Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
crabfish

Slutsats om båtolyckor och alkohol tas tillbaka

Rekommendera Poster

Hyser visst hopp, jojo, tycker du att något du har skrivit om lagen gör att alkoholen inte påverkar reaktionsförmågan och inte påverkar omdömet? För mig ligger pudelns kärna precis där och att jag är 100% övertygad om att lagen i sig är proaktiv och väldigt många inte vågar chansa på att dricka eftersom det idag finns sållningprover. Jag vet inte vad din referensgrupp finns, men väldigt många sjöbusar som jag känner är för lagen och har anpassat sig efter det, jag känner också 2 st sjökrogsägare på västkusten och lagen har inte påverkat dessa ert dugg så det argumentet är bara ett luftslott. För den generation som växer upp på havet idag kommer detta att vara en ickefråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

crab

Om Du har underlaget skulle jag gärna vilja se alla remissyttrande och även lagrådets första underlag som förmodligen senare blivit reviderat efter remissrundan. Kan Du vara vänlig och presentera detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får leta själv. Det finns på nätet.

 

Här är ett smakprov

Trots att gränserna höjs väsentligt saknas en analys av vilka konsekvenser regeringens förslag får för möjligheterna att öka sjösäkerheten. Hur många båtar som de facto berörs av lagen redovisas inte.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/med-anledning-av-prop-200910_GX02C7/?text=true

Regeringen i sin valde att höja hastigheten till 15 knop och en längd på 10 meter (tidigare förslag var 7 knop och 7 meter)

På vilken grund fattade man detta beslut?

 

Sedan finns även

...Samtidigt har svenskt fritidsbåtsliv under de senaste tio åren drabbats av i genomsnitt 37 dödsfall varje år. Under år 2008 förolyckades/saknades 43 människor i samband med 38 olyckor. Antalet visar således en tendens att ökar, vilket är alarmerande.

När olyckorna enligt tillgänglig statistik faktiskt pekade på en minskning. Snacka om att använda statistiken för eget syfte.

 

 

Här får du länk till betänkandet

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/200910pEn-nedre-promillegra_GX01CU14/

 

En röd tråd genom allt är att man vill ge KBV och polis rätten att få göra sållningsprov.

Ingen riktig fakta om alla dessa olyckor man ska lösa med lagen. Man har inte ens brytt sig om att göra någon undersökning om det finns några olyckor i det område nya lagen skall gälla för. 

Jag har läst massor om detta med förhoppning om att någonstans finna lite vettig fakta till detta men hittar inget sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu får du ju ändå ge dig och sluta kasta sten i glashus...

Snacka om att använda statistiken för eget syfte.

Här vågar jag påstå att på detta ämne är du själv mästare, så som sagt, akta glasrutorna...

Du skriver vidare:

Ingen riktig fakta om alla dessa olyckor man ska lösa med lagen.

Hmm. Det dör i genomsnitt 37 personer på  sjön varje år. Det är för många. Men återigen, frågan jag aldrig får svar på eftersom motståndarna inte kan svara; vad är det för fakta du efterfrågar? Vilken datainsamlingsmetod anser du vara tillförlitlig? För promillehalten duger ju inte. Vilken typ av fakta är det politikerna ska använda sig av?

Sedan håller jag med om att en 7/7-gräns skulle vara bättre, alla gånger, men det väl väl knappast helnykterhetsrörelsen som kom med den kompromissen. Vem var det som föreslog det förresten? Vilket i sig kan förefalla märkligt, att någon som inte vill ha en lag överhuvudtaget helt plötligt anser att den inte är tillräckligt sträng.

Men vi är väl oss själv närmast... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här får du en kullersten till ditt glashus

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Sjofart/Sakrare_batliv_2020-rapport.pdf

Diagram 1

Källa Transportstyrelsen

Svara nu ärligt. Anser du Transportstyrelsen ljuger?

Hur i helvete annars kan du komma med påståenden att jag tolkar statistik efter egen vinning.

Läger in bilden här då du säkert är för bekväm att leta efter den där jag anger.

 

En klart fallande trend sedan 70 talet. Dock har den på senare år planat ut och detta kommenteras även av Transportstyrelsen.

Visst blev det enkelt att förstå?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

crab

Jag köper diagramet. Finns det ett diagram som visar hur många som inte dog på grund av en effektivare räddningsorganisation?

Finns det något motsvarande diagram över de som skadades till sjöss?

Var Transportstyrelsen den enda remissinstansen när 0,2 lagen tillkom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför tjatar du då om den? Du verkar ha blivit lite fixerad vid denna lag och är otrevlig mot dom som är emot lagen och uttrycker det här. Vad ger då dig rätt att utrycka dig för lagen om vi som är emot inte får göra det utan att bli påhoppade av dig. Rätt patetiskt, eller hur? Kliv ut ur glashuset och sätt dig i en betongbunker istället.

Varav detta inlägg? Jo du önskade ju mig typ, transport i liksäck i en annan tråd \devil\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/devil_smile.gif\ title=\devil\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns säkert. Leta lite så hittar du säkert.

Kolla på Transportstyrelsen, Sjöfartsverket och Livräddningssällskapet

 

I båtlivsundersökningen skriver man

Båtliv är säkert

Båtliv är en säker fritidssysselsättning. De senaste 20 åren har antalet

omkomna i samband med fritidsbåtliv halverats. Omkomna per

100 000 båtar är 4,9 personer år 2007. Motsvarande siffra för Finland

7,1, Norge 3, UK 9,6, USA 5,3.

För Sveriges del är nivån 4,2 sett över en femårsperoid

 

Nej det var en hel del som var med på remiss. 

 

Precis som du är inne på kan kanske en effektivare sjöräddning kan bidraga till att fler överlever. Kanske dit vi borde satt mer medel än på KBV att jag svenssons som bara druckit ett par öl och som med stor sannolikhet inte är ett problem mer än för nykterister.

Själv givetvis betalande till SSRS eftersom jag anser de verkligen behövs och inte minst för de yrkesverksamma. Därför viktigt att vi med fritidsbåt även hjälper till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

sea-ray

Du är inte ens värd att bemöta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anar jag en arrogant ton där du anser att du är förmer än oss andra, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men harry, jättefint diagram. Som på inget sätt visar på det du vill.

1967 omnämns sjöfylleri för första gången i vår lagbok. Sedan dess verkar dödsfallen minska.

1994 kom en skärpning. Redan då hade sänkningen i antalet avlidna börjat avstanna. Och då låg dödstalen strax över 40 st. Nu ligger de på i genomsnitt 37. Detta innebär att du, utifrån statistiken, egentligen kan dra slutsatsen att 1994 års lag inte behövdes. Speciellt med tanke på att året efter, då dog fler än året den infördes. Då måste ju lagen vara onödig.

Jag tror att det finns en massa andra saker som ligger bakom minskningen. Såsom att antalet simkunniga ökat. Alkoholkonsumtionen har minskat generellt. Flytvästanvändandet har säkert ökat. 

Ska vi riva upp den förra sjöfyllerilagen också...? För om du ska vara konsekvent i din argumentation är det precis vad ditt diagram säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Ljungbergarn för detta utomordentliga inlägg i debatten. Speciellt med tanke på att det tyvärr för din del visar en sak;  att det är farligt att dricka på sjön. Det visar att det är väldigt farligt att dricka mycket på sjön. Det visar att det är farligt, om än mindre farligt att dricka lite. Men det visar tydligt att man lider större risk att förolyckas även om man druckit små mängder.

Tidigare har ju argumenten från motståndarsidan varit att det inte tydligt visar att det är farligt att dricka mellan 0,21-0,99. Det är ju fler som är nyktra. Och vill man riktigt mycket kanske man kan se det på det sättet.

Eller så är antalet personer som är nyktra betydligt fler än de som druckit bara några öl. 100 ggr fler säkert. Om man ska lita på hur många som åker fast i kontroller jämfört med de som blåser negativt. Om denna bild som du Ljungbergarn lade upp ska stödja din sak, då ska antalet förolyckade hos de som druckit mellan 0,21-0,99 stå i samma relation till antalet förolyckade som antalet nyktra som är på sjön i relation till de som är på sjön med 0,21-0,99. Men jag vågar påstå att mer är dubbelt så många som är på sjön är nyktra än de som har mellan 0,21-0,99. Alltså är det sett till dessa siffror farligare att ha 0,21-0,99 än att vara spik nykter.

Sen är urvalet för litet för att dra slutsatser. Men motstådarna till lagen använder siffrorna ovan till att stödja deras sak. Hade de varit matematiskt kunniga hade de tagit bort den.

För den visar bara på att det förefaller vara mer riskfyllt att färdas på sjön med 0,21-0,99 promille jämfört med att vara nykter. Oavsett färdmedel.

Alltså behövs lagen. Tack för att du återigen bevisat detta Ljungbergarn. Innebär detta att vi båda kan komma överens om att lagen behövs? Eftersom du publicerade ett diagram som säger detta...?

Det är min enda poäng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore spännande att se hur fördelningen på alkoholpåverkade ser ut bland döda i den landbaserade trafiken som jämförelse. Inte för att det är samma-samma, utan för att få lite referenssiffor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak Anka. men du missade nog lite grann. smiley

Det är fler som omkommer spik nyktra än de över 0,2p.



Sedan ser jag ett fel..attans.. storleken på problemet som vi avdelat 3 av samhällets brottsbekämpande resurser till, attans..0,0000x%. Mitt fel.

Enligt SVD så är det 0,000003%.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skev-bild-av-riskerna-med-sjoliv_7426382.svd

Jaja, jag förstår varför vi måste jobba till över 65, varför vården inte funkar, varför vardagsbrotten åker direkt ned i källaren. Professor i kriminilogi Leif GW Persson:

Lättare att plocka pinnar genom att låta hundratusentals nyktra förare lämna utandningsprov än att finka vanliga busar. Lättare att omhänderta en vanskött hamster än att utreda en våldtäkt./http://www.leifgwpersson.se/29juli12.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar bli glömsk. SBU med 170.000 medlemmar, Kryssarklubben, SWEBOAT vill riva upplagen. De 3 största = Grand Slam.

 

Läste att MHF kallar de mot 0,2p-lagen för halvalkisar. Intressant. Piloter i USA får ha 0,4p, de är då helalkisar med den måttstocken, men mer intressant är att över hundra miljoner på vägarna i Europa  kör med 0,5p lagligt. Alla dessa har fel såklart och moralpanikens högborg Svedala med 9 miljoner invånare har rätt. Såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljungbergarn, har du siffror över antalet omkomna i båtrelaterade olyckor de senaste åren, inklusive 2012? Hur ser det ut, har det minskat, eller är det oförändrat från låt säga 2009 (före lagen) till 2012 (när folk är väl medvetna om lagen)? Har de förändrats?

Har du lite siffror på hur många som dog i vägtrafiken, och om de var alkoholpåverkade? Var de flest nyktra, eller alkoholpåverkade?

Kan man dra några slutsatser av dessa siffror?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bla på sidan 41 båtfolkets vitbok. och läs nu noga ! (Leta själv, jag är din morsa) , finns på fler ställen. Ser likadant ut. Fler båtar men färre olyckor. Nu nästan inga. Sverige är i topp med lägst antal olyckor fast vi är en stor sjöfararnationen. Skit samma, några vårdmiljoner bokstavligen i sjön för att tillmötesgå särintressen på sjön (läs nykterhetsrörelsen, KBV) . Synd bara för sådana som 2-årige Caspian men med moralpanik så är det så det går. Samhällets resurser är inte oändliga, tyvärr.



Artikel som kom häromdagen (jag vet att den här artikeln är skit som alla andra mot lagen) Kom visst 3 eller 4 till artiklar efter denna.http://www.expressen.se/ledare/eric-erfors/eric-erfors-vem-kan-segla-forutan-vin/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läser inte kvällspressen så... Jag googlade Caspian, menar du den hjärtsjuke pojken? Det är en hemsk historia som inte har något som helst med 0,2-lagen att göra, och att du drar in den i det hör sammanhanget säger en del om dig och hur du argumenterar. Jag kan lova dig, att du inte är min morsa även om du påstår det märkligt nog. Hon är nämligen en rätt trevlig person med sociala förmågor.

 

Men. Tillbaka till sakfrågan istället. Du ser alltså att antalet döda går ner, men du kan inte se en koppling till nya alkohollagen alls? Ingen som helst möjlighet att den faktiskt räddat några liv de senaste åren?

 

Du har fortfarande inte svarat på frågan om flest dör i biltrafiken nyktra eller alkoholpåverkade, och vad man kan dra för slutsatser av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra att man då lever längre med lite sprit i kroppen, tror jag ska ta mig en jävel innan jag drar ut med långtradarn på vägarna i morgon bitti då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite googlande hittar jag fram att 21% av dödsolyckor i trafiken är orsakade av påverkade förare (siffror från 2012), och måste då dra slutsatsen att 79% faktiskt är orsakade av nyktra förare, vilket gör att nyktra förare är klart överrepresenterade om man använder sig av Ljungbergarns matematik.

Så - vill du finns det helt klart siffror som stödjer att du sak ta en fet sup innan du startar upp tradaren. Om man använder samma matematik som i inläggen ovan, som sagt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt ju! Har redan tagit den första nu, blir nog ett par till innan väckarklockan ringer vid 5. Tråkigt bara att det sitter alkolås i lastbilen då, men jag kommer ju iallafall till jobbet och har roligt på vägen dit. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid be nån i styrelsen på SBU att blåsa igång bilen, dom representerar ju alla ansvarstagande medlemmar sägs det

Hmm, visstja det funkar ju inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det problemet löste jag enkelt, jag blåste upp några ballonger med luft innan jag tog första supen så jag får igång bilen. Den som spar, han har heter det ju. Man får inte vara dum (på riktigt) ;-)

 

Här är min arbetsgivare för den som är intresserad av var jag kan ses.

 

http://larssonakeri.com/index.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man bör satsa de resurser man har på att minska alkohol- och drogpåverkade förare i biltrafiken istället för att lägga resurser på ett betydligt mindre problem.

Så här skriver MHF.

Varje timme dygnet runt görs 525 onyktra resor i Sverige. Det blir 4,6 miljoner om åre.

Varje år dödas cirka 75 människor i Sverige på grund av alkohol i trafiken.

Varje år skadas mer än 1000 människor svårt i Sverige i alkohol- och drogrelaterade trafikolyckor.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så Caspian har inget med detta att göra? OK, lika lite då som att likställa bilar med båtar vilket såväl HD som  hovrätt slagit fast men det är det enda de för lagen har komma med, konstant.

Som om bilar har roder rigg osv.

Igen och igen och igen. Det är OFÖRSVARLIGT att så stora resurser tas till ett problem som de facto inte finns för att tilmötesgås särintressen och inget annat. Dessa resurser kan exvis tas till vården/Caspian.

Nu jag t.om idigare chef

inom Sjöfartsverket och ansvarig för sjöräddningen i Sverige att denna lag har ingenting med ökad sjösäkerhet att göra, utan som kammarätten säger en nykterhetspolitisk lag.


 

och så är det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni läser som Fan läser bibeln. Det är ju inte min matematik, det är Transportstyrelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och så är det? Skönt debattklimat du kör...

Handen på hjärtat. Tror du på fullaste allvar att om 0,2-lagen inte funnits hade läget för Caspian varit annorlunda? Alltså, handen på hjärtat. Är det just den lagen som du menar tog de sista slantarna som var öronmärkta för hans typ av vård? I annat fall - lägg ner den liknelsen. För din egen skull. Du framstår bara som oseriös.

Det är f ö ingen som likställt bilar med båtar annat än du själv som skrev ett sådant citat på din egen hemsida en gång i tiden, så du kan sluta larva dig med det också när du ändå håller på. Håll dig istället till sakliga argument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...