Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mauritx

När brukar du ta upp båten för vinter?

Rekommendera Poster

Bor i Dalarna och börjar redan funderar på när båten ska tas upp.  Kanske är det lika bra att vårustad den på en gång så att den är färdig för sjösättning nästa år. 

När brukar ni ta upp den? går det bra att ta up en båt med liftkran fast den är långkölad? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När båten ska upp är ju lite klimatberoende. Men i Dalarna borde du väl ha i alla fall några fina veckor kvar. Höstsegling är fint!

Visst går det att lyfta långkölat med kran och sling, men långkölat kan ju se ut på många sätt, vad är det för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stackars båt.  Båtar ska helst inte ligga i vattnen under vinterhalvåret.  Båtarna tar mycket stryck av detta. 

Men om man inte rädd för skador och dylikt och kan sova gött om nätterna antar det är ok att lämna dem frysta i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska övertygad om att Lasse vet vad han gör och att hans båt mår utmärkt även under vintern när den ligger kvar i sjön...smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar ta upp i månadsskiftet september-oktober. De gånger båten har legat i längre har den ändå inte blivit använd. Bättre att ta upp båten och hinna täcka den i lugn och ro innan vintern kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det synd om en båt som ligger i sjön över vintern?

Varför skall en båt inte ligga i sjön över vintern?

Hur tar en båt mer stryk av att ligga kvar i sjön jämfört med att stå på land?

Det finns många skador som båtar drabbas av när de står på land. Tex http://www.maringuiden.se/forum/;thread=457660 Det finns många andra faror i samband med att båten tas upp och står på land och vid sjösättning.

För mig som är i båten var och var annan dag under vintern slipper jag risken för detta som en am MG´ s medlemmar råkade ut för http://linjett37.blogspot.se/2010/05/ramlat-fran-baten-brutit-bada-armarna.html

Trygghet kan va en falsk känsla som ibland bygger på okunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar ta upp i början på november,  men i år siktar jag på redan fjärde helgen i september då jag kommer att befinna mig i varmare trakter under hösten, då är det skönt om hon står inne i sin hall när man är borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet flera som ligger i under vintern och hitills har inte någon av dessa fått några skador, på vilket sätt menar du att båten tar stryk av att ligga i under vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nov-Dec, eller när första isen lägger sig i ett tunt lager. //Jonas Bavaria40.dinstudio.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upp månadsskiftet sept/okt.

OT
I igen månadskiftet april/maj.

Det blir fem månaders härlig segling ,räcker för oss just nu.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ha den i hela vintern har legat 6 av 8 vintrar vi har a-bryggor de skyddar rätt bra mot drivande is som normalt är den största faran, Men så har vi ju detta med att elbolagen tappar våra sjöar om vintern och jag hade aktern mot land så rodret tog i botten och när nivån sänktes ytterligare drogs ju nedre fästet loss. men frysskador finns inga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor i Luleå

Tog upp nya båten i slutet av oktober förra hösten, det var sent.

Fick sjösätta jollen och ro ut till bryggan då landgången tagits bort.

Frisk luft och halt på däcket var det, motorn lite lätt svårstartad, rök ovanligt mycket.

Tamparna till förtöjningen rätt stela, Lyckligtvis var masten redan nertagen

Blir mörkt tidigt på kvällen, dåligt lyse i hamnen, rimfrost på båten och vattnet avsängt för säsongen, så det gick inte att tvätta skrovet. Sprayhooden rätt svår att lossa då frusit och var  stel som en plåt. Sedan måste alla slangar, kranar, toa och pumpar lossas/tömmas innan kvällen då det blir ofta blir minusgrader nattetid.

En  del lyfter upp redan i augusti, det är tidigt, men de slipper höststormarna.

Lagom är bäst då det kan bli någon fin hösthelg även om det faktisk är rätt sällan. Men för sent på hösten då blir det rätt jobbigt tycker i alla fall jag ... så det för bli i slutet av september i år, inte senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ska ta ut om 2 veckor har jag bestämt, vill inte att det ska bli så kall och mörk när man håller på med som

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

drar ju upp den på trailer själv så de blir när man känner för det...slutet av september kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plockar nog upp om någon månad men är lite sugen på att ha den i längre något år.

Vad behöver man tänka på ? Ska man lämna genomföringar öppna eller stängda?

/jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten på Orust på västkusten och planen är att ta upp den tillsammans med dom andra i båtklubben 30/9. Brukar kännas rätt lagom att ta upp den i slutet på september..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Femte oktober åker den upp, sista chansen på vår båtklubb om man inte vill hyra egen kran. Vill ha möjligheten att åka ut om det blir någon solig septemberdag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bokade tid för upptagning idag, det blir den 16/9. Vill vara ute i god tid nu när jag har ny båt, vill inte stå i snöblandat regn och huttra som jag vanligtvis brukar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska behålla båten (40ft segelbåt, Göteborg) i sjön över vintern för första gången. Har insett att jag inte har glädje av en båt som står på land. Har förberett med 3 frostvakter på 200W på vilka jag ställer termostaten på 7-8C samt en bra industrivärmefläkt som får stå på med termostat på 5-6C. Funderar på att låta dieselvärmaren stå på med termostat på lägsta som då endast går på vid strömavbrott el extrem kyla om inte den andra utrustningen klarar hålla värmen över 3-4C. Detta bör förhindra problem med frysta genomföringar samt ge en torr och fin båt som kan användas när som helst. En Icemaster som håller isen borta vid båten (termostatstyrd, 0C). SMS-alarm som varnar vid strömavbrott eller om temperaturen i båten sjunker under 5C. Ser fram emot härliga dagar på sjön sent i höst och tidigt till våren - kanske tom några mitt i vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp Rydsen idag på Hinsholmen, Göteborg. Gick fint trots kraftig vind! Var förvånad att det var så mycket folk som skulle ta upp sina båtar idag, tyckte de var tidigt än.Trailade sedan till Torslanda och bockade upp trailern, konserverade motorn och bakade in båten i sin formsydda presenning.

Nu blir de bara och vänta in våren yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stackars båt.  Båtar ska helst inte ligga i vattnen under vinterhalvåret.  Båtarna tar mycket stryck av detta. 

Men om man inte rädd för skador och dylikt och kan sova gött om nätterna antar det är ok att lämna dem frysta i sjön.

 

Hvordan i alle dager kan man påstå noe slikt?

En båt er konstruert for å ligge på vannet, ikke i en eller annen båtktybbe i opplag.

Har ikke hatt båt oppe siden tidelig 1990 tallet, og alderig hatt problemer, eller vanskeligheter med det, man tar noen enkle forhåndregler, og det er ingen problem overhode.

Er av den mening at den har det bedre i vannet enn den har det på land.

Også enk på alle de fine dagene som man kan ha på sjøen i fred og ro en god vinterdag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där jag kör på västkusten är det bara den stora färjan som kör linjetrafiken som kan ta sig fram på vintern då det ligger tjocka istäcken på havet här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor på en ö vid västkusten och har haft min båt i sjön under vintern vissa år då jag håller på med hummerfiske ett bra tag in januari. Har däremot varit noga att hacka rent från is omkring trimplanet (snipa). Men nu har min båt blivit såld så nu är jag fri från denna syssla i vinter. Kollar på ny båt men väntar att slå till efter båtmässan i gbg, är lite kluven vad jag skall ha för båt nästa gång. Lite av halva nöjet att spana in nya båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är båten på land. Spolade av den den beväxtning som fanns med en ny högtryckstvätt köpt på ÖB för 299 spänn (fynd!). Nu sitter jag här hemma i köket med en kall Prippens blå och pustar ut... Let it snow !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året blev det 7 december men då hade vi stått två veckor standby för kran. I år vill vi ta upp i slutet av november igen. Får se när kranen kan ta oss. Ligga i året runt har vi ingenting emot när vi byggt klart båten ett annat år. Problemet är här i Uppsala att få el/vatten och en mugg som är öppen i hamnen då vi inte har som tradition att ligga i och ffa bo i båten vintertid. Men det kan nog lösa sig med tiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...