Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst

Motor vägrar starta. Archimedes Penta

Rekommendera Poster

Gäst

Otroligt tacksam för hjälp! Nu är det bråttom! Hela sommaren har ju som bekant åkt förbi i hisande fart. Sommaren har för min del varit fullproppad med motorbekymmer. Det positiva har varit lärdomen man får då man meckar. Jag har en Archimedes Penta 450 med avgasutsläppet i riggen. Nya tändspolar och tändkablar, rengjord förgasare, ny bränslepump, ny impeller, halvår gamla ngk b8hs stift. Jaha tänkte jag, detta blir en fin dag på sjön med tubeåkning och annat skoj. Så blev det inte. Vi sjösatte båten och startade motorn, den var mycket svårstartad men tillslut lyckades vi få igång den. Jag varvade motorn lite på tomgång och sedan stängde jag av den för att åka och tanka. Då jag kom tillbaka (10-20min senare) vägrade motorn starta. Vi provade med startgas, rengjorde förgasaren. Nej, inget hände, stiften blev bara blöta. Då både jag och motorn surade ner sig gav jag upp. Vad kan felet vara? Någon måste ju kunna lista ut något? Mvh Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om stiften blir blöta får motorn bensin men tänder inte. På den motorn går det säkert med testklassikern att skruva loss ett tändstift, sätt på tändhatten, lägg stiftet mot motorblocket, dra runt och kolla om det gnistar. Är man ambitiös gör man samma procedur med alla stiftena för att kolla om hela tändsystemet är dött. Om det inte tänder på någon av cylindrarna kan man alltid börja med att koppla loss stoppknappen, när de blir gamla kan de fastna i intryckt läge, eller så är den oxiderad och kortsluter lite i alla lägen. En annan klassiker är att dödmansbrytaren, om en sådan finns, har glömts bort eller att den inte fungerar.

Kolla det enkla och billiga först :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Okej, beställt nya stift som kommer till den lokala meken imorgon. Dock några mjukare stift som tydligen gör motorn mer lättstartad. Funderar över det där med startknappen. Hur gör jag ifall motorn går igång och jag vill stänga av den, sätter jag i de tre kablarna tillbaka i stoppknappen? Spelar det någon roll vart dessa sladdar sitter? Går det att byta mot en nyare stoppknapp med nyckel? Isåfall hur kopplas de in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stift som bara är blöta och skitiga kan man rengöra. Onödigt at byta om inte de där sitter har fel värmetal.

Har din motor CDI tändning eller brytarspetsar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då det är en Archimedes Penta är den tillverkad mellan 1967-1974 (källa: http://www.nymansuppsala.se/marin-filer/bmarinmodeller.htm ) så kan man nog utgå från att det är fråga om ett tänsdsytem med brytarspetsar. Om de inte fått någon översyn kanske det är dags. Ett pillgöra men det brukar betala sig. Om du inte får tag på nya brytarspetsar så går det att putsa upp de gamla med fin smärgelduk typ grovlek 800 - 1000. Om du inte hittar data på spetsavstånd så brukar 0,45 - 0,55 vara det vanligaste.

Ang stoppknappen så stoppade jag min Evinrude med choken när tänboxen krånglade. Det kan kanske straffa sig att göra så om man skall starta en varm motor igen innan den kallnat. Annars brukar ju inte det största problemet med gamla utombordare vara att få stopp på dom :-)

Var du kan hitta en stoppknapp vet jag inte, men tycker mig minnas att någon här på forumet brukar påstå sig ha delar till de här motorerna. Använd sökfunktionen, den verkar ju nästan fungera numera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min archimedes 252 hade 2 tändspolar. Primärtrådarna  gick till stoppknappen som var av typ återfjädrande tryckknapp  som ringklockeknappar och då kortslöt tändningen då man önskade stoppa motorn. Knappen var fö dödmansgrepp med snöre i utifall man skulle ramla av båten under gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser







Faderullan skrev:
Om stiften blir blöta får motorn bensin men tänder inte. På den motorn går det säkert med testklassikern att skruva loss ett tändstift, sätt på tändhatten, lägg stiftet mot motorblocket, dra runt och kolla om det gnistar.

Håller med, men själv skulle jag satt en skruv i tändhatten - enligt den ofta upprepade bilden ovan - istället för stiftet och skapat en variabel testspalt mellan skruv och motorgods. (akta, högspänning så håll inte i grejorna vid test)
Orsaken till det är att tändsystemets millimeterstora tändstiftsgap knappast säger nåt alls om tändsystemets skick eftersom det befinner sig i omgivningens låga tryck.
(Har nog tjatat nog om detta enkla, nödvändiga men extremt nyttiga test i detta forum, googla maxgnisttest eller kanske spark gap test!?)

Ps. Angående reservdelar till äldre utbordare; tror att du tänker på mejlbara forummedlemmen CarolinaE? ... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=441710

Edit: Fasen också, varken fet- eller kursiverad stil tycks funka i denna förhoppningsvis kortvariga övergångsform vad gäller forumets utformning, därav blåfärgerna ovan. :(

Edit2: Glöm edit 1! Inte ens färgläggning funkar mer än flyktigt, snart tar de väl fan bort bokstäverna också, kan jag surt fundera? Hade även en länk efter CarolinaE ... ovan, ramlade tydligen bort även det. :( :( :( Förslag till admin: återgå till föregående forumutseende och ankdamms-testa betavarianten ytterligare!! Rapporterar detta inlägg själv med den motiveringen.

post-10006646-1394237232,6948_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tomas, ny på forumet så har inte listat ut allt än. :) Gnista finns då jag testar din ide med skruven. Därför tror jag det kan vara nåt med stiften. Måste tilläggas att det ryker ibland ifrån luftintaget då jag försöker starta. Ibland gör motorn även avgaspuffar från riggen. Får tacka för alla schyssta och snabba svar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stift brukar de bara bli fel på så sätt att de blir för sura av chokande eller möjlignen förgasarfel.

Min Tohatsu surar lätt igen stiften om man chokar för mycket. Då bäst att ta det lugnt en stund och sen dra i snöret utan att choka , men med mycket gas .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bytte stift, drog ut sladdarna till stoppknappen och motorn gick igång på första draget. Orginalstiften är NGK B8HS men jag satte nu i NGK B7HS efter rekomendation av försäljaren. Motorn stog på tomgång i säkert fem minuter (Den gick bättre än någonsin!) medans jag kopplade lös båten och drog tillbaka kapellet. Jag varvade upp motorn i en eller två sekunder innan jag återgick till tomgången. Då började det strula igen. Det var som om motorn inte orkade gå. Jag försökte återuppliva den men det gick bara sämre då jag gasade. Efter ytteligare några sekunder dog den. Vad kan felet vara?

 

Edit. Stiften var blöta. Försökte starta motorn igen utan några som helst reaktioner. Motorn var död.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir stiften blöta och jag antar det är av bensin och inte vatten, (Har du kollat? ) så antingen lägger tändningen av så inget förbränns eller så får motorn för mycket bensin . Ligger choken på eller är förgasaren kass så den flödar över? Att tändningen funkar får du försöka mäta med stroboskplampa eller billig tändningtestare  hos biltema.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt uppförande, att lite gaspådrag gör den sur.
Är det som sagt bensin och inte vatten, så kan det alltså bero på att nålventilen inte håller tätt.

Den i.o.f.s. nya bensinpumpen ökar förmodligen trycket något när du varvar upp, kanske räcker det ifall nålventilen är dålig?
Nålventilen slits och blir opålitlig så den bör bytas med tiden, och flottören kan läcka in bensin och bli för tung.

Skulle nog själv bytt nålventil direkt ifall nya av rätt modell går hyfsat lätt att hitta.
Annars som felsökning testat med en liten tillfällig tank uppe på motorn, en sådan ger ju självtillrinning och ett garanterat jämnt och lågt tillrinningstryck.
(Kanske bara nån upp&nervänd flaska med hål i botten och en slang ansluten i halsen, ifall motorn saknar inbyggd tank? Finns nog plastflaskor med en smal pip där slangen kan passa att träs på.)

Tändstift brukar funka igen då de torkat efter att ha blivit bensinindränkta, men bensinen sägs lösa upp elektriskt ledande sot som kan tränga in vid isolatorfoten och ge shuntström som kan göra stiftet opålitligt.
Är man otursförföljd miljonär så bör man därför byta till nya stift efter varje sådant tillfälle, men men. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är det inte 450 motorn som har en o-ringstätning vid kylmanteln vid tändstiftet, ofta efter motorn gått en stund.

När den läcker kylvatten blir ett eller flera tändstift böta på UTSIDAN och orsakar kortsluning. Kortslutningen gör att stiften blir blöta av bensin på insidan.

Kolla det först, åtgärdas genom att lossa kylmanteln,( sitter som en ventilkåpa på en bilmotor), och sedan byta oringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nu har ett annat fenomen uppstått. Tog hem förgasaren igår och gjorde rent med bensin och med t-sprit visst fan satt där en liten bit av nåt som såg ut som torkad färg. Då gick motorn igång på 2 drag och gick 10 min på tomgången innan jag backade ut och åkte sakta bort från bryggam innan jag brassade på. Till min förvåning reste sig hela båten upp (för andra gången i min ägo) då den precis skule plana ut, alltså var rest till max dog motorn över en sekund. Efter detta gick det att starta med choken i direkt efter (5-10 drag) och samma problem uppenbarade sig flera gånger. Jag körde givetvis med choken inne då den mullrade mera med choke.

Jag testade olika tekniker men likt fn vill den inte plana ut och gå. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...