Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Coffeman

Motor & storlek till segelbåt (IF alt. H-båt)

Rekommendera Poster

Tänkte kolla med er vad ni tror kan vara lagom utombordare (vill ha en stark) till en H-båt/IF-båt?

 

Vad tror ni om märke på utombordaren? Jag funderar  på Mercury, Honda, Suzuki.

 

9 HK blir la förstort men undra om en 6 HK funkar?

Vill kunna dra på motorn o kunna köra ganska fort i hamn när det e motvind och stiltje!

 

Vad tror ni?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en 5 hk snurra på min H-båt och tyckte att det räckte. Oftast gick det att hålla fem knop mot vinden för motor. Med en potential att gå 6,5 knop i stiltje (men någonstans runt 5,5 knop kändes motorn mest harmonisk).

I hård vind räckte inte snurran för att hålla farten uppe, men jag är tveksam till om det var fler hästkrafter som hade behövts, kanske snarare en mer anpassad propeller. 

Om jag skulle köpa utombordare till en H-båt skulle jag kolla kring 4-5 hk och se till att den kommer tillräckligt långt ned i vattnet för att inte komma upp i ytan vid höga/korta vågor. Det är ju kombination av motorfäste och längd på riggen som avgör.

mvh

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fyrtaktare på 9 hk med en tiolitersdunk med bensin väger kanske 60-70 kg. Som att ställa en ganska normalväxt tjej på badstegen när man seglar. Båda båttyperna är rätt smala över aktern, och det gör inte direkt under för seglingsegenskaperna med all den vikten. Jag skulle satsa på en lättare encylindrig motor, och sedan hissa seglen om det blåser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-5hk och lång rigg till H-båten.

IF är inte lika lättdriven och kanske vill ha en 6hk, men se till att det är en lätt sådan då. Beroende på motorfäste kanske man klarar sig med kort rigg, men det är nog att chansa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 4 hk mercury -89 på min h-båt. Den funkar alldeles utmärkt även om det blåser emot. Vikten är dock något att tänka på, jag skulle tro att min motor väger ca 25 kilo. Den hade gärna fått vara lättare med tanke på båtens smala akter, och att man måste dra upp hela motorn på släden som utgör motorfästet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en femhästars 2 takt på min x-79 och det räcker gott och väl. Sedan kan man ju ha en gummimatta att rulla ut på durken i mitten på båten där man kan lägga den för att få vikten bättre placerad som den är väldigt känslig för de gånger man känner att den måste med.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min H-båt hade vi en 4 hk Yamaha med lång rigg och den funkade utmärkt för det mesta, men om man seglade för BB-bog och ville stötta med motorn så kom propellern ibland över vattenytan, motorfästet sitter ju på BB-sidan.

Vid kappsegling tog vi in motorn i kabinen, vi hade en planka som passade in på högkant för om hurtsarna och där spändes motorn fast och viktfördelningen blev hyfsat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...