direkta bufflar. De ärenden jag haft har hanterats raskt och korrekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick in på Svenska Sjös webbsida och tittade på deras priser. Ca 1400kr skulle det kosta för min halvtonnare (Segelbåt) om jag värderar den till 140.000kr

Ändrade till Motorbåt med inombordare max 10knop och då blev priset en dryg tusenlapp.

Vad förklarar denna skillnad? Den är ju ganska stor. Kan det vara så att segelbåtar är överrepresenterade när det gäller skador som uppstår i samband med sjö- och torrsättning? Eller är det masthaveri?  Jag har svårt att tänka mig att det skiljer nämnvärt på olyckorna på sjön...

 

Edit; Skrev fel pris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders_St skrev: Du kan väl redigera till första inlägg så att ingen missar det?

 

Hur gör man det?

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte båt i våras sade de på Svenska Sjö att de höjt priserna rejält för vissa modeller, bland annat den Bayliner 2855 som jag hade. Så därför var jag inte förvånad över denna debatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack vare ett inlägg här i debatten från en som insett att båtpriserna sjunkit så att värdeminskningen föranledde en sänkning av försäkringsvärdet, sänkte jag precis min årskostnad med 1000 kr. Toppen - tur att Maringuiden finns. Hade aldrig tänkt på det - betalningar går nästan automatiskt, slarvigt men sant.

Sänkte mitt försäkringsvärde från 580.000 till 400.000 och får pengarna på mitt konto i morgon. Trist att inse att båten sjunkit rejält - förmodligen skulle jag inte ens fått 400.000 vid en försäljning. Ny kostnad hos Svenska Sjö = 2.500 kr/år.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att jag kunde hjälpa dig Carl-Axel,

Själv sänkte jag försäkringsvärdet med 150.000 kronor och tjänade drygt 900 kronor per år på det.

smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man plussar ihop dina två senaste trådar skulle man nu kunna säga att du tjänat 41.000:- på ett par dagar, var har du för planer med alla dessa pengar? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valde trygg hansa i år på min Coronet 24 family. Då jag har en diesel tog jag ett värde på 200000 kr. Med en självrisk på endast 2500 kr blev premien ca 1500 kr . Klart överkomligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga Westfjord. Får nog ta och köpa en långresa till något okänt - eller köpa en förskräcklig massa lotter. Tänk så positivt man kan tänka - i stället för att jag blåst 10.000 har jag tjänat 41.000.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var iofs Fredrik_B som skrev det.

Tyvärr kan man inte editera just det första inlägget som startar tråden. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...